Exploding Head Syndrome
(Till lexikon đ)
Ett svenskt namn pÄ det hÀr fenomenet skulle kunna vara det nÄgot otympliga "exploderande huvud syndrom".
EHS Àr ett fenomen som ofta upplevs som vÀldigt obehagligt, dÄ den drabbade vÀcks ur sömnen av ett starkt och skarpt ljud som av en explosion inuti huvudet.
" Ljudet beskrivs bland annat som en explosion, vÄgor mot en klippvÀgg, starka oljud, ett tvÀrt skrik, ringande ljud eller en elektrisk sprakande överladdning." (1)
Ibland kan man se starka fÀrger eller mönster och kÀnna som att det Àr svÄrt att andas. EHS anses inte skadligt eller bero pÄ nÄgot medicinskt problem utan Àr en ren sömnstörning.
Vanligtvis kommer fenomenet efter 1-2 timmars sömn, men kan tydligen Àven förekomma i vaket tillstÄnd. En del fÄr upprepade EHS, andra fÄr det aldrig eller bara nÄgon enstaka gÄng.
Orsaken Àr inte klarlagd, men man tror att precis som musklerna kan rycka till sÄ kan neuroner avfyras och ge upphov till blixtar eller oljud beroende pÄ var i hjÀrnan detta sker.
"PÄ senare tid har man Àven sett att symtomen har en högre prevalens hos personer som abrupt slutat ta SSRI-preparat eller Bensodiazepiner." (1)
1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome
bild frÄn pixabay.com
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Seriöst. Jag upplevde detta nÀr jag var yngre. Jag vaknade mÄnga gÄnger av en otrolig explosion. Varenda gÄng sÄ var jag övertygad om att nÄgot exploderade ute, men sÄ var aldrig fallet.
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbĂ„gsro - peut ĂȘtre?"
"VÀrlden skulle mÄ bra med lite mer
VĂ€rmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Jag drömde att kemisalen exploderade en gÄng. Det var nog nÄgot sÄdant.
Var bilden inte passande, Katten?đ
VĂ€rmland"
NĂ€, tĂ€nk pĂ„ att jag Ă€r kĂ€nslig. đ
Jag förstĂ„r dig och nĂ€r jag tĂ€nkte efter sen, sĂ„ kanske bilden var lite magstark!đ
Vid mina tillfĂ€llen var det inte som en dröm, utan helt enkelt en fruktansvĂ€rd explosion som fick mig att vakna till med en ryck. Jag frĂ„gade alltid mina förĂ€ldrar om dom visste vad som hade hĂ€nt, men de hade aldrig hört nĂ„t och det var det som jag tycket var sĂ„ mĂ€rkligt, för det hade ju vĂ€ckt upp de döda!đ
VĂ€rmland"
11 olika sömnstörningar, bl.a. exploding head syndrome.
HĂ€r finns sömngĂ„ng och mardrömmar, men inte visste jag att det Ă€ven finns nocturnal eating disorderâŠ.
Sov gott! đŽđ
edit: glömde lĂ€nken đŽ
đ