Trojeborg
(Till sajtens lexikon đ)
Trojeborgar Àr fornlÀmningar av utplacerade stenar i ett speciellt labyrintliknande mönster. De kallas ocksÄ labyrinter (frÄn det grekiska ordet för irrgÄng). I Finland kallas de Jungfrudans och i England troytown.
I Sverige finns det ca 300 st, varav ca 20 st forntida. I Finland ca 200.
Dessa lÀnder har de flesta bevarade trojeborgarna.
Trojeborgarna lades ofta i ett visst mönster dÀr man utgÄtt frÄn ett kors i mitten, fyra vinklar och fyra punkter. Genom att sammanbinda dessa enligt ett visst mönster fÄr man denna genialiska hjÀrnliknande figur.
Varför de kallas trojeborgar vet man inte sÀkert, men det antas ibland vara frÄn samma ord som Troja, en befÀst stad. Man har funnit ett etruskiskt keramikkÀrl frÄn 600 f.Kr med en labyrintfigur med ordet TRVIA (Troja) inskrivet!
Trojeborgar tycks finnas över en stor del av vÀrlden. Den Àldsta kÀnda lÀr finnas avbildad pÄ en lertavla frÄn Grekland, frÄn 1200 f Kr.
Exakt samma figur Äterfinner man Àven pÄ den amerikanska kontinenten.
I myterna runt trojeborgar Äterfinns en fruktbarhetsgudinna som i Grekland kallas Helena, i Indien Sita, hos Hopiindianerna Moder Jord och i Norden Nerthus.
Under vintern symboliserar trojeborgen dödsriket dĂ€r fruktbarhetskrafterna hĂ„lls fĂ„ngna. PĂ„ vĂ„ren mĂ„ste fruktbarhetsgudinnan ("jungfrun") befrias för att Ă„ter igen förena sig med himmelsguden. Och Jorden kan Ă„ter blomstra och bĂ€ra fruktâŠ
PÄ vÄrarna Ànda in pÄ 1700-talet roade man sig med folkliga lekar dÀr en ung man under trotsande av strapatser och faror skulle förenas med hjÀltinnan (jungrun) i mitten av labyrinten.
HÀr i Sverige ligger trojeborgarna oftast lÀngs kusterna och i anslutning till orter som Ullevi och NÀrlunda, kraftplatser uppkallade efter himmelsgud och jordgudinna.
LĂ€s mer:
kÀllor:
Bild med tillÄtelse frÄn: Linda pÄ HÀxans Hus. (Tack!)
Dan Mattsson
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
SpÀnnande tema Magi_cat, hade inte ens hört talas om det
Cris sajtvÀrd pÄ Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför stÄr mina fötter pÄ jorden nÀr resten av min kropp Àr ute i rymden.
Roligt att du tyckte det gav nĂ„got, Cristine. đș
Det lĂ„g en trojenborg ganska nĂ€ra mig nĂ€r jag bodde i Göteborg. En vĂ„rdag fick jag en syn av en kvinna (medialt) som stod i mitten, helt klĂ€dd i en vit klĂ€nning och med en stolpe bakom sig, som stod med armarna uppstrĂ€ckta och gestikulerande, framför henne stod en stor skara folk i samma positioner. Det var som en ritual. DĂ„ visste jag inget om detta med jungfrun och fruktbarhetsgudinnan. Men lĂ€ste om det i en bok ett par dagar senare och att det brukar se ut sĂ„ nĂ€r dom har fruktbarhetsritual pĂ„ vĂ„ren för lĂ€ngesen. Det var hĂ€ftigt nĂ€r jag fick bekrĂ€ftelse pĂ„ min syn.đ
F.ö var det speciella energier i den labyrinten och en gĂ„ng var jag Ă€ven med i en trummeditation dĂ€r.đ
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbĂ„gsro - peut ĂȘtre?"
"VÀrlden skulle mÄ bra med lite mer
VĂ€rmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
I Finland finns flest jungfrudanser i hela Europa.
HÀr Àr en liten artikel om jungfrudanser i KvarkenomrÄdet.
(Ni fĂ„r överse med översĂ€ttningen till svenska, jag tror den svajar pĂ„ sina stĂ€llen âŠ)