Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterforntidteknik
Läst 3229 ggr
Michael C
2

Carl Munck

Här kommer något högeligen intressant för den som råkar ha 5 timmar över…

Carl Munck använder huvudet, använder pyramiderna i Giza som utgångspunkt för ett koordinatsystem istället för Greenwich och hittar matematiska samband till bl a Stonehenge som får håret att krulla sig. Se den första kvarten i del 1 åtminstone men ni kanske vill se resten också efter den aptitretaren, så se till att avsätta tid…

Del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=s7Te08rDvis

Del 2:

http://www.youtube.com/watch?v=v_GMuiRzIU0

Del 3:

http://www.youtube.com/watch?v=Xr0rJFV7LNo&feature=relmfu

Magi-cat
1

WOW! Tack!

Ska titta när jag har 5 timmar över för filmtittning…hmm…är inget bra på film, måste jag erkänna…

Kort sammanfattning? Skrattande

Matematiska samband till Stonehenge låter oerhört fantasieggande!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Michael C
1

Det var ett tag sedan jag tittade igenom detta men jag håller på och bullar upp för en uppesittarkväll!

Första kvarten av del 1 visar hur han "flyttar" nord/sydmeridianen till Giza och får nya koordinater att utgå ifrån. Med Stonehenge som ledtråd beräknar han tal som går att bryta ner i koordinater och hamnar då i Sydamerikas pyramider. Samma metod där ger ständigt nya koordinater till nya liknande platser. Han visar därmed att "kultplatsernas" placering inte är en slump.

Mitt minne säger mig att han senare i del 1 visar ett helt nytt sätt att räkna på cirklar utan att använda pi. En matematisk teknik som jag glömt sedan förra gången men fråga mig imorgon! :-)

Första kvarten i del 3 visar han hur de sydamerikanska pyramiderna har funktionen av ett slags tredimensionella kartor. Med hjälp av antalet trappsteg i pyramiderna visar han hur de med hjälp av Giza som nollpunkt visar vägen - exakt - till andra liknande platser runt om på jorden.

Extremt sevärt trots en lite styltig produktion och farbrorn är lite styv i korken på ett sätt som inte är alldeles vanligt, men han ger ett intryck av att ha ordentligt på fötter så det gör inget alls. Det enda som verkar knepigt är att han redogör för och förutsätter att engelska fot är ett universellt mått. Det tycker väl alla britter och amerikaner iofs. Han får det att funka så imperiet måtte ha rätt. Å andra sidan används tio-bas i talsystem i övrigt så det uppväger en del! Flört

Se den i omgångar om 5 timmar på raken är tungt. Det är indelat i 15-minuterssnuttar alltihop.

Michael C
2

En liten Stonehengedetalj som framkommer ganska direkt för att förklara vad "geomatematik" är: Arkeologer menar att Stonehenge en gång bestod av en full cirkel med 5 "portar" i hästskoform inuti. Cirkeln bestod av 60 stenar. 360 grader x 60 = 21600. Stonehenges koordinater i ett system som utgår från Giza är 51* 10' 42.35239". 51 x 10 x 42.35239 = 21600! (21599.7189 noga räknat, det kanske jämnar ut sig med en ännu mer noggrann positionsangivelse i decimaler. Det handlar om enstaka meter hit eller dit för att få talet att gå jämnt upp. Så Stonehenge berättar alltså exakt var det befinner sig! Och det är liksom bara början på historien han berättar om hur det funkar. Ja och det fortsätter i samma stil. Skrattande

Magi-cat
0

#2, 3 Tack för resumén!

otroligt intressant! Siffrorna om Stonehenge måste jag "låna"….

Att det var exakta beräkningar till grund för placeringen stärks också av det faktum att man fraktade stenar från speciella, noga utvalda platser.

Forntidens GPS!

Michael C
2

Såg del 1 igår, med ett halvt öga, det blev sent… Kort sagt så är dessa kvarvarande monument en berättelse på ett språk utan bokstäver, ett rent matematiskt språk. Carl Munck visar hur man avkodar byggnaderna och får en lektion i matematik med en helt ny utgångspunkt för hur matematiska resonemang förs. Stonehenges m fl monuments geografiska placering och utformning avslöjas genom nycklar i dess form, och dessa koordinatvärden är för oss nya matematiska konstanter som kan användas i olika slags beräkningar. Pyramiderna är en lektion i pi, pi i kvadrat, pi i kubik osv. Monumenten innehåller ansvisningar om hur man hittar nästa monument om man tillämpar de matematiska kunskaper man lärt sig på en viss plats. Efter en stund händer något festligt, nämligen det att hela följetongen flyttar till planeten Mars. På Mars finns en 5-kantig pyramid som är den planetens nollmeridian precis som Gizapyramiderna är hos oss. Med samma matematiksystem hittar man koordinatreferenser till det berömda "ansiktet" på Mars osv.

Solen 1 Merkurius 2 Venus 3 Tellus 4 Mars 5 osv. Det nämns inte i filmen men är ju inte särskilt långsökt.

Matte är inte min starka sida men jag är inte dummare än att jag förstår att detta är en stor återupptäckt. Våra förfäder har lämnat en quiz åt oss som skulle få Indiana Jones att tappa oxpiskan och hatten samtidigt.

Magi-cat
0

WoW! Cool

Som en ytterst avancerad geo-caching!!

Hitta en ledtråd, gå till nästa koordinat etc…..

Det sägs ju att en del av förfäderna kom från Mars, när den "gick under"….

