UKU
(Till sajtens Lexikon đ)
UKU=Utomkroppslig upplevelse
eng: Soul Travel, Out OF Body Experience
Det Àr förvÄnansvÀrt mÄnga mÀnniskor som upplevt nÄgot av de förÀndrade medvetandetillstÄnd som man kallar "exceptionella mÀnskliga upplevelser". UKU Àr ett sÄdant.
SÄ mÄnga som 25 % lÀr ha upplevt nÄgon form av UKU!
En person som upplever en UKU kÀnner det som om de lÀmnar kroppen och betraktar sig sjÀlva och omgivningen utifrÄn. Upplevelsen Àr ofta kortvarig, men ibland kÀnns det som om den varar lÀnge och personen fÀrdas till en annan del av vÀrlden eller andra vÀrldar.
En UKU upplevs oftast som behaglig men kan ibland, sÀrskilt om den intrÀffar i samband med Sömnparalys, vara skrÀmmande.
NÀr intrÀffar UKU? Det kan ske spontant men oftare pÄ grÀnsen mellan sömn och vakenhet, djup avslappning eller stark rÀdsla.
Man lÀr ocksÄ ha lyckats framkalla UKU genom elektrisk stimulans av höger tinninglob, den del av hjÀrnan dÀr kroppsuppfattning kontrolleras och formas.
Vad beror upplevelsen pÄ? NÄgot entydigt svar finns inte och forskning har inte övertygande kunnat visa att personen faktiskt antagit ett utanför-kroppen-perspektiv.
En del menar att det Àr personens sjÀl, ande eller medvetande som korta ögonblick kan lÀmna kroppen, vid t.ex. dramatiska ögonblick som en operation. (Se Àven NDU)
Psykologiska teorier talar om att personers kroppsuppfattning och verklighetsbild kan förÀndras.
Personer som Àr bra pÄ att se saker ur olika perspektiv och/eller ser sina drömmar ur fÄgelperspektiv fÄr oftare UKU Àn andra.
En neurologisk förklaring har att göra med hjÀrnans minneslagring. Vi intar ofta fÄgelperspektiv eller ser minnen frÄn ett annat perspektiv Àn vad sinnena ger. I samband med trauma skulle minnena förstÀrkas sÄ de upplevs som verkliga. (2)
1. kÀlla: Susan Blackmore: "Kort om medvetandet"
2. https://sv.wikipedia.org/wiki/Utanf%C3%B6r_kroppen-upplevelse
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag har varit ute och vandrat; detta bÄde i denna och i andra vÀrldar.
VÀrd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Hittade en trÄd pÄ Filosofi om UKU:
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen