Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: psykologisamhälle
Läst 1659 ggr
Magi-cat
4

Om att förutse framtiden (PAA)

Noetic sciences är en verkligt intressant sida om (parapsykologisk) forskning om medvetandet.

Här skriver Dean Randin om forskningen om att förutse framtiden. 
Han menar att enligt studier (upprepade) kan den mänskliga fysiologin i förväg skilja mellan olika typer av stimuli:

En nyligen gjord metaanalys av studier gjorda oberoende av varandra sedan 1978, visar att den mänskliga organismen reagerar fysiologiskt 1-10 sekunder före något inträffat.

Här talar man om PAA (Predictive Anticipatory Activity) - så kallad "presentiment", eller att känna framtiden och kunna skilja på hotfulla stimuli och icke hotfulla - innan man är medveten om dem och så vitt jag förstått: innan de hänt.
Intressant nog kommer de fysiologiska förändringar (hjärt- lungaktivitet, hud etc) som stimulit ger upphov till också före.

PAA handlar till skillnad mot prekognition (= att vara medveten om framtida händelser innan de inträffat) mest om omedvetna fysiologiska reaktioner - inte medvetna förutsägelser.

Det kan förstås inte uteslutas att PAA ligger bakom medveten prekognition, men tester har inte verifierat det.

(Tyvärr kommer jag inte till full-paper-versionen via länken. Någon som…?)

http://www.noetic.org/blog/predicting-the-unpredictable-in-frontiers-in-human/

Vi har diskuterat detta fenomen och forskningen om det i en tidigare tråd om hjärnan. (Om ni inte vill läsa hela den tidvis turbulenta tråden, börja här #67 )

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1

Vad tror ni?

Är dessa fynd på något sätt relevanta för förutsägelser om framtiden? Eller "förkänslor"?

Ligger hjärnan verkligen steget "före"?

Ming
2

Jag tror det då det undermedvetna reagerar innan det uppmärksammas….känns i kroppen innan också är min erfarenhet.

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
6

Enligt min tro, så är det inte hjärnan detta handlar om. Det är det sjätte sinnet, vårt medvetande i själen. Men ni vet, forskare kan ju såklart inte forska i det…dom måste ha något fysiskt….något att greppa!! Men jag kan gå på erfarenhet och säga att det är så!!

Hjärnan är bara en motorik som styr kroppen och får oss att tänka. Intuition och synskhet sitter inte i hjärnan….det är det sjätte sinnet!

(hittar inget bättre ord idag..hahaha!)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

fatcat
3

Ibland tror jag nästan att hjärnan eller det undermedvetna kan förutspå framtiden. Drömde i veckan om ett bankomatuttag (har aldrig kontanter på mig) och det for ut massa sedlar ur denna automat. Samma dag var jag och handlade elektronik till skolan (vilket var första gången), fick då en massa sedlar tillbaka av administrationen.

Eller när min syster blev gravid, berättade för henne att jag var 100% säker på att könet var en pojke, vilket också stämde när hon utförde ultraljud några veckor senare.

Drömde också i veckan om en gammal elev på arbetet som slutat, två dagar senare besökte hon oss.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
1

Kul när det händer, fatcat!

fatcat
1

Haha jo fast drömt flera gånger om att ha vunnit miljoner på triss men det har då aldrig hänt i verkligheten! 😃😉

Magi-cat
1

Tyyypiskt! 😃

Ghosthunter
1

Ta och analysera din dina drömmar. Varför vinner du aldrig? och vad kan du göra för att det ska bli bättre??

Värmland"

fatcat
2

Sluta spela på triss är nog lösningen, då kan man lägga pengarna på ett sparkonto istället! 🙂

Magi-cat
0

Ännu en artikel om samma fenomen, att hjärnan reagerar tio sekunder innan vi egentligen blir medvetna om ett stimuli:

http://www.dailygrail.com/2014/3/Scientific-Research-Suggests-We-Unconsciously-React-Events-10-Seconds-They-Happen

Jag tänker på att detta kan vara en (del)förklaring till déjà-vu, det vill säga ett det fanns redan i hjärnan innan vi blev klara över att det fanns.

Vad tror ni?

Cristine
1

Jag kan känna av  förväg när något ska hända, men vet inte vad… bara om det är bra eller dåligt. däremot får jag till mig i drömmar precis vad som ska hända

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Magi-cat
0

#13 Du har nog en speciell förmåga, Cristine! 🙂

JonasDuregard
0

#0 Du talar om "PAA" som om det vore ett konstaterat faktum, vilket det naturligtvis inte är. 

