Annons:
Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 1816 ggr
[NeferNefer]
2018-04-04 12:45

Älvkvarnar

Älvkvarnar, eller skålgropar som de också kallas, är fornlämningar från bronsåldern i form av runda små gropar som är inhuggna på berg och hällar. Enligt gammal folktro var groparna för att älvorna skulle mala sin säd i dem. Inom arkeologin är en vanlig tankegång att skålgroparna har att göra med bronsålderns fruktbarhetskult. Den tidens människor ska alltså ha offrat något ät- eller drickbart i skålgroparna, eller rituellt malt lite säd i dem, för att försäkra sig om goda skördar.

Jag har funnit älvkvarnar/skålgropar på ett berg i närheten av mitt hem. För några år sen var jag där och trummade samt offrade honung i skålgroparna. Jag kan berätta att jag belönades rikligen med fantastiska syner av forntidens människor, det var helt otroligt! Jag upplevde ingen kontakt med dem, utan det var snarare platsminnen, men oj vad mäktigt det var!

Länk med allmän information samt bilder av älvkvarnar: http://www.skoghistoria.se/18alvkvarn.htm

Annons:
Magi-cat
2018-04-04 15:44
#1

Tack för bidraget, Nefer! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2018-04-04 15:47
#2

Så lite så 🌺

Magi-cat
2018-04-04 15:54
#3

Inhuggna med knacksten…

"skålgrop (i folktron även kallad älvkvarn) är ett fornminne i form av en i sten huggen grop i storlekar från 5-10 mm diameter upp till över 300 mm diameter. Djupet på groparna varierar på samma sätt mellan någon millimeter upp till över 50 mm. Formen är i regel rund liksom gropen i en äggkopp, men den kan även vara oval eller avlång. Motivets storhetsperiod är förlagd till bronsåldern och som hällristningar förekommer de antingen separat, eller ingår i mer avancerade bildobjekt. Ristningarna är utförda i toppskikten på släta rundhällar, liksom på flyttblockstenar och block i kantkedjor på gravhögarbildstenarhällkistor[1]dösar[1]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5lgrop


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: