Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterintressantfolktro
Läst 49 ggr
Magi-cat
2026-07-22 12:00
5

Rötmånad

Nu börjar rötmånaden, ett välkänt begrepp som brukar betyda att man ska vara extra försiktig med risken för skämda livsmedel och bakterier i småsår.
I folktron finns det också en hel del rötmånadshistorier…

"Typiskt för rötmånaden är värme och hög luftfuktighet som är gynnsamma förhållanden för bakterietillväxt och mögelsvampar, vilket gör att livsmedel lätt blir skämda och kan orsaka sjukdomssymptom vid förtäring. Rötmånad ur den synvinkeln kan infalla både tidigare och senare än den kalendariska perioden och variera från år till år beroende på vädret. För att minimera risken för att bli sjuk då är det särskilt viktigt att förvara kylvaror kallt i kylskåp, att inte äta mat som har stått framme länge och att hålla god köks- och handhygien."

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6tm%C3%A5naden

Och så finns det ju alltid experter som "slår hål på myten". Eller?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/93p0qE/experter-slar-hal-pa-myten-om-rotmanaden-finns-inte

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2026-07-23 13:44
3

Har aldrig riktigt märkt av rötmånaden. Kanske för att jag aldrig låter mat stå framme, och luktar och smakar på det jag ska äta för att inte riskera att äta något som blivit dåligt. Kan inte minnas att det var något problem ens när jag var barn. Vi hade ett litet kylskåp i sommarstugan, och jag tror inte vi hade matvaror som kunde bli dåliga utan att det märktes. Vi åt mycket filmjölk och drack mycket mjölk, men de gick åt så snabbt att de aldrig hann bli gamla. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2026-08-21 12:10
2

Jag märker av den, bl a går fermenteringarna fortare, även när vädret inte är jättevarmt.

/Désirée

Magi-cat
2026-08-21 15:19
1

#2 Intressant att det märks skillnad på fermenteringarna!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen