Einstein - då och nu
sign JonasDuregard skrev om Einstein och citat, kort uttryckt i en helt annan tråd.
Om ingen är däremot tar jag mig friheten att lyfta ut den diskussionen till en egen tråd.
Så här skrev Jonas:
"Om det nu var Einstein som sa det (han måste vara en av de mest felciterade personerna i världshistorien). Hur som helst så tror jag Einstein skulle vara till största delen nöjd med dagens forskare, och jag vet inte vilken visdom det är du menar att vi gått miste om.
Forskare strävar efter att bedömma uttalanden främst efter vad som sägs, och inte vem som säger det. Einstein var en otroligt duktig fysiker, det betyder inte att hans inhopp som amatörpoet blir mer värdefulla än någon annans
"
och så här svarade Astell:
"Jaha, vad grundar du det på att han är den mest felciterade personen i historien?"
Fortsätt gärna prata! (även om ämnet är stort och rubriken månne något pretentiös)
Vad har Einstein bidragit med och vad skulle han ha gjort/tänkt idag?
här är citatet:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Einstein var ju relativt smart…..
Det finns en uppsjö citat som sägs härstamma från detta otvivelaktiga geni. Kloka, tankeväckande med en underton av …vishet.
Man ser sällan någon källa till citaten, men man ser dem överallt. Det får väl vara hur det vill med den saken, men bra är de.
här är några valda favoriter, från roligsida.se:
- Fantasi är viktigare än kunskap”. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg, och föder utveckling.
- Jag vet inte vilka vapen som 3:e världskriget kommer utkämpas med, men däremot att 4:e världskriget kommer utkämpas med pinnar och stenar.
- Få är de som ser med sina egna ögon och känner med sina egna hjärtan.
- Tekniska framsteg är som en yxa i händerna på en kriminell galning.
- Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker.
- Gud spelar inte tärning
- Vilken intelligent dumskalle som helst kan göra saker större, mer komplexa, och mer våldsamma. Det kräver en dos genialitet, och en hel del mod, att göra det motsatta.
- Jag gillar tanken på att månen finns kvar även när jag inte tittar på den
- Våld må ha röjt undan hinder snabbt, men det har aldrig visat sig vara kreativt.
- Fred kan aldrig hållas genom våld, den kan bara hållas genom förståelse.
- Jag har ingen speciell talang, jag är bara frågvis.
- Allting ska göras så enkelt som möjligt – men inte enklare.
- Naturvetenskapen är underbar så länge man inte har den som levebröd Jag borde blivit skomakare!
- Om de ger dig ett linjerat papper, så skriv på tvären.
- Det mest svårbegripliga med världen är att den är begriplig
- Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
något av det mest markanta med citaten är att Einstein tänkte på tvärs. (som med det linjerade papperet) Han tänkte själv, annorlunda, vände på saker, på accepterade fakta och fick ut någonting - helt annorlunda.
Hade han fått jobb på en institution och fått gneta sig fram med att försöka imponera på professorerna och kämpa för minsta lilla undervisningsplats - ja, ingen vet hur det hade gått. Hade hans plastiska sinne hårdnat och stelnat i förtid, hans säregna förmåga att tänka nytt, tänka stort?
Han följde inte de redan upptrampade fårorna, höll inte i vetenskapens fastnaglade ledstång - han tänkte fritt…..och fann.
Hans teorier är inte framsprungna ur försök, belägg, bevis och hela baletten utan ur ett fritt och ohämmat tänkande och jag skulle vilja påstå - inspiration. Hans förmåga att sätta samman fakta med logik och helhetsperspektiv i en anda av balans och Intuition och ett oförstört "barnasinne" möjliggjorde hans upptäckter. Upptäckter och teorier som väl f.ö. inte ännu är "bevisade"
Man kan tänka sig sorgen när det gick upp för denne fredligt sinnade man att upptäckterna gick att använda till förstörelse av sällan skådat slag - atombomber.
Utan dessa för makten användbara tillämpningar kanske Einstein aldrig blivit lika "stor" och erkänd under sin samtid. Ingen vet.
Einstein fick f.ö. aldrig ens Nobelpris för sina relativitetsteorier.
#1 Å, jag tycker så mycket om vettiga & användbara citat
Ja han verkade inte ta sig själv på så stort allvar och därigenom hade de genialiska idéerna tillträde genom honom 

