orber????

Oftast är det bara damm som virvlar runt i luften. Tråkigt och helt ospännande…men tyvärr sant.
DA
DA

Fenomenet uppstår när dammpartiklar (eller andra små partiklar) kommer för nära kameran samtidigt som den har fokus långt bort. Partiklarna blir då väldigt suddiga samtidigt som de lyses upp väldigt starkt av kamerans blixt eftersom de är så nära och därför syns de. Tar du utan blixt eller starkt ljus så får man i princip aldrig "orber".
I detta fallet så är det nog bara en dammorb. Men Bjoern, du kan väl inte klassa alla orber som partiklar eller tekniskt fel.
Äkta andeorber finns och man kan ju se dom med blotta ögonen!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

#3: Jo. :) Dina ögon innehåller också linser som fokuserar. (Vissa) Orber man ser med egna ögon uppstår på samma sätt. Starkt ljus på små partiklar innanför fokusavstånd.
För mig känns orber som en typisk "Urban Myth", vandringssägen som har blivit "sanning". Någon såg dammorber, trodde det var andar, visade bilden och berättade för någon. Denne någon blev övertygad och så spred det sig. När sen folk började få reda på hur orber i foton uppstår så var de redan övertygade om att andar kunde synas som orber och dammorber blev då bara "ett annat sätt orber uppstår" istället för "sättet orber uppstår på".
Men det är ju bara vad jag "tror". ;)
#4 Det är vad du tror ja… Men det är många som upplever det dagligen, så du kanske måste omvärdera lite? 
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua

Upplever vad? Foton med suddiga ringar och blobbar? Att de ser suddiga ringar och blobbar? Det krävs nog liiite mer än så för att jag ska omvärdera min ståndpunkt. :)
Har själv sett dammorber irl i form av damm på mina glasögon när jag har haft solen liggandes på. Men för den sakens skull förkastar jag inte tanken på andeorber.
Ha en bra dag! // Pernilla
Precis pernilla….det är klart andeorber finns. Man kan ju se dom med blotta ögonen och filma dom med IR-kamera, etc..
Värmland"

Skulle vara spännande att se en andeorb med ögonen…=)
DA
DA
Skulle alla "andeorber" vara damm, så skulle alla se liknande ut. Har man upplevt äkta andeorber så ser man skillnad direkt IRL.

#11: Varför då? Allt damm ser inte likadant ut. Hur ser man skillnaden förresten? Så jag vet vad jag ska titta efter.
Man ser skillnad om man studerar de.
Studerar å studerar. Fel ord. Man ser skillnad på levande orber och döda orber (damm etc). Det du ska titta efter är levande orber (andeorber). Alla kan inte se andeorber, så jag har inge mer tips egentligen.
Det finns en grej du kan göra för att kanske kunna se andeorber och det är att ha ljust i rummet (eller där du är). Det handlar om ljuskänslighet om man kan se andeorber eller inte, iaf för mig och andra jag pratat med/läst om.
Sen kan du koncentrera din blick högt upp. Ganska nära taket. Det är ytterst sällan jag kan se andeorber nära golv etc. Kommer du se nåt (alla är inte ljuskänsliga nog) så kommer du se små saker som åker omkring i oftast oregelbundna banor. Ibland kommer de fram genom taket, ibland åker de genom väggar etc.
Jag kan inte se andeorber hela tiden, utan det kommer och går, men den vanligaste "siktsträckan" jag kan se de varierar oftast från nån dm till kanske max 1.5m i snitt. Sen finns det de orber som står helt stilla och de kommer du uppfatta som mkt ljusstarka och klara.
Vet ej om jag kan ge dig mer tips än så här.
Lycka till iaf. 
Det säkraste sättet att se andeorber på är i totalt mörker….då kan man utesluta damm.
Som Woozy säger så tycks dom ofta komma uppifrån, detta beror troligtvis på att andarna nedstiger in i våran dimension uppifrån..
Värmland"
Jag kan inte se andeorber i totalt mörker, däremot känna av de ibland.
Dock så verkar det stämma rätt bra att andeorberna "tittar in" högt upp mot taket eller vid väggarna högt upp. 
Aaaah nu fattar jag. -trodde #12 menade hur man kan se andeorber IRL. Antar nu att han syftar på hur man ser de på foton. 
Jag får skylla på att jag håller på och säkerhetskopierar en massa filer, och springer mellan stationära datorn och bärbara. 

#16: Jag menade nog generellt. Men jag menar inte hur man ser andeorber utan jag menar, när man ser en Orb, hur vet man att det är en andeorb och inte en dammorb?
Det sätt du beskriver i #13 för att se orber känns som ett typiskt sätt att se dammorber (som Ghosthunter påpekar). Ljust i rummet gör att dammpartiklar syns tydligt och är de på fel fokusavstånd blir det ett orbfenoment. Det är precis därför man i princip bara ser orber när man tar foton med blixt. Annars är det inte dammet tillräckligt belyst.
Pratar du om att fotografera nu eller att se IRL?

#18: Min fråga gäller båda sättet. Både hur man ser skillnad på en dammorg och en andeorb i ett foto och hur man ser skillnad på en dammorb och en andeorb IRL.
Jag är kanske mest intresserad av hur man gör i foton för orber i foton kan alla se medan IRL så gäller det (tydligen) inte alla. Så vi kan börja där.
Ja du. Jag har inte den blekaste aning hur ett dammkorn ser ut från 2m avstånd IRL, men det är inte 2-10 cm i diameter iaf (finns större andeorber, men detta är den vanligaste sizen).
När det gäller orber på fotografi, så är det mkt svårt att avgöra vilken sorts Orb det rör sig om. Hade underlättat att se de IRL när man fotar de (har gjort så ett antal ggr).
Det finns vissa knep att se skillnad, men inget är 100% då det gäller bilder. Men kvaliteten på bilden och omständigheterna är avgörande om man ska analysera bilder med hyfsat resultat.
Du får googla om du vill ha mer svar.