Magi-cat
0

men frågan återstår (väl?) - varför?

såg ett fantastiskt avsnitt av Star Trek en gång där det var som ett Quiz….planet för planet fast i en större del av universum…..när alla ledtrådarna äntligen var hämtade utlöstes en signal och en holobild uppstod av en sedan länge bortglömd anfader som ville berätta att vi alla, på de flesta planeter, hör ihop, kom ifrån samma källa…..nånting sånt…..

eller är alla "skatterna" delar i samma kraftnät - i så fall varför? Vad hade förfäderna för kontakt med Mars? Eller är det något återstående från ännu längre tillbaka som bara till hälften var känt och användes?

[no-body]
0

ts:

forntidens män och kvinnor räknade nog kanske inte så mycket matematik som att gå efter balans och energimässig sådan. det var kanske inte så mycket + och - som att flytta runt saker efter sin intuition…

även lärares inlärda kunskap har en gränsFörvånad

Magi-cat
0

#8 kan så vara. Ett skarpare och mer utvecklat intuitivt sinne kanske kommer ut i praktiken på samma ställe som matematiken?

…där matematiken är det siffermässiga språket för harmonisk balans

Michael C
2

#8, tja, eller så räknade de jättemycket. Det är svårt att veta för oss. En viss sak kan heta många olika saker på olika språk. Balans och energi är ett "språk", matematik ett annat. Men de kan beskriva samma sak, om den som använder språket vet vad som efterfrågas och hur det ska uttryckas. Jag ser inget motsägelsefullt i en matematisk beskrivning av t ex en andlig upplevelse (eller tvärtom). Däremot ser jag ingen matematiker i närheten som behärskar "språket" väl nog för att kunna uttrycka saken (eller tvärtom).

Carl Munck tror att han har återupptäckt ett matematiskt förhållningssätt. Det kan också vara så att han uppfunnit ett matematiskt förhållningssätt. Det ändrar ingenting för andra sätt att beskriva och uppleva saker. Dessa gränsdragningar mellan olika sätt att tänka är vår tids sjuka som håller oss fast på den låga nivå vi är.

Magi-cat
0

#10 precis…

för mig som tycker matte är dötrist är inte formler och siffror på ett papper särskilt fascinerande i sig. Men för andra är matematiken skönhet, musik och harmoni. Många lysande matematiker tenderar att vara lika lysande musiker.

Det finns flera sätt att beskriva omvärlden. I matematiska termer, i musikaliska, konstnärliga eller intuitiva/andliga. Kanske är de alla manifestationer av samma sak. En komposition som "stämmer".

Michael C
1

Jag väntar ännu för egen del på att upptäcka sambandet mellan musik och matematik Flört även om jag förstår att det förmodligen finns där, men att matematik kan innehålla harmoni är tydligt, Carl Munck har ett bra Stonehenge-exempel.

Stenformationerna är en cirkel och en inre hästsko. Siffran 2 formationstyper.

Den inre hästskon består av 5 "portar" byggda av 3 stenar vardera. 15 stenar.

Den yttre cirkeln består av 30 stående och 30 ovanpå liggande stenar. 60 stenar.

2, 15 och 60 är återkommande. Siffran 30 finns/behövs där som länk mellan 2, 15 och 60 men är inte representerad. Siffran 3 finns där, i portarna. x10 behövs men syns inte.

2/60=30, 2/30=15, harmoni.

De "som finns där men inte syns" är ledtrådarna till nästa monument. Om Stonehenges koordinater kan uttryckas som 21600 och ledtråden x10 används, hittar man nästa monument… 30 som är länken ska användas i matematiska operationer. 30 x pi kommer till bruk i Giza. De fem portarna, den brutna formationen, visar att talet 15 ska användas som kvadratroten ur 15.

Man kan gå in i en stor transformatorstation och börja räkna isolatorer, kabelareor, kopplingsplintar etc och hitta en harmoni som är "sann", har en betydelse och en funktion, och leda oss i riktning mot ABB i Ludvika där allt en gång skapades. Detta utan att ens förstå eller diskutera de energier som leddes i dessa kablar eller vad den användes till. Det förtar inte upptäckten vi gjort. Tvärtom för upptäckten av harmonin oss närmare en förståelse av energin, fast vi ännu inte upptäckt den.

Magi-cat
0

ah…tack för att du lägger in allt det här intressanta!

Nå…..inte för jag är otålig…men vart leder kablarna?Cool

för upptäckten av harmonin oss närmare en förståelse av energin, fast vi ännu inte upptäckt den. exakt!

Michael C
0

#13 vart leder kablarna?

Till Nangijala eller Niagara eller vad det heter, tror jag? Flört

Magi-cat
0

kanske det ja?Flört

[no-body]
2

all kunskap kommer då blockar löses….den man samlat på sig är bara upprepelse av en blockering i sinnet….att diskutera öppnar spåärrar som matematik fysik mm skapt som ett litet hänglås till evigheten…

Michael C
0

Bra sagt #16! Gränserna i tankesystem håller en fången.

Silbury: Rund kulle med flat ovansida = Två cirklar. 30 graders lutning på kullens sidor. 2 x 360 x 30 x pi = koordinaterna för Silburys plats.

[no-body]
0

#17 man kan väl inte fastna i tankesystem som inte finns…

[no-body]
0

#19 men då får man väl se bortom negativa tankesystem?

Michael C
0

Ja? (Vi verkar helt överens!)

[corse]
0

Själv tänker jag att det kan finnas en delning i att följa tankesystemen och att observera…