"Jaha, vad grundar du det på att han är den mest felciterade personen i historien?"
Det var inte menat som ett faktapåstående utan snarare en fråga. Har du andra förslag på kandidater?
Här finns en lista annars (där Einstein ingår): http://en.wikiquote.org/wiki/List_of_misquotations#Commonly_misquoted
Här finns också vad som antagligen är den bästa listan på vad Einstein sagt (med referenser till när och till vem han sa det):
http://en.wikiquote.org/wiki/Einstein
Om man kolla under delarna "disputed" och "Misattributed" finns citat som cirkulerar men som endera saknar källa eller som definitivt sagts först av någon annan.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

#1 En del av citaten är nog falska och en del är definitivt äkta förutom att de antagligen översatts först Tyska till Engelska och sedan till svenska vilken gör att innebörden kan förskjutas en del.
#3 Menar du att det är sant som att det är en sann historia eller att sensmoralen är riktig?

#2 "Hans teorier är inte framsprungna ur försök, belägg, bevis och hela baletten utan ur ett fritt och ohämmat tänkande och jag skulle vilja påstå - inspiration. Hans förmåga att sätta samman fakta med logik och helhetsperspektiv i en anda av balans och Intuition och ett oförstört "barnasinne" möjliggjorde hans upptäckter."
Hmm, det låter lite som en förklaring man skulle ge om man inte vet något om vad Einsteins arbete egentligen innebar. Jag säger inte att det nödvändigtvis är så med dig men en del saker, men till exempel att Einstein inte skulle arbetat med bevis och belägg är ju helt absurt! Vad menar du med det egentligen?

#5 Varför tror du det (att han inte tog sig själv på allvar)?
Han tog säkert sin forskning på djupaste allvar men han var inte en person som gjorde så stor sak av sig själv, alltså ingen vikitgpetter…som Magi-cat skrev i #2
Vad gäller citaten så visst är det säkert en del som tilskrivits honom :)
tack, Jonas, för dina synpunkter och de alldeles alldeles underbara länkarna med citat!
Jag förstår att frågan ligger dig varmt om hjärtat. Tycker du att "vi" chikanerar Einstein genom att avända hans citat och framhålla hans arbete och vad vi uppfattar som hans sätt att betrakta tillvaron? (med "vi" menas…tja, välj själv vokabulär, men ungefär vi-som-inte-hyllar-vetenskap-med-hull-och-hår)
Tänk på det som positivt. Alltid går det väl in någon liten vetenskapsfoton, här också.
#8 får jag svara med ett citat?
Det här kommer från en av mina favoritböcker just nu: " Hur universum fick sina fläckar" av Janna Levin. (Upplysningsvis, Levin är ingen vetenskapshatare utan själv forskare och fysiker.)
"Einsteins sätt att tänka var underbart. Jag föreställer mig att han levde ett mycket rikt inre liv. De flesta forskare är besatta av experiment och litar på att iakttagelser ska styra deras idéer….Människor har en tendens att skapa ett slags fenomenologi som förklarar livets uppenbara fakta. Einstein tycks faktiskt ha fungerat på ett annat sätt. Han konstruerade tankeexperiment när fysisk experiment var omöjliga. Ett tankeexperiment är rent hypotetiskt - ett påhittat spel med stränga, enkla regler. Att genomföra dessa tankeexperiment hjälpte honom att betrakta rummets och tidens väsen." (min kursiv)
"Med dessa tänkta händelser, utförda i hans i sanning unika intellekt, vände han upp och ner på de välbekanta idéerna i Newtons enkla mekanik."
På detta sätt kom han fram till de förbluffande satserna, att den absoluta tiden och det absoluta rummet inte finns….
Varefter det naturligtvis gjorts beräkningar och härledningar. Det gäller att stå på två ben.
Men - det är fortfarande outstanding att han blev erkänd under sin samtid….
#7 citatet om att läsa sagor: vet ej om det är autentiskt, men det skulle kunna vara det…
Det används flitigt på många bibliotek, så det måste vara sant….

