vattenmelon för ditt blodtryck...
Vattenmelonextrakt sänker blodtrycket lika bra eller bättre än blodtryckssänkande tabletter…..
Godare är det också….
http://www.naturalnews.com/036216_watermelon_extract_blood_pressure_remedies.html
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
jag tjatatde på pappa att sluta med blodtryckssänkande medicin…efter ett tag slutade han helt…han har dessutom på min inrådan slutat med mjölkprodukter och vetemjöl (han hade ett ständigt illamående som jag misstänkte hade med mjölken och filen att göra) så jag föreslog honom att testa effekten av att avstå…och jo äntligen försvann detta återkommande illamående…och nu har han varit hos läkaren och blodtrycket är lågt trots att han slutat med pillerna för ett år sedan..det är faktiskt lägre nu än innan.
#1 haha jag låter lite skrytig men jag ÄR faktiskt lite stolt. att be någon sluta med blodtrycksänkande brukar ju inte vara direkt poppis. läkaren sa ju att det nog var BÄST att han åt dem resten av livet.
men farsan är glad för det han är över åttio och äter inga mediciner annat än från hälsokosten och han är rörlig och pigg som sjutton!
det låter underbart, sökerskan!
Blodtryckssänkande medel ställer till mycket oreda i kroppen och kan man komma tillrätta med det med kostförändringar så är det alldeles fantastiskt bra!
Det förhöjda blodrycket är ju inte sjukt i sig utan ett tecken på, en kroppens reaktion på, att något inte står rätt till. Orsaken rättas inte till med medicinen, utan kroppen får bara ytterligare en sak att reda ut.
Just mjölk och vete är något som många mår bättre av att avstå. Och så dricka mer vatten…..
Det visste jag inte. Tack för tipset. Jag har högt blodtryck. Ska genast gå köpa melon.
Jag äter seloken mot högt blodtryck
Ska tipsa min mamma om det
Och jag som älskar vattenmelon, perfekt! Bra tips sökerskan, jag har också ett lätt illamående som kommer över mig och en "nyttig" vän har tjatat på mig att utesluta mjölk - ska nog göra det nu :) Härligt för din pappa! Kul att han är så pigg! Jag tror nästan allt naturligt håller oss bättre i trim än att börja med en massa för att förebygga. Jag kör bakpulver, det är nyttigt för det ena och det andra. Det användes förr, men vi glömmer av allt sådant. (säger jag som är ganska "ung" men jag har lärt mig av min mor :-)
Sajtvärd på Övernaturligt
Här är abstract:en från studien:
---
Watermelon Extract Supplementation Reduces Ankle Blood Pressure and Carotid Augmentation Index in Obese Adults With Prehypertension or Hypertension
Arturo Figueroa, Marcos A. Sanchez-Gonzalez, Alexei Wong andBahram H. Arjmandi
Abstract
Background
Ankle-brachial index (ABI) and ankle blood pressure (BP) are associated with increased carotid wave reflection (augmentation index, AIx). Oral L-citrulline and L-arginine from synthetic or watermelon sources have reduced brachial BP, aortic BP, and aortic AIx. A directly measured carotid AIx (cAIx) rather than aortic AIx has been proposed as a better measurement OF central AIx. We evaluated the effects OF watermelon extract on ankle BP and cAIx in individuals with normal ABI and prehypertension or stage 1 hypertension.
Methods
Ankle and brachial systolic BP (SBP), diastolic BP (DBP), mean arterial pressure (MAP), cAIx, ABI, and heart rate (HR) were evaluated in the supine position in 14 adults (11 women/3 men, age 58 ± 1 years) with prehypertension or stage 1 hypertension (153 ± 4 mm Hg). Subjects were randomly assigned to 6 weeks OF watermelon extract supplementation (L-citrulline/L-arginine, 6 g daily) or placebo followed by a 2-week washout period and then crossover.
Results
Ankle and brachial SBP (−11.5 ± 3.8 and −15.1 ± 2.8 mm Hg), DBP (−7.8 ± 2.3 and −7.6 ± 1.8 mm Hg), and MAP (−9.8 ± 2.6 and −7.3 ± 1.8 mm Hg), and cAIx (−8.8 ± 2.6 %) decreased significantly (P < 0.05) after watermelon supplementation compared to placebo. Watermelon supplementation had no significant effect (P > 0.05) on ABI and HR.
Conclusions
This study shows that watermelon extract supplementation reduces ankle BP, brachial BP, and carotid wave reflection in obese middle-aged adults with prehypertension or stage 1 hypertension and normal ABI, which may reflect improved arterial function.
American Journal OF Hypertension (2012); doi:10.1038/ajh.2012.20
---
Spontant ser det ju lovande ut, men det är lite svårt som lekman att uttala sig om såna här saker. Att det bara är 14 personer med i studien gissar jag kan göra att slumpen spelar in ganska mycket. Det vore intressant om någon med medicin/forskarbakgrund gjorde en analys. Duro kanske finns tillgänglig?
#8 Ja tack, vi såg det.
Å andra sidan brukar inte ett litet n hindra läkarmedicin att introduceras. I ett svenskt fängelse fick 20 deltagare prova en ADHD-medicin, ej dubbelblindat enligt det TV-program där jag såg uppgiften. Resultaten var så positiva att man genast gick vidare med medicineringen, trots att studien inte på något sätt var komplett.
Här gäller det något så ofarligt och vanligt förekommande som vattenmelon. Uppmuntrande resultat från endast 14 personer - det är inte många men man får väl hoppas de går vidare med studierna då.
Under tiden finns det ju inget som hindrar intresserade att forska på sig själva och äta vattenmelon - samt kolla sitt blodtryck, gärna i hemmiljö. Testa - hur fungerar det på just mig?
(för ordningens skull, innan någon annan påpekar det: detta är ingen hälsorådgivning. Ingen uppmanar någon till något, det är bara ett tips om vanlig hederlig mat utifrån en intressant studie.)
och
"Låt maten vara din medicin!" som någon sade redan för länge sedan…..