Annons:
Etiketterspökhusspökplatsersevärdheter
Läst 210 ggr
Magi-cat
4/11/21, 9:18 AM

Stenkullens värdshus

Stenkullens vackra värdshus vid E4:an är mytomspunnet. I detta reportage får vi en vandring genom det anrika värdshuset och se många vackra bilder!

Spöken? Inget som utlovas, men väl upplevelser. 😉

https://litemerarosa.com/2021/04/10/stenkullens-vardshus-det-mytomspunna-hotellet-dar-tiden-statt-stilla/?fbclid=IwAR0hzyPFyNcTF16Q41SeuhnlTh6sXWyGI5BFOTnf_APMpLxbq8GOAYOu-To


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Har du tittat upp på det pampiga men nedgångna huset intill E4:an och undrat om någon bor där? Jo då, på Stenkullens värdshus bor Maria.
Annons:
Lussan20
4/11/21, 9:32 AM
#1

Ja Stenkullen har en unik historia. Jag bor inte så långt ifrån och vi åker förbi då vi ska mot Stockholm. Den stora eran försvann då de byggde motorvägen rakt genom den vackra trädgården.
Det är tider som varit och det ligger där nu lite ödsligt och långt från fest och glam…Mvh/WL

Magi-cat
4/11/21, 9:36 AM
#2

#1 Visst ser det ödsligt ut! Det måste varit hemskt, kan man tänka sig, när motorvägen drogs rakt igenom trädgården …

Men det var roligt att se de fina bilderna inifrån och att allt bevaras. Hoppas det kommer att bevaras för framtiden också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
4/11/21, 8:59 PM
#3

Jättefint hus men jag skulle inte vilja städa där! 🤣

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
4/11/21, 9:09 PM
#4

#3
😁


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/16/22, 7:00 PM
#5

Stenkullens värdshus, där tiden stannat av en smula …

Visst behöver vi lite sådant ibland?

Filmklipp, ca 2 min.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/mitt-livs-hotell-dokumentar-om-spokhotellet-vid-e4?fbclid=IwAR1SfNSIiDYsbF1pNXAsy8sjAyCTVrbQEzZGPf8iT8JeBcRSzFaWURFCNkc


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Många, många har åkt förbi Wärdshuset Stenkullen som ligger utmed E4 – strax norr om Norrköping. Storhetstiden ligger ett halvt sekel bort och idag är byggnaden ganska sliten. Det här väckte dokumentärfilmaren Jenny Widells nyfikenhet och i helgen har filmen Mitt livs hotell premiär på SVT Play.
Magi-cat
12/21/22, 8:18 PM
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria Svenssons liv har gått från en ganska försynt tillvaro till full exponering efter att Jenny Widells dokumentär ”Mitt livs hotell” haft premiär på både bio och SVT Play. På tisdagskvällen sänds den i SVT1 efter ”Året med kungafamiljen”. Hur stor uppståndelse det blir då törs hotelldirektrisen knappt tänka på.
Annons:
Magi-cat
1/15/24, 9:02 PM
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: