Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketthimlafenomen
Läst 8439 ggr
[mia-38]
4

Fullmåne

Nu är det fullmåne.

Påverkas du av den?
Och vad är det som gör att man påverkas?

Jag själv känner av fullmånen med att jag sover oroligt.
Sover som en stock annars. Men nu vaknar jag flera gånger per natt.

Många blir irriterade, på grälhumör. Andra märker inte av det alls.

Hur blir du?

allroundsky
1

När jag var yngre upptäckte jag att jag sov otroligt dåligt och inte förrän långt inpå natten, men på senare tid (= de senaste åren) har det vänt om helt och jag sover som ett barn vid fullmåne! Betydligt bättre och lugnare än vanligt.

Jag känner mig också mer spirituell vid fullmånen. Ca en dag i månaden sätter jag mig ner och går igenom en Meditation, det visar sig väldigt ofta att, nej men oj, det är ju fullmåne inatt :D

[Mikkiz]
1

Om jag skulle berätta hur jag (oftast) blir så skulle jag behöva ta det i ett annat forumFlörtSkrattande

[GIKmio]
0

Läste en frågespalt där en kvinna frågade varför hennes dotter vaknade och grät när det var fullmåne. Har sett denna fråga ytterligare någon gång. Tyvärr minns jag inte vilket svar dom fick.

Astell
0

Jag känner ökad press i kroppen…svårt att sova brukar jag inte ha…slemhinnorna svullnar o jag kan bli mer nästäppt..

Rumblebee
0

Jag känner inget alls oavsett månfas, däremot har jag noterat att jag kan få ett växlande humör (arg, ledsen, deppig etc) över väldigt små saker, när det är väldigt molnigt ute på kvällen =/.

Magi-cat
0

Hoppas det klarnar upp igen! Igår var månen så otroligt stark och vacker med sitt silvervita sken.

Brukar sova lite dåligt i fullmåne….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

HellviHumle
0

Jag märker inte av fullmånen annat än att det blir ljusare på natten. Ofta blir det kallare en period strax före men det sägs att det inte går att visa statistiskt.

HH

[mia-38]
1

Visst är fullmåne vackert. Tittade på det igårkväll och snön som gnistrade.

Spännande att läsa att alla får olika reaktioner. Och en del kanske inte alls får några.

Skrattande

Astell
0

Fast 2 nätter på rad har jag haft svårt att somna, jag som inte brukar ha problem med det Obestämd

Visst är det vackert med fullmåne när det är snö och kallt..

[mia-38]
0

Jag har faktiskt sovit som en stock inatt. Kan det bero på att det är mulet så månen inte lyser så…..?
Jag brukar alltid bli orolig i sömnen annars..

Magi-cat
0

Det låter skönt Mia! Månen bakom molnen här också……

Det är klart att ljuset påverkar oss starkt. Det påverkar Tallkottkörteln (ljuskörteln långt in i skallen) och melatoninproduktionen, sömnhormonet.

Om det är ljust (och nu när månen stått så högt och dessutom reflekterat sitt underbara sken i snön) så gör det att vi sover sämre.

Fast det kan vara mer också?Flört

Ghosthunter
1

Ja, även månen krökar till det iblandSkrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Mikkiz]
0

#12 Hahaha nu känner jag mig dum… Var verkligen tvungen att fundera där en stund Skrattande

Men jag skyller på sömnbrist eller nått… *skååål* Flört

HellviHumle
0

#12 En typisk periodare!

HH

Ghosthunter
0

Nej, det är spriten så påverkar månenSkrattande

Värmland"

[skymningsaga]
0

fullmånen påverkar oftast mig psykiskt. Jag är som skörast när månen är full och påväg bort.

agneta-43
0

Jag tror att jag sover djupare när det är fullmåne Obestämd, tidigare innan jag läst om detta här har jag inte tänkt på det…

Pratade även med en på skyttet ikväll och hon berättade att hon mår fruktansvärt dåligt dagarna innan fullmånen så illa att hon inte vill leva. Måste vara fruktansvärt att må så jag lider med henne och alla andra som påverkas så

Kramar till alla

Medarbetare på Druid & Shaman 

isa
0

Jag kan inte sova alls när det är fullmåne.

luxplyr
0

Jag får energie i stället och blir piggGlad

Ghosthunter
0

För mig händer det inte så mycket….möjligen kan det kännas lite laddat i luften….lite spirituella energierGlad

Värmland"

[Starman]
0

Den som tror att månen påverkar en blir också påverkad. Det kallas förväntanseffekt. Om man inte är vidskeplig blir man inte heller påverkad. Och det innebär alltså att påverkan sker mer inom människorna än på grund av månens fas.

