Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterorberljusfenomen
Läst 3349 ggr
huffelpuff
0

Orb?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var i Östergötland hos mina föräldrar i helgen, och de bor i ett hus på landet som är "hemsökt". Jag har personligen aldrig känt att det är negativa energier som finns i huset, men jag vet att det är någon/-ra som bor där förutom mina föräldrar…

I alla fall, på kvällen/natten valde vi att gå ut och ta lite kort för att se om någonting fastnade, och den bild som jag bifogat är faktiskt den enda (jag trodde vi skulle få massor oförklariga saker på bild!) som vi fick som kan diskuteras vad det är… Bilden är förstorad, och är det någon som vill se oroginalstorlek på den så säg till så skickar jag den!

[Woozy]
0

Hej.

Ja det är en Orb (antar det var frågan). Men vilken sorts Orb det är finns det väl många teorier om antar jag. I mina ögon så är det inte nån energi-orb (ande) utan något annat. Med tanke på hur "tunn" orben är + hur den absorberar blixtluset så skulle jag gissa på fukt i luften. Det är dock min teori.

Woozy

huffelpuff
0

Skulle också gissa på fukt, men det här var natten mellan lördag och söndag och det var uppskattningsvis -5 grader… Kanske är fukt ändå?

Jag tog en bildserie och det är bara på den här bilden som man ser "pricken" som det är på originalbilden (den bifogade är som sagt förstorad)…

Ja ja, jag ska fortsätta ta kort vid deras hus och se om jag kan få bättre bevis nästa gång :P He he!

[Woozy]
0

Jag är långt ifrån nåt proffs. Jag är bara en glad amatör Tungan ute.

Om det var -5 ute så har jag ingen mer teori att det skulle kunna vara kondens, men då borde det ha synts på flera bilder då du tog några i följd?. Kondens bildas ju som sagt när varmt kyls ned snabbt.När jag kollade på marken så tycker jag att den ser "fuktig" ut. Så något damm/partiklar från marken kan nog uteslutas antar jag.

Däremot så finns ju möjligheten att det kan ha lossnat något från jackan/skjortan/tröjan/whatever, för kollar du noga så ser du att "orben" inte är rund + att det finns flera "orber", fast de är mkt genomskinliga.

Så min "dom" blir damm från jackan. Förvånad

Woozy

huffelpuff
0

Bifogar orginalet och innan förstoringen om det hjälper i att se hur omgivningen ser ut - vad gäller fuktigt ute, ljussättning etc…

[Woozy]
0

Hej.

Jag har kollat lite mer på "orben" med i betydligt större förstoring.

Jag vet faktiskt inte vad det är. Först så ser det ut som att ljuset absorberas mer underifrån, men min teori är nog ändå att det är fukt. Fukten drabbas även den av tyngdlagen och det skulle förklara att orben är mera vit nedtill eftersom nederkanten innehåller mera fukt och då så blir effekten att den reflekterar mera av ljuset än överdelen på orben.

Nåt sånt skulle jag tippa på.

Syftar du på "ande-orb" så har inte jag sett nån sån liten "ande-orb" på sånt avstånd. Oftast så brukar så här små orber på det här avståndet vara damm eller fukt. Kanske bäst att du "puttar" tråden lite då och då så är det större chans att nån som är bra på bilder/teknik/orber kikar på bilden.

Woozy

[TrevorS]
0

Fotograferad på kyrkogård i gamlestaden kan inte förklara heller men tagen med blixt, kanske är vattendroppe eller damkorn de kan synas tydligare när det är blixt i mörker eller en fjäril.

Väldigt lika den på bilden, tagen med en Kodak C613. =)

[TrevorS]
0

en till.

Ghosthunter
0

TrevorS - Jag har också fått liknande orber där (Tror du menar Kvibergs Kyrkogård?) Fick också med en anderöst på min diktafon!

Lite väl osäkert om det är "äkta" orber eller inte…men vem vet! Glad

Haffelpuff - Vill inte vara glädjeförstörare..men det är förmodligen bara fukt eller damm!

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[TrevorS]
0

#8. Vet inte vad den heter den ligger mellan gamlestaden och Överskottsbolaget. Ja det är lite märkliga saker, det står en dam vid kyrkogården och kan även finnas något mer. Men den senaste graven är 1896 om jag inte minns fel så det borde inte finnas så många anhöriga som personen väntar in så det borde vara rätt lugnt på den kyrkogården. =)

Men i mitt fall är det klart fukt och dam.

Har även tagit ett foto som jag fick med en mal/fjäril eller vad man nu vill kalla dem det blev en vit fläck som fladdrade.

Ghosthunter
0

Ok Trevor, då menar du Gamla Hospitalkyrkogården…jag bor i närheten! Vad menar du med att det står en dam vid kyrkogården? Utgår ifrån att du menar spöke…men har du sett damen själv? eller är det en vanlig företeelse där?

Det finns dom som har sett spök-munkar där och det är kanske inte så konstigt, då det har legat ett kloster på samma plats (fram till 1528) då det senare blev ett hospital.

Jag är mycket nyfiken p.g.a att jag bor så nära! Glad

Tack!!

/Fredrik

Värmland"

[TrevorS]
0

Ja precis den. =)

Jo henne har jag sett själv, vet inte om någon mer sett men haft med mig en kompis som sett henne också och även en en annan vän som är medial har sett henne när vi åkt spårvagn även på ljusa dan han fick fram ett namn, Elisabeth tror jag det var om jag inte minns helt fel.

Jag bor en liten bit längre bort, du får gärna hänga på jag tänkte tända ljus någongång igen och ta ett snack med vaktmästaren igen för de har fortfarande inte plockat upp trosorna eller ölburkarna som ligger i stengravarna vågar inte stoppa ner handen heller.

Men om du letar efter ett kvinligt spöke ska du gå dit absolut jag känner av henne när trafiken är som minst på natten. Kan inte ge så mycket mer information bara varit där några gånger.

Ghosthunter
0

TrevorS - intressant, har du sett henne "live" eller är du medial och bara sett en bild i huvudet?

Ser kvinnan ut att höra till vår tid eller äldre?

Jag har funderat många gånger på att gå dit på natten. Men det är så öppet och man syns ju väldigt väl om man tar bilder med blixt i mörkret. Jag är inte rädd för spöken och det paranormala, men däremot är jag rädd för att bli rånad eller kanske upplockad av polisen…lite svårt att förklara att man letar efter spöken Skrattande

Men nu blir jag plötsligt väldigt sugen på att gå dit. Hör gärna av dig när du ska dit.

Det är bara ett fåtal synliga gravar kvar, men det snackas om att det finns massgravar där också….patienter från hospitalet som har dött i olika sjukdomsepedemier. Sånt brukar ju leda till hemsökelser!

/Fredrik

Värmland"

[TrevorS]
0

#12. Det är inte bara jag som reagerat på henne, skulle kunna tänka mig tidigt 1900-tal. Nja jag skulle fotografera på dagen om du bara vill ha fotografier och kanske prata med kyrkan och be om tillåtelse att fotografera på ikvällen, vi 10-tiden brukar det också vara lugnt med bilarna, du kan säga att du ville fotografera gravarna på nattetid då det blir snyggast bilder?

Kvinnan pekar på en plats där det inte är något om det varit en grav kanske? Men gamla kyrkogårdar brukar bvara lugna inte spöka så mycket.

Ghosthunter
0

TrevorS - Ja, du har nog rätt…det är kanske bäst att ta det lugnt med kameran när det är mörkt. Är det Nylöse kyrka som sköter kyrkogården, eller? Men behövs det verkligen tillstånd att fotografera…är det inte en allmän plats.

Det verkar som om det är en kvinna som på någotvis inte fått ro och går omkring och irrar och, som du säger, pekar på sin grav och vill ha hjälp.

Så det ligger ölburkar och trosor i gravarna….kan bara föreställa mig vad som händer där på natten Skrattande Det är sjukt att inte folk har större respekt för en kyrkogård.

Jag har varit med om lite mysko grejer utanför huset där jag bor. Är du intresserad kan jag berätta!!

tack!

/Fredrik

Värmland"

[TrevorS]
0

Jo de måste plocka bort det, tycker det är dålig stil att inte ha respekt för de döda.

Men hon står på andra sidan kyrkogården än sarkofagerna eller vad man ska kalla de för.

Tror hon väntar in någon eller om personen som skulle vänta in henne gått tidigare eller kanske bara är vilse finns mycket olika möjligheter.

Javisst tar det via PM