Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettmysko-grejer
Läst 2538 ggr
[mia-38]
2012-02-12 18:00
0

Kulblixtar?

Kulblixtar omnämndes i en annan tråd.
Men vad är det?

agneta-43
2012-02-12 18:46
0

Har ingen aning men googlade och fann denna, en forskning aha Glad

Det står inte så mycket i den första delen men klicka på länken till vänster Läs då kommer det mycket Glad

http://fof.se/taxonomy/term/24872

Medarbetare på Druid & Shaman 

[Norpan88]
2012-02-12 19:08
0

Undrar om det kan bero på att blixten tar med sig upphettade partiklar/stoft från atmosfären som förs till blixtens ände och lösgörs och lever vidare ett litet tag, tack vare stoftet som blivit till en glödande massa som snabbt brinner upp… ?

Ah, nu hittade jag nåt på wikipedia..

De vanligaste hypoteserna bygger på att klotet består av en joniserad och kraftigt elektriskt laddad gas, ettplasma.

På senare år har föreslagits att klotblixtar består av brinnande partiklar som slagits ut av normala blixtnedslag.[1] Sådana fenomen har delvis kunnat återskapas i laboratoriemiljö.[2]

Ghosthunter
2012-02-12 19:48
0

Vad kul haha!!Skrattande Minns att min mormor berättade att det kom en kulblixt i hennes kök en gång när det åskade ute. Den kom rullandes över golvet och försvann i en smäll!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[mia-38]
2012-02-12 19:51
0

Ahhhh…är det sånna som kan komma ur gamla lednings-uttag i hus när det åskar? Som glödande små klot?

Ghosthunter
2012-02-12 19:54
0

Jag tror att denna kan ha kommit ur en ledning….men hon såg aldrig exakt var den kom ifrån. Ja det var ett glödande klot!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

agneta-43
2012-02-12 20:06
0

Jag fick med berättat av både mamma och mormor om dessa eldklot (som de kallade dem) och de sa att de kom från väggkontakten i alla fall. Sedan kanske det inte alltid är så.

Min tanke då jag läste i länken forskning och framsteg, så kom tanken att, eftersom de bildas av blixtnedslaget och joniseringar eller vad de nu forskar i. Så flyger de tydligen omkring ute med och uppstår de då vid ett hus, ett tak axempelvis med skorsten så borde den ju kunna dyka ner och in den vägen och genom öppna fönster och så Tungan ute

Nu svamlar jag på igen Glad men spännande är det och jag trodde faktiskt att vetenskapsmännen redan forskat fram hur och vad som gör att det bildas kulblixtrar Förvånad

Medarbetare på Druid & Shaman 

[trollduva]
2012-02-12 22:14
0

jag vet inte exakt vad det är men en höll på att elda upp mitt hus i juni -07! häftig upplevelse så här i efterhand men då var det inte så kulSkrikandes

den kom in genom telejacket med ett jäkla brak och rullade över hallgolvet för att sen lösas upp,var lite blåaktig i färgen och slog som gnistor runt sig,jacket exploderade och det började brinna i vägen..