Magi-cat
0

#21 Visst kan det finnas en förväntanseffekt. Men du har fel när du likställer denna med Vidskepelse. Det är något annat.

I övrigt så är den upplevelse man har ens egen, oavsett statistik och förklaringsmodeller….

Ghosthunter
0

Iofs så är det ju inte märkligt att månen påverkar en….det påverkar ju bl.a vattenståndet….helt naturligt!!Glad

Värmland"

[Starman]
0

Ja, självklart. Jag menar att det är Vidskepelse att tro att månen  påverkar oss på något sätt alls, och att förväntanseffekten följer av denna Vidskepelse.

Sant, så är det med stora massor. Men vi är inte stora massor.

Magi-cat
1

#24 Om en kropp påverkar stora massor kan det ju också vara tänkbart att den påverkar smärre massor.

Om du bestämt utgår ifrån att något är Vidskepelse följer det andra påståendet efter. Om du inte i förväg utgår frånatt vidskepelseteorin ärr sann kan du se förväntanseffekten fristående och komma till ev andra slutsatser.

[mia-38]
0

Inatt har jag sovit jättedåligt….oroligt.
Tur man slutar tidigt på jobbet idag…fniss..Skrattande

agneta-43
0

Hittade denna som visar lite om månens kraft, intressant tycker jag även om jag nu saknade månens kraft på vår sömn Glad

http://www.epochtimes.se/articles/2010/04/12/19049.html

Magi-cat
1

Tack för länken Agneta!

Citerar sista stycket: När man betraktar de här fenomenen från en annan synvinkel kan man fundera över om människokroppen kanske helt enkelt är kopplad till universum, inte på grund av månen, eftersom månen på samma sätt är ett objekt som svarar på universums rytm.

Yes!! Hur skulle människokroppen INTE kunna vara kopplad till universum??!! Det är allt sammantaget, allt i en helhet där människan är ett korn av samma stjärnstoft som allt annat.

Hur universums rytmer skulle kunna låta bli att påverka oss är en gåta….Flört

[mia-38]
1

Det är klart att universum påverkar oss alla på olika vis. Lustigt vore det annars eftersom allt ingår i helheten…människan-universum…Skrattande

[Starman]
0

Ja, fast nu är det inte så. Gå en kurs i astrofysik så får du se. ;)

Ghosthunter
1

#30 kan du vara så snäll att lägga fram vetenskapliga bevis från en kurs i astrofysik….jag utgår ifrån att du har gått en sån kurs!

Värmland"

agneta-43
1

Jag tror att Herr Starman går in för att vara mannen mot strömmen i allt

[Starman]
0

Haha, nej, personligen har jag inte gått en kurs i astrofysik eftersom jag tillskansat mig kunskap om astrofysik genom annat håll. Jag påmanade magi-cat att gå en kurs eftersom hon uttalar sig om saker hon inte kan något om. Men det går att tillskansa sig den kunskapen även utan att gå en kurs, självklart.

Enbart döda fiskar följer strömmen.

[mia-38]
0

#33#

"Jag påmanade magi-cat att gå en kurs eftersom hon uttalar sig om saker hon inte kan något om."

Starman….hur vet du att Magi-cat inte kan detta som hon skriver om?

Ghosthunter
0

#33 Hur kan du komma in och påstå att inte Magi-cat kan nåt om astrofysik? Det man skriver om här behöver ju inte automatiskt betyda att personen i fråga inte vet något.

Värmland"

Magi-cat
1

Bäste Starman. Tack för att du läser våra trådar.

Men du skriver att du  "tillskansat mig kunskap om astrofysik genom annat håll."

och "det går att tillskansa sig den kunskapen även utan att gå en kurs, självklart."

Du gör naturligtvis som du vill, men eftersom tillskansa sig betyder: "skaffa sig utan rättighet, bemäktiga sig, tillvälla sig" (Bonniers svenska ordbok) undrar jag om du verkligen menar att du gjort vad du faktiskt säger?

Själv skaffar jag mig kunskap utan "tillskansning", men det är ju lite olika vad man föredrar.

[Starman]
0

Därför att det hon påstår, att månen kanske kan påverka mindre massor (ex.v. människokroppar) är en fysisk omöjlighet. Vi har helt enkelt inte den massa som krävs för att gravitationen från månen skulle påverka oss på det sätt som den påverkar havet.

Haha, sant, bra att du påpekade detta. Gå nu och tillskansa dig lite kunskap om gravitation eller sluta påstå saker om den utan att ha koll.

[mia-38]
0

Starman…
VAD gör du på en sajt som handlar om Oförklarade Fenomen då du inte tror att detta finns?
Kör inte svängen med att diskutera….för den går vi inte på längre.

Är det för att fördumma oss i det vi tror på?
Eller är du här inne för att kanske få möjligheten att upptäcka att det verkligen finns saker som är oförklarade?

[Starman]
0

Vad fick du det där ifrån? Att jag inte tror att det finns oförklarade fenomen?

[mia-38]
0

Märks på sättet du skriver. Du kanske tror på att det finns förklaring till allt….
Men vi tror på att det finns saker som inte går att förklara.

agneta-43
0

Eller är det så att han fördummar sig själv Flört tycker faktiskt att det är löjligt att hela tiden strida som han gör. Helt enkelt visar han prov på barnslighet eller älskar att provosera i allt han ser Tungan ute

Tror helt enkelt han gillar att se OM han kan reta upp någon eller några, kan det vara så att jag har rätt Starman ?

Jag skulle annars gärna vilja att du bevisade genom forskning ATT du har rätt eller OM du har det, för jag tror det inte.

Ghosthunter
0

#39 Kan du uppge något som du tror inte är oförklarat?….jag menar från utgångspunkt det du svarade mia på i #39.

Värmland"

Magi-cat
0

#37 tillskansar mig någonting gör jag inte, men så länge kan du ju tillskansa dig lite ordkunskapFlört

"Gravitation är….inte en kraft…utan en skrynkla på eller vridning av rumstidens väv."

När man börjar fundera på eller läsa om frågor som gravitation och rumstid är det som att finna en vibrerande, glimrande blandning av den vackraste poesi, kreativ mystik och svindlande tankar.

När sista ordet är sagt om dessa frågor och alla svar givna, ska jag hoppa ner i första bästa svarta hål.Tungan ute

[Starman]
0

"Märks på sättet du skriver. Du kanske tror på att det finns förklaring till allt….
Men vi tror på att det finns saker som inte går att förklara"

Märks det på det sätt jag skriver att jag inte tror att det finns oförklarade fenomen? Ge ett specifikt exempel, jag har en tendens att ibland vara lite vag och det ber jag om ursäkt för.

Jag tror INTE att det inte finns oförklarade fenomen. Exempelvis är fenomenet med att varmt vatten under rätt förutsättningar fryser snabbare än kallt mig veterligen hitintills inte förklarat fullständigt.

Och sen tycker jag det vore schysstare av dig som värd att säga "jag" istället för "vi", du för inte allas talan.

Eller är det så att han fördummar sig själv

Fördumning står man själv för, i och med att inte förkovra sig.

tycker faktiskt att det är löjligt att hela tiden strida som han gör. Helt enkelt visar han prov på barnslighet eller älskar att provosera i allt han ser

Schysst med lite personangrepp. Jag gör inte det här av barnslighet (hade jag varit som ett barn hade jag inte ifrågasatt dogmatiska uppfattningar eller auktoriteter till att börja med) och inte heller för att provocera. Jag gör det för att försöka få förståelse och till stor del även för att balansera upp diskussionerna. Det förstår du säkert själv att inget kommer ur att bara hålla med varandra.

_Tror helt enkelt han gillar att se OM han kan reta upp någon eller några, kan det vara så att jag har rätt Starman ?

_Du har fel.

_Jag skulle annars gärna vilja att du bevisade genom forskning ATT du har rätt eller OM du har det, för jag tror det inte

_Du menar att jag ska bedriva forskning för att bevisa gravitation? Hoppas du trollar.

Exempelvis är det inte oförklarat varför äpplet faller från trädet och mot marken.

Du har rätt, det var fel av mig att fortsätta använda fel ord.

Gå nu och lär dig lite om gravitation innan du uttalar dig om den igen. Dina poetiska utsvävningar gör inte att du framstår som vis, det gör att du framstår som det du är; okunnig i ämnet gravitation.

Magi-cat
0

#44 Dina poetiska utsvävningar gör inte att du framstår som vis, det gör att du framstår som det du är; okunnig i ämnet gravitation.

Tyvärr är inte heller frånvaron av poesi någon garanti för vare sig kunskap eller klokskap.

Att det finns en (väldigt bra) teori om äpplens rörelse i en riktning medför inte att sista ordet är sagt och hela sanningen är funnen.

Men där är både du och jag i gott sällskap om vi erkänner vår ofullkomlighet.

[trollduva]
0

Jag blir precis tvärt om av månen,får väldigt mycket energi och väldigt mycket blir gjort här hemma

Brukar meditera till fullmånen uppe vid ales stennar en gång om året och den energin lever jag länge på<3

Mitralis
0

#21 Fast jag tror att det kan vara svårt att förklara barns reaktioner på månen med förväntanseffekt. De vet ju oftast inte om att det är fullmåne Obestämd

Magi-cat
0

wow, Ales stenar är verkligen häftigt! Var där i våras på ett besök…..Tyvärr var det så blåsigt att man inte kunde meditera precis…men det måste vara underbart att vara där vid fullmåne!

[trollduva]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det är helt fantastiskt med utsikten och månen som stiger upp ur havet! var där under månförmörkelsen förra året tror inte man kunde fått en bättre plats att se det frånSkrattande vi fick även en fantastisk solnedgång -11

[Starman]
0

Barns reaktioner på fullmåne? Nu får du ta och förklara dig. Hur reagerar barn på fullmåne? Reagerar alla barn på fullmåne eller är det bara de barn vars föräldrar också reagerar på fullmåne som gör det? Tror du inte att barn har ögon att se med, vilken fas månen är i?

Mitralis
1

Det finns uppenbarligen personer som reagerar på fullmånen, däribland barn. Vissa barn sover oroligt just runt fullmåne och annars så sover de som ett litet barn. Alla barn reagerar inte på månen lika lite som alla personer i övrigt reagerar på månen. Alla är heller inte allergiska mot vatten eller el, men det finns de som reagerar mot det fast andra inte kan förstå hur det går till.
Visst kan barn se månen, om de får tillfälle. Men jag tror inte att det är så många föräldrar som varje månad håller upp spädbarnet vid fönstret, pekar på månen och säger fullmåne… I natt ska du sova oroligt och gråta en skvätt. Jag som vuxen har ingen koll på när det är nymåne eller fullmåne, fast jag antagligen är ute senare än en 5 åring. Hur ska då ett barn ha stenkoll på det? Obestämd

[Starman]
0

Du är uppenbarligen övertygad om fullmånens magiska krafter. Det blir då svårt för dig att argumentera på ett objektivt sätt. Att barn ibland sover oroligt, och ibland när det är fullmåne, är ju inget argument för att månen har en effekt på människor. Om det fanns ett statistiskt samband fullmåne-barns dåliga sömn, kanske du hade haft ett case, men något sådant finns inte. 

Jag menar att dessa människor mest sannolikt reagerar för att de tror att de ska reagera. Precis som med vattenallergiker och elallergiker. Det kallas förväntanseffekt och är en mycket grundligt belagd psykologisk effekt.

Mitralis
1

#52 Så barn som inte vet att det ska reagera och på vad det ska reagera reagerar på någonting som de inte vet att de förväntas reagera på? Obestämd

[Starman]
0

Det är DU som gör tolkningen att det är fullmånen som de reagerar på. När de har svårt att sova UTAN att månen är helt belyst så lägger du det inte på minnet eftersom det inte stärker din uppfattning om att månen är magisk.

Mitralis
1

Se på…. det finns forskning om det Glad

"För tre år sedan kom en rapport från schweiziska forskare som menade att människor faktiskt sover sämre när det är fullmåne. En artikel publicerades i Svenska Dagbladet i samband med att rapporten kom ut, där svenske sömnforskaren Arne Lowden opponerade sig mot detta.

”Det har med psykologiska aspekter att göra snarare än fysiologiska. Vet man om att det är fullmåne och tror att man sover sämre då, då kommer man också sova sämre”, sa han då."
Källa:http://www.dn.se/livsstil/reportage/i-fullmanens-vald

Men för att den psykologiska aspekten ska fungera så förutsätter det att man faktiskt vet om att det är fullmåne.

[Starman]
0

Ja, vilket alla, till och med barn, lätt kan avgöra om det är. Månen syns ju många dagar under dagtid, och nu i vintertid visar den sig tidigt på kvällen iom att solen går ned tidigare.

Det skulle också kunna ha sin förklaring i att månljuset stör ögonen, om man har dåligt täckta fönster.

Men som sagt, jag är ganska övertygad om att det inte finns något känt statistiskt samband mellan just barns sömnlöshet och månens faser.

Mitralis
1

#56 Men för att det ska ha någon betydelse om de har sett den eller inte så förutsätter det ju att någon har berättat för dem att de ska reagera på det.

"Men som sagt, jag är ganska övertygad om att det inte finns något känt statistiskt samband mellan just barns sömnlöshet och månens faser".

Så du tror att det finns det finns ett samband när det gäller vuxna?

[mia-38]
0

Mycket vacker bild trollduva. Skrattande