Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettertävlingarlekar
Läst 3001 ggr
Ritva
0

Nattsuddsresultat!

Denna gång var det några få flitiga medlemmar som komponerade ihop en riktigt spännande historia.

Dessa flitiga var: Isa56, solblomma, Pirkkolino, Palomino, Powderpuff och Popcornett

Tack till er!

Nu till berättelsen:

Luna böjde sig ner och tog upp väskan. Den var tung och bökig att lyfta upp på bordet. Hon kollade en sista gång att allt var med som det skulle. Luna tog väskan i handen och strök bort det ljusa håret från ansiktet och tittade sig omkring i rummet, vände sig sedan om och började gå mot dörren, som plötslig slog igen med en smäll. Det gick inte att öppna dörren för den var låst utifrån. Luna ryckte och slet i dörren, men det hjälpte inte. Då blev det isande kallt i rummet och nackhåren reste sig på Luna. Hon vände sig sakta om och upptäcker en gammal kokerska som undra om hon kunde hjälpa till? Kokerskan, som var en gammal ande, ville bara veta vad som skulle ske.

Vart var Luna på väg någonstans? Skulle hon leta efter den försvunna arvshemligheten som ingen visste nått om eller vad den tagit vägen?

Jo det stämde, svararde Luna. Jag ska bara ha upp den här förbaskade dörren, den tycks ha gått i baklås på något sätt.

Nejdå, svarade kokerskan. Det var bara jag som har förtrollat den lite. Utifall att du skulle göra det jag trodde du skulle göra. Jag har någon som vill träffa dig, som nog kan hjälpa dig lite.

Men! Tåget då? Luna såg lite lätt oroad, jag måste ju med tåget. Nu har du försinkat mig så jag inte hinner med! Vad tycker du jag ska göra?

Kokerskan tittade lugnt på Luna och sa: Vi stannar tiden för det är dags för dig att lösa familjegåtan nu som oroat mig länge. Vi sätter på lite te och brer någon smörgås för detta kan ta ett bra tag att lösa. Stressa inte, du kommer inte för sent till ditt bröllop! Men du kan inte gifta dig utan brudklänning i finaste siden i färgen som matchar med dina blåa ögon och som tindrar lika mycket. Därför måste du först lösa gåtan och sedan kan du gifta dig!

Men vem är det jag måste träffa? undrade Luna.

Vem? Jo det är din farfarsfarfasmorfarsfarskusins farbror. Han var med när det hände. Vänta så ska jag kalla på honom

Ring ring, låter det i mobilen. En kvinna svarar i andra ändan.

Vem är det som stör mitt i maten, frågade hon?

Jo, det är ju jag. Känner du inte igen min röst?

Jo kanske, var inte du med den prickige clownen som jobbade på cirkus när jag var cirkus spöke och busade med personalen en hel del haha

Luna lyssnade med blandade känslor när de blåa blommorna började sprida starkt doft i rummet. Luna började må illa av lukten. Hon hade ofta haft migrän på sistone, så hon kastade ut blommorna och gick till apoteket. Där köpte hon en flaska spökspray som hon kunde ha till hands till sin hund Spöke nästa gång han blev förkyld. Det fiffiga med sprayen var att när man sprayade på nåt så…

Hoppsan! tänkte Luna när hon stod i Apoteket. Hur kom jag ut från rummet? Men hon kände inte igen sig, allting var annorlunda. För allting var väldigt mörkt och dystert, så hon satte på sin pannlampa och gick till ett skåp som stod öppet. Där inne fanns i den tidlösa tillvaron, som spökkokerskan hade sagt. Luna gick längre och längre in i det mystiska skåpet. Långt där framme såg hon ett ljussken. Hon undrade vad det fanns där framme. Gången var mörk och hon såg glimmande ögon längre in i skogen. Det kändes lite skrämmande, men ändå spännande. Hon gick försiktigt, så hon inte skulle reta upp några spöken. Plötsligt hörde hon steg bakom sig. Det skrämde bort varelsen med glimmande ögon. Hon vände sig om, inget där, hon ville fly, men kom ingenstans, hon var fångad mittemellan timmar och sekunder. Då hördes plötsligt kokerskans lugnande stämma:

Luna, kommer du någon gång? Var inte rädd, bara putta lite på dom så att du ser ordentligt. Tänk Luna. Du är så nära att avslöja familjegåtan. Vad du behöver innan är att hitta pusselbiten som försvann för länge sedan. DU är nu så nära, så nära. Men du måste försöka att släppa taget om det gamla och försöka att bli fri från din rädsla och fördomar mot oss spöken. Lyssna på ditt hjärta och på din pappa, så ska du se att det ordnar sig.

Du kommer att stå brud i en mörk länga mitt ute i storskogen bland alla tomtar och troll Prästen är jätten Jorm som kommer från andra sidan jordklotet och talar ett underligt språk. Men du kommer att förstå vad som gäller, annars får du fråga tolken som kommer från Gränna. Han hade sin randiga polkagris i högsta hugg ifall någon inte kunde hålla tyst. Nu gällde det att snabbt hitta rätt smak bland alla dessa polkagrisar. Den godaste är ju med smaken av chilipulver. Prästen Jorm hoppade av glädje när han såg brudgummen som var nära bekant till honom. Men vad konstigt att de inte sagt något om detta bröllop, tänkte prästen. Men sedan förstod, han varför. Prästen visste om Lunas familjegåta och nu måste bröllopet ske annars blev det inga polkagrisar till några av gästerna.

Luna snodde runt och undrade, var är pusselbiten? Måste hitta den innan alla dessa spöken runt om henne blir osynliga igen. Hon blundade och började treva sig fram mot utgången. När hon snubblade på en lös bräda i golvet, skrek hon av häpnad. Under brädan låg en bit av hennes eget bild. Vad betyder detta, tänkte Luna. Hon blev nyfiken och rev upp hela golvet. Precis när Luna rykte bort sista brädan från golvet, upptäckte hon att bilden blåste iväg. Men då upptäckte hon något annat som låg under bilden. Det var ett skrin som innehöll den borttappade arvshemligheten. Luna ropade nu har viktiga dokument om husets förra ägare. Men hade hon tid att kolla dessa nu? Hon tog papperena och gick till domstolen och allt fick ett lyckligt slut.

Skrattande

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

[Pirkkolino]
0

Skrattande

Popcornett.. du är lika duktig vecka efter vecka..Glad

Ritva
0

Tack! Det är ju ni som skapar dem! Jag tyckte denna blev riktigt bra!Glad Hade det inte varit för er hade det ju inte blivit något alls!

Ritva

powderpuff
0

#2 Du är bara så bäst på att få ihop den.

Super bra blev den. Tur man hann vara med på en liten sväng denna gången Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Ritva
0

#3 Tack! Ja det var kul att du är tillbaka! Har saknat dig…

Ritva

[Wera]
0

Haha den var bra :)

powderpuff
0

#4 Tack, vad skönt att vara saknadKyss.

Men valpis blir större och då blir det lite mer tid till sådana här kul saker Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"