"(Tyvärr kommer jag inte till full-paper-versionen via länken. Någon som…?)"

Den  (Frontiers OF Human Neuroscience) är open-access, du borde kunna komma åt den utan problem. 

Dock står det inte så mycket intressant i den, det mesta är spekulativa användningsområden för PAA, skrivet under förutsättning att det skulle fungera. 

#1 "Ligger hjärnan verkligen steget "före"?"

Det tvivlar jag på. Det finns en enklare förklaringar till resultaten de fått.

Magi-cat
0

#16 Du talar om "PAA" som om det vore ett konstaterat faktum, vilket det naturligtvis inte är. 

Ska man vara riktigt noga skrev jag "Här talar man om…" och hänvisar till artikeln. Det verkar som om man inför begreppet PAA för att särskilja det från liknande fenomen i hjärnan. Omedvetna fysiologiska responser till skillnad mot mer medvetna förkänningar, premonitions.

(Nu är jag inte riktigt uppdaterad men ska läsa full-paper-versionen som jag mycket riktigt kom fram till nu.)

Det finns en enklare förklaringar till resultaten de fått.

Jag tycker dock att det vore just en enkel förklaring. Hjärnan processar en  mängd information utan att vi är medvetna om det. Någon typ av PAA skulle kanske kunna vara involverad i Intuition osv.

Mycket intressant forskning om medvetandet, hur som helst.

JonasDuregard
1

#17 "Jag tycker dock att det vore just en enkel förklaring."

Tycker du verkligen det? Jag kan komma på många som är enklare men jag vet inte om jag kan komma på någon som är mer invecklad (vad kan vara mer invecklat än omvända kausala samband, resor bakåt i tiden och så vidare). 

Det ger ju upphov till en del svåra följdfrågor, exakt hur informationen reser bakåt i tiden framför allt. 

Det omkullkastar dessutom allt vi anser oss veta om kausalitet, och skulle tvinga oss att slänga nästan all forskning vi gjort de senaste århundradena på soptippen. Vi skulle behöva sluta använda logik, den skulle inte fungera längre 🙂.

Är det verkligen en enkel förklaring då? 

"Hjärnan processar en  mängd information utan att vi är medvetna om det."

Det där är inte någon förklaring. Frågan är ju inte hur den processar information, utan hur den skulle kunna känna till exakt vad som händer i framtiden. Alla kända mekanismer i hjärnan bygger ju på information insamlad genom sinnesintryck baserade på saker som händer eller har hänt. Att samla information om vad som kommer hända i framtiden (inte bara vad som är sannolikt, utan exakt vilket slumputfall som kommer ske) är ju en HELT annan sak som inte alls är jämförbar.

Magi-cat
0

#18 SÅ långt har jag inte dragit ut konsekvenserna. 😃

tarantass
0

Så länge vi inte kan se tiden i ett sammanhang – så att säga kan se runt hörnen på den eller se om det finns några hörn att se runt – kan vi inte säga vilken förklaring som är enklare. Däremot kan vi säga att fysiken (vad jag vet) hittills bara har kunnat se att tiden går framåt.

Sedan har vi ju inte direkt slängt Newton bara för att Einstein och andra har kommit på att han noga räknat (och slarvigt uttryckt) hade fel.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ghosthunter
1

En tjej på den mediala cirkeln som jag är på nu, såg mig stå och diska på jobbet. Dagen efter så började jag på ett nytt jobb och där stod jag. med en diskborste och rengjorde gamla blomsterlådor🙂

Värmland"

Morphogenesis
0

En gång så drömde jag om att jag skulle anlända naken till jobbet. Tänk vad förvånad jag blev när det inte hände.

Magi-cat
1

#22 Vill du gärna berätta om dina drömmar så har vi en tråd för det.

Magi-cat
0

#20 Tiden gör en lite snurrig. (Det sade t.o.m. Captain Janeway. 🤦‍♂️ Hon borde veta.)

Ett bra ordspråk som finns i olika varianter är detta:

"Tiden är naturens sätt att se till att inte allt händer på en gång."

Jag vet inte ursprunget, men det tillskrivs ibland den inte helt okände Albert Einstein. Han var klok, i vilket fall som helst.

Tiden är alltså det så gