Trevlig fredagen den 13!
Tråden uppdaterad fredagen den 13 2024/ #14/M-c
Må fredagen den 13 bli en riktig turdag! 🍀🌼
Ingen vet riktigt varifrån föreställningen om fredagen den 13 som en otursdag kommer..
Det finns t.o.m. en fobi för fredagen den 13:
"Triskaidekafobi (av grekiskans treiskaideka ’tretton’ och phobos ’rädsla’) är fobi för talet tretton och fobi för fredagen den trettonde specifikt kallas Paraskavedekatriafobi eller paraskevidekatriafobi" av grekiskans Παρασκευή (paraskeví) ’fredag’, δεκατρείς (dekatreís) ’tretton’ och φοβία (fobi) ’rädsla’.[1][6]" Wikipedia
https://hjarnan.ifokus.se/discussion/1463704/paraskavedekatriafobi-idag
Talet 13 har länge, ända sedan förkristen tid varit ett tal med magiska kopplingar.
13 har att göra med transformation, att rikta sig mot de underjordiska krafterna, mörkret och förvandlingen.
I sagan om Törnrosa var det den 13:e fen som kom med den önskan som står för omvandling.
I tarotleken heter kortet XIII Döden, eller Transformation, dvs lämna ett tillstånd och gå över till ett annat.
Först när kristendomen kom blev det något "ont" med talet 13 och det kom att förknippas med ondska och svek.
Vid den heliga måltiden, när Jesus blev förrådd enligt berättelsen, flyttar man in symboliken för omvandlingens tal dit: de var 13 vid bordet och det innebär då "otur".
Fredagen betraktades i det gamla bondesamhället som ett slags helg- och vilodag, en dag då det var olämpligt att påbörja ett arbete och det man gjorde fick inte vara bullersamt. Däremot ansågs det vara en bra dag för hår- och nagelklippning. (=att släppa det förbrukade och låta nytt växa fram)
Fredagen ansågs kopplad till fruktbarhetsgudinnan Frigga och var som sådan en bra dag.
Kopplingen mellan 13 och fredagen som otursdag kom ganska sent och hänförs till Jesus och långfredagen.
Intressant nog lever föreställningen om talet 13 som något negativt kvar ännu i våra dagar …
Rad 13 finns inte hos SAS, British Airways och British Midways!
På ett stort hotell i Winnipeg, Kanada, heter våningen mellan 12 och 14 "pool floor"!
Clas Svahns funderingar om fredagen den 13:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2024-09-13 12:05 av Magi-cat
Aj då ! Hur ska det gå ?
För min del har fredagen den 13:e alltid varit en turdag 😊
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Mkt bra info Magi-cat !
#2 Vad bra! Turdag här också! 🍀🙂
#3 Tack!
Just 13 januari föddes någon som jag älskade mycket, och på vars existens min egen beror. Så för mig är det en av de bästa dagarna oavsett vilken veckodag det är. 😊
#5 🤗🌼
Jag får väl se till att jag inte snubblar i trappan eller fastnar i tvättmaskinen i morgon! Eller ve och fasa, jag försover mig!🤫😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Hoppas jag inte får se en svart KATT korsa vägen som jag går ibland
#8 Katter är alltid till lycka. 😾🍀🙂
Hoppas ni haft en bra dag! 🎈☕🌸😾🌟🍰
Dagen är ju inte slut än, men hittills har jag haft tur ! Önskar er detsamma !
🍀🌷
Ingen riktig olycka, men en rad olyckliga händelser som radade upp sig och teknik som trilskades. Stress var bara förnamnet! 😁
Ja, det var en dag av stor frustration, men allt slutade bra till slut.
Trevlig Fredagen den 13, 2024! 🌸