vad är DETTA då??
Hamnade som av en slump på denna sida, och har kollat på lite kort. För skojs skull tittade jag igenom några kort som är några år gamla. Ser på en hel del det ni kallar orber, men antar det bara är damm ;) Men just denna ljuspunkt på detta kort förstod jag inte alls… den är ju så "lysande"..? Nere till höger på kortet för den som inte hittar.
Det är nog tyvärr bara damm och den rosa pricken på andra bilden är nog bara en reflektion. Det är ju mycket rosafärgat på bilden!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Det är som #2 säger att det är dammorber. mycket stoj och rörelse med kläder och upp och ner i soffor och så bidrar till extra mycket damm som är i rörelse.
Okej, bra det då ;-) Men jag måste säga att jag inte förstår skillnaden mellan dammpartiklar och orber?
Marina - Det är inte alltid så lätt att bedöma. Men jag tycker att ett tecken på att de är äkta är när dom är ljusstarka, när dom tycks lysa av sig själva. Ett annat tecken kan vara när dom har en "svans" efter sig…precis som om dom är i rörelse och sen naturligtvis om du kan se dom med blotta ögat. Sen finns det dom som säger att dom är äkta om de finns en extra ring inuti Orben. Men dom du har bilderna ser ut som typiska dammpartiklar. Det finns som sagt många delade meningar även inom detta. Hoppas det hjälper lite! 
/Fredrik
Värmland"
#4 rent tekniskt sett är orber ett cirkulärt bildfenomen så en dammpartikel på bild är oftast en Orb i och med att det blir en cirkulär form då ljus träffar dammpartikeln.
det är ett språkligt problem då personer menar olika saker med ordet Orb. många här inne använder exempelvis ordet Orb som en form av paranormalt fenomen utan att förtydliga det något vidare, vilket kan leda till missförstånd.
Dvs, både dammorber och "andeorber" är just orber (rackarns svengelska ord) i teorin men sen beror det på hur personen som skriver ordet menar det.
Incendium: Jag anser fortfarande att du borde skriva en artikel om orber. Du har så mycket klokt att säga om dom. och orber som är så vanligt förekommande fenomen här på sajten är väl något som borde tas upp i artikelform anser jag. =)
Fundera en gång till… please?! =)
Ha en bra dag! // Pernilla
Ja, hon verkar duktig på det…
Värmland"

Det är sällan man ser så tydlig i orben som i första bilden, jag ser mycket tydligt en man i ljust/ grått hår och mustasch.
// Ann
1. artiklar verkar vara något som inte läs så ofta av de som ställer frågorna, söker man bara på ordet Orb här på sajten får man upp ett flertal platser där viss information finns, exempelvis artikeln om spökbildsmissar.
2. att svara på frågor är en sak, att skriva artiklar en annan. men kommer det upp lite fler frågor går det ju alltid att sammanfatta frågorna och svaren. FAQ-artikel ftw? ;)
3. att se på ett fenomen utifrån fler synvinklar än bara någon enstaka kan nog få vem som att se kunnig ut

Själva ordet Orb betyder ju bara klot, runt, sfäriskt….så det kan ju egentligen täcka ganska mycket……!
Värmland"
Ok Pernillaa…begreppen kan ju vara viktiga annars kan det lätt bli missförstånd 
Värmland"
I första bilden syns tydligt ansiktet av en man med mustasch och buskiga ögonbryn. Något som säger dig något?

Jag tycker det ser ut som damm… Kanske på grund av att det är rörelse i bilden som det blir mycket dammpartiklar.