Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterorberljusfenomen
Läst 2734 ggr
razina
0

Orber?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på camping med husvagnen i veckan och skulle då ta lite bilder på den fina månen, men det dök även upp "fläckar" lite här och var på korten.. Är detta orber? Vad är orber egentligen?

Har många kort med dessa fläckar på, men här kommer några iaf.

razina
0

(cigarettrök på förra kortet också så ni inte undrar vad det är)

razina
0

en till

[incendium]
0

Ett tips för att få lite mer allmän information om orber är att söka på just ordet orber här på sajten. Det finns bland annat en bra artikel om vanliga spökbildsmissar samt lite kännetecken och folk som lagt upp bilder då de testat att framkalla olika fenomen. Finns även ett antal teorier om mindre naturliga orber, om dock teorierna är färre än de ibland högljudda åsikterna (det gäller åt båda hållen). Ta alltså allt som sägs om orber med en stor nypa salt. Variationen är lika stor som bestämdheten hos de som förespråkar de olika förklaringarna.

Och lagom efter det tänker jag komma med min gissning om vad jag tror att det är på dina bilder (ordet "gissning" är här mycket centralt). Med tanke på tid på dygnet och mängd av orber (dvs en rund ljus sak på ett foto) skulle jag tro att det helt enkelt är mycket fukt i luften, och när kamerans blixt lyser upp de pyttesmå vattendropparna ser de stora och lysande ut. Storleken påverkas mycket av att de är nära kameran och suddigheten i dropparna kan komma av att de hamnat precis på gränsen efter att ha kunnat vara i fokus.

razina
0

#3, tack för ditt svar. Det kanske är så som du säger, att det är vattendroppar. Häftigt ser det iaf ut :)

Bjoern
0

De allra flesta på den här bilderna är reflexer på bilar och husvagnar. Titta var de sitter placerade! De är röda bakpå bilar och husvagnar och vita frampå. Reflexer.

razina
0

Det är ju inte de röda och vita jag menar, de är ju givetvis reflexer. Men dessa runda fläckar som är i luften lite här och var.

Bjoern
0

Fotot är taget med en digitalkamera, eller hur? Ser ut som nån slags bitfel. Dvs, fel på filen.

pernillaa
0

Incendium: Vill du inte skriva en artikel trots allt om orber? Du hade ju sånt bra upplägg där i något inlägg för länge sen. Jag tycker att du borde göra det. Kan göra dig till artikelförfattare för ett tag om du vill. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

razina
0

Men jag tog flera kort samtidigt, på många blev det såhär, men på en del ingenting.

Bjoern
0

Nu är det ren spekulering här, men bilden är väldigt mörk, och jag tror att en digitalkamera kan ha svårt att hantera TOTALT ljuslösa pixlar pga. hur digitala tal hanteras. (minsta talet - 1 blir största talet = jätteljust) Men det bästa är nog att googla och se om du hittar något.

[incendium]
0

#8 meh, ge dig :P jag vet att det är bra och kan behövas, men måste hitta engagemang nog att börja skriva mer än bara halvhjärtade forumsinlägg först.