#12 "De flesta forskare är besatta av experiment och litar på att iakttagelser ska styra deras idéer."
Inte de flesta teoretiska fysiker (vilket Levin borde veta). Det var inte Einstein som uppfann teoretisk fysik, det har faktiskt utövats längre än experimentell fysik. Om du kollar så tidigt som Platon (eller ännu tidigare) så var "tankeexperiment" redan då en etablerad källa till kunnskap. Jämfört med det försokratiska grekland så framstår ju Einstein som besatt av empiri!
Jag förstår att det kan vara svårt att sälja böcker om Einstein om man beskriver honom som en gigantisk nörd, men det känns fel att tillskriva honom en massa övermännisko-ideal bara för att han revolotuionerade teoretisk fysik. Det blir lite Kim Jong Il varning på det hela när han plötsligt är bäst på filosofi, allmänt snusfurnuft och barnuppfostran också 
"Varefter det naturligtvis gjorts beräkningar och härledningar. Det gäller att stå på två ben."
Vad har du fått det ifrån (att Einsteins teorier saknade härledningar inledningsvis)? Min uppfattning är raka motsatsen, att Einstein genom etablerade vetenskapliga kanaler publicerade sitt arbete utfört efter konstens alla regler. Givetvis har ytterligare arbete gjorts efteråt men det gäller alla vetenskapliga teorier och inte bara Einsteins.
#14 ajajaja…kunde knappt läsa färdigt……Kim Jong Il!!!!?????Va?
Nörd???? T.o.m gigantisk….Övermänniskoideal???
Hur ….kan du få det till det?
Förstår du inte att syftet är gott, inte att göra en betydelsefull fysiker till övermänniska? (vilket inte vore gott)
(skriver lite kort, vi har strömavbrott hela tiden)
Det kan inte hjälpas men Einsteins sätt att tänka skulle knappast platsa inne i Vof salongerna. Skulle han var en ung man idag inne på Vof så hade han blivit utskrattad för sina uttalanden. sfärernas musik! vad är det?? ateisterna som inte längre kan höra sfärernas musik? flum! bah! hur mäter man den musiken???? så till citatet: "Det finns människor som säger att det inte finns någon Gud. Men det som verkligen gör mig arg, är att de citerar mig som stöd för sådana åsikter. De fanatiska ateisterna är som slavar som fortfarande känner tyngden av sina bojor, vilka de efter en hård kamp lyckats befria sig från. De är varelser som — i sin kamp mot traditionell religion som "opium för folket" — inte kan höra sfärernas musik."
sagor stimulerar hjärnan! Einstein hade rätt!
(nytt försök, om det inte blir strömavbrott igen)
så sant, sökerskan, det är just det jag försökt få fram. Hans egna sätt att tänka. Hade han suttit och möglat bort i universitetskorridorerna hade han aldrig kunnat utveckla det fria tänkandet, det som går på tvären.
Tänkande förenat med Intuition, med fantasi och sfärernas musik. Det finns naturligtvis fler forskare som har en liknande förmåga att förena det outsagda, det heliga och svårbestämbara med teorier och matematik. Många av de här teoretiska fysikerna i Nobelsalongerna likaså….man kan lyssna på dem med nöje och förtjusning.
F. Kekulé lär ha fått formeln för bensen i en dröm - han "såg" hur formeln slingrade sig runt, som en orm, till en ring. Och han var modig nog att tala om det.
Men nej, i VoF-salongerna går nog inte snacket hem…..
#14 Inte de flesta teoretiska fysiker (vilket Levin borde veta)
Du får nog ta och läxa upp Janna Levin, Jonas, så hon skriver rätt! 
när han plötsligt är bäst på filosofi, allmänt snusfurnuft och barnuppfostran också
Blir du inte glad att vi tar till oss lite v e t e n s k a p?

#15 "Nörd???? T.o.m gigantisk…."
Det är inte menat som ett pejorativ, jag ser mig själv som nörd och det gör nog de flesta forskare med självinsikt.
"Förstår du inte att syftet är gott, inte att göra en betydelsefull fysiker till övermänniska?"
Jo, syftet är gott allt som oftast (även om alla sidor i en konflikt säkert då och då föröker få det att verka som att Einstein står på deras sida, lite som med Gud…). Att förespråka till exempel fred är alltid bra, men när någon säger att fred är bra för det har Einstein sagt så börjar det lukta personkult. Oavsett vad man tror att Einstein har sagt så kan det vara värt att fråga sig hur Einstein kommit fram till det? Är det sant enbart för att Einstein sagt det?
#19 "Du får nog ta och läxa upp Janna Levin, Jonas, så hon skriver rätt!
"
Det handlar inte om att läxa upp någon. Givetvis kan Janna Levin mer om fysik än mig men det betyder inte att allt hon säger är sant, framförallt inte när det handlar om att analysera Einsteins personlighet eller andra saker som inte alls har med kosmologi att göra.
Dessutom skriver ju Levin tydligt att det är hennes egen föreställning av Einstein och inte fakta, så jag vet inte vad som skulle vara mer korrekt,
"Blir du inte glad att vi tar till oss lite v e t e n s k a p?
"
Jag blir aldrig glad!!! Har du inte förstått det än
.
#21 ja det kan man lugnt säga!
när man betänker på hur jorden behandlas så…
tänk att man med berått mod förgiftar hela planeten i "lönsamhetens" och "tillväxtens" namn

#16 Jag kan inte säga med säkerhet vad Einstein skulle tycka om VoF, det kan ingen veta (men jag tycker det är roligt att du tror att du vet det ändå
). En sak som är säker är att jag som skeptiker skulle erkänna de insatser han gjort för fysiken, men om han ville övertyga mig att Gud finns så skulle jag inte köpa det rakt av (kanske skulle Einstein varit ateist om han vuxit upp idag?). Om han pratar om sfärernas musik eller andra vaga begrepp skulle jag inte skratta åt det (var ligger det humorisktiska värdet) men jag skulle fråga vad han menar, och inte medge att han har rätt om han inte kan presentera bevis. Tycker du, sökerskan, att en sundare inställning vore att anta att allt som Einstein säger är sant?
Slutligen skulle jag vilja tilläga att jag på lösa grunder tror att Einstein skulle vara en bra skeptiker. De gånger han hade fel så har han vad jag förstått medgett det när andra överbevisat honom - vilket är den viktigaste egenskapen för en skeptiker. Vad han skulle tycka om Oförklarade Fenomen vill jag inte spekulera i
. Om han var arg på ateister som misstolkade honom och utnyttjade hans goda namn skulle han säkert bli lika arg på new-agearna.
Jonas…Det Einstein säger ger en genklang hos många människor..man känner igen det men kan ha svårt att sätta ord på det.. gör en Einsteinare här 
#24 jag tycker att Astell sätter fingret på något här - genklangen, "stämningen", det känns rätt…..
#21 tack för det, ett utmärkt bidrag till tråden!
#20 Är det sant enbart för att Einstein sagt det?
jag tror du míssförstår. Personkult är fjärran från vad vi skulle ägna oss åt, fjärran från vad vi skulle sätta i samband med Einstein. Jag förstår inte ens hur du kan få det till personkult. (du jämförde med kim Jong Il tidigare i tråden)
Ingenting är sant därför att Einstein (eller någon annan klyftig snubbe) sagt det. Det är inte så det är, utan att det känns …bekant för en själv, väcker den där genklangen. Den ger röst åt intuitionen och fantasin. Den sammanbinder fantasi och intution med formens värld, den värld vi har att hanteras, men som inte är allt.
Allt börjar med en tanke men ger man tanken vingar kan den flyga högt.
Jag tror att Einstein såg lite längre än de som håller fast vid de redan upptrampade stigarna, de som inte vågar höja blicken eller läsa papperet på tvärs.
Ska man spekulera om vad han varit idag så - säkerligen förtvivlad över sakernas tillstånd på Jorden, förstörelse, utarmning, rovdrift och manipulerandet med själva kärnan. Han skulle säkert varit skeptiker, äkta skeptiker, precis som många av oss är.
Möjligen skulle han gillat oförklarade fenomen också. 
Han förstod värdet av sagor och metaforer. Och att låta tanken vandra fritt utan bojor av förutfattade meningar. Och förrsten - vilka fenomen kan vara mer svårförståeliga, oförklarade än att energi och materia är ett och att tid och rum inte är det vi uppfattar det som? Jag hade gärna hört hans utläggningar på den här sajten….
#23 jag orkar inte svara på dina inlägg eftersom du är lite tjatig och pådyvlar en saker man inte sagt…tex att jag sagt att jag VET saker om vad Einstein skulle tycka det sa jag inte. läs hellre vad jag verkligen skriver istället för att tolka efter eget huvud.
så jag nöjer mig med att avsluta med att citera A E
"Fantasi är viktigare än kunskap”. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg, och föder utveckling"

Ytterligare en nyans av Einstein kanske kan fås om man läser detta:
http://www.listsofnote.com/2012/04/einsteins-demands.html
Det handlar om några krav han ska ha haft på sin fru efter att de kommit fram till att de inte var kära i varandra längre men att de ändå skulle fortsätta vara gifta för barnens skull.
Vissa av dessa krav har nog att göra med själva "tidens anda" och kanske inte var särskilt uppseendeväckande.
Heheh, ja i dagens läge hade det inte funkat och visst det man läser är ju inte så trevligt.. men han var kanske besviken el nåt?
när einsten näms , så kommer jag alltid att tänka på kosmologiska konstanten!
#31 berätta gärna om kosmologiska konstanten i en egen tråd!