Etiketthjärnan
Läst 1280 ggr
Huygens
2018-08-21, 23:16

Presentiment

Presentiment, ett engelskt ord som kan tolkas som omedveten föraning.

Mätningar av nervsignaler på försökspersoner visar att dom får en reaktion några sekunder innan dom kommer visas en störande bild. (YT/metaRising, 2017-12-29, 4 min)

Nina
2018-08-21, 23:57

Var hittar du den tolkningen?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Presentment

Magi-cat
2018-08-22, 07:55

Vi har något om det i en gammal tråd, har jag för mig, Få se om jag kan hitta den eller om någon annan gör det.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Magi-cat
2018-08-22, 08:40

Tror det var den här jag tänkte på:

http://myscienceacademy.org/2012/10/24/new-research-suggests-humans-can-sense-future-events-without-any-known-clues/

från OF #67 

Det är några år sedan. Jag har inte aktuellt för mig om man kommit längre än så i frågan. Det var ganska mycket prat om det då, men sedan minns jag inte hur det gått.

Nina
2018-08-22, 09:59

Vill tillägga att ordet i noll nu ändrats och fått ett i i sig.

Magi-cat
2018-08-22, 10:19

Det var jag som ändrade det på TS' begäran.

Huygens
2018-08-22, 17:18

Frågan är hur själva mekanismen fungerar?

Om man ska tro Sheldrake är vi del av ett större energifält som vi mer eller mindre ständigt läser av. Man skulle kunna tänka sej att försökspersonen läst av datorn (val av bild) i förväg. Vid experiment med apparater som slumpmässigt väljer bild genom radioaktivt sönderfall, måste i så fall en del av personen omedvetet läsa av själva atomerna som ska falla sönder och känna på sej när ett sönderfall är på väg.

Jag fick reda på för några år sedan att radioaktivt sönderfall inte är helt slumpmässigt, utan det verkar finnas en inre strultur i atomerna som bestämmer när sönderfall ska inträffa. Om någon kan läsa av att ett sådant sönderfall är på väg, skulle denna kunna "känna av" vad nästa bild ska föreställa.

Om det är så att någon förutser, eller ser in i framtiden, är frågan, hur det görs?

Det har blivit allt mer populärt bland fysiker med Många-Världar-teorin, bortsett från att den hoppar jämfota på Occams rakblad. Om man förlänger Många-Världar, kan man då tänka sej att i vissa Världar har redan bilden visats och det är vissa av dessa Världar som avläses omedvetet.

Det innebär att det inte handlar om att skåda i framtiden, utan samtidig avläsning av något som ligger bortanför vår fysiska verklighet, som redan utspelat sej där "annorstädes" och sedan överförs till vår verklighet några sekunder senare.

Det vore intressant att se om det går att ordna experiment som testar hur länge i förväg vi omedvetet känner till något. Ibland får vi onda aningar inför vissa saker flera dagar innan något verkligen inträffar, även om det inte behöver vara samma fenomen som presentiment.

Alternativet är att fysisk verklighet är en illusion och att nästa skeende redan bestämts bortanför illusionen. Om fysisk verklighet ej existerar utan vi befinner oss instoppade i något helt annat (vad?) som matar oss med alla möjliga signalar, kan man tänka sej att visa signaler detekteras i förväg.

Ett experiment jag kan tänka mej är att testa smak, försökspersonenerna smakar olika maträtter och man mäta om smakreaktionen omedvetet kommer några sekunder för maten blir smakad, Surt, beskt, salt, bröd, ägg osv.

Och det finns fler möjligheter…

Upp till toppen