Tulpa..
Tulpa är en tibetansk term som betecknar väsen som har sitt ursprung i tanken och som sedan genom intensiv tro och visualisering blir fysiskt verkliga.
Genom att en hjärna eller flera koncentrerar sig intensivt på ett i förväg överenskommet väsen, så kan dess kraft skapa ett väsen (Tulpa) som till slut blir så stark att den t.o.m får egen intelligens.
Äventyraren, författaren, forskaren, etc Alexandra David-Neel (1868-1969) Som var intresserad av detta fenomen beslutade sig för att testa själv. Hon visualiserade en liten vänlig rundlagd munk. Den började framkomma som en suddig figur och blev sedan helt fysisk, precis som oss. Till slut så fick den vänliga och lydiga munken t.o.m egen intelligens och började bli så besvärlig så hon var tvungen att "ta bort" munken (Tulpan). Hon fick börja med sin intensiva visualisering, tvärtom mot innan, och lyckades till slut få bort munken.
Detta är rätt intressant faktiskt….vad tror och tycker ni om detta?
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Det låter väldigt spännande faktiskt. Tankens kraft är ju väldigt stor, och ofta både hjälper och stjälper den.
Berättselsen där påminner lite om någon film jag såg, där en snubbe plötsligt en dag fann att han var huvudpersonen i en berättelse som någon annan skrev. Han började höra en berättar-röst som läste om hans liv och hans mål var att hitta den där författaren för att visa att han var en riktig levande person.. (Minns inte filmens namn, någon som vet vilken jag menar?)
Men jag tycker det är väldigt svårt att tro att enbart en stark tro och visualisering skulle kunna skapa ett fullt fysiskt objekt.
Zadeira - Jag vet inte vilken film du menar..känner inte igen den.
Det låter ganska otroligt….men jag öppen för att det faktiskt skulle kunna vara fullt möjligt. Tanke- och viljekraft är stark. Men nån vidare förklaring har jag inte för övrigt.
Värmland"
Intressant fenomen, så om man inte har möjlighet att skaffa en tvärtomvarulv så skulle man enligt principen kunna visualisera fram den?
#1 Truman Show? (Jim Carry)
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#3, en tvärtomvarulv?
Nej, det är inte Truman Show…
#4 Det är något jag skrev inne på månväsen i en kuriosa artikel om varulvar och Ghostis har inte kunnat släppa det. En tvärtomvarulv är en varg som förvandlar sig till människa, men jag kommer inte på namnet… 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Skogis - ja i pricip så skulle det kunna gå. Men det krävs nog en oehörd förmåga att kunna koncentrera sig så. Det krävs flera timmar om dan och för kvinnan i berättelsen så tror jag det tog minst 2 månader tills dess att hon började märka något.
Men det otroliga är ju om det verkligen funkar överhuvudtaget.
Tänk vad man skulle kunna skapa och om fel människa skulle missbruka detta i kriminellt syfte!
Ja, tvärtomvarulv var fett..ha ha
Värmland"
Koncentration… så jobbigt. 
// Skogselva - roliga-ordskaparen 

Värmland"

#1 jag vet vilken film du pratar om, trailern gick på tv för några månader sen, men jag kommer inte heller ihåg vad titeln är :(
#0 Haa spöket. Allting är möjligt, och ingenting är omöjligt.
Så tycker jag.
#1: Låter som något Jorge Luis Borges kunnat skriva
Det här var lite roligt att Tulpa tråd puttades upp minns den och trodde jag var med i den här diskussionen på den tiden men det var en annan tråd och jag hade ett annat nick.
#0 Helt korrekt den går att skapa men det tar tid och en enorm kraft att samla så pass mycket energi som sen omvandlas i ren fysisk form och helt smärtfritt har det inte vart för dom som försökt sig på det här genom åren.
I det här räcker inte tankens kraft det krävs mycket med arbete än så för att kunna skapa en Tulpa och det är inget jag rekommenderar någon att göra utan att ha kunskapen om vad det är man hjälper till att skapa.
Ska man nu nödvändigtvis skapa en Tulpa ska man ha kunskapen om andevärlden och hur det fungerar med exempelvis ektoplasma för det är där det börjar sen också hur den som skapar för över personligheten som i sin tur får en egen intelligens och börjar gå sina egna vägar det kan slå väldigt fel om man inte vet vad det är man hanterar men det kan också gå väldigt bra om man hanterar hela förloppet rätt.
Det finns många som ifrågasätter det här med all rätt för det är väldigt svårt att förstå för många men det finns många som också vittnat om att dom sett dom här figurerna tillsammans med människor som har skapat dom allt från ombord på någon buss till att personerna säger sig vara ensamma medan dom är två i sällskap.
Tack och lov är det inte enkelt att skapa en Tulpa det krävs mycket för att verkligen få en existens så vem som helst kan inte göra det men existensen finns och det ska vi vara tacksamma för eftersom det kan skapa vilken personlighet som helst och att få bort en Tulpa är inte det enklaste det tar tid om den visar sig vara besvärlig och ställa till problem för både skaparen och omgivningen.
#9: Även i filmen Thelma & Louise (tror jag det var) skapas en tulpa ur intet (toalettscenen), men då betydligt behändigare bara genom ett ifrågasättande eller granskning av status q.
Att det är Thelmas kritiska observation eller ”kontrollfreaks” som skiftar de mentala förutsättningarna, som ställer fysiska dörrar på glänt.
Nödvändig koncentration för övergången från det mentala till tulpa åstadkoms genom en fix idé av Thelma.
(En tulpa sägs nödvändigtvis inte gälla ett levande väsen, utan kan ibland avse döda ting som möbler tex.)
#12 Tack för att du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter, Vargnatt!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det är när utövaren betraktar de privata tankarna och ställer det i relation till objekt eller situationsbaserad händelse som tulpa kan uppstå, enl flera fallbeskrivningar. När någon ställer sitt eget spektra av föreställningar i relation till ett teoretiskt dilemma, eller ett främmande alternativ.
Observationer av sådana mentala inre observationer skapar utrymme på tid- och rumsnivå.
Att den avgörande aspekten ej hänger på nedlagd tid, möda eller energi för slutresultatet tulpa, utan främst att kritisk massa uppnås s.a.s förening av poler. Vilket kan ske ögonblickligt genom en spontan träffpunkt i observationen.
Formerna för det behöver inte vara fysisk gestalt utan är ibland okänd information från framtida tillstånd, med anknytning till betraktelsen. Eller förflyttningar (visningar, hämtningar) från fjärran platser. Vilket är samma funktion.
Detta imiterar både kaosmagi och kvantfenomen.
Etzel Cardeña tex, har knappast redogjort för funktionella utvecklade tekniker på området. Fallbeskrivningar finns och borde vara intressant ämne nog. Oavsett för nån som personligen saknar erfarenhet på fältet, såsom detaljerade upplevelser av nivåer av materialiseringar.
Edit
Etzel är förstås mkt varmt välkommen om han har funderingar ang de olika nivåerna.
#1: Är det här rätt film kanske ?
”Stranger than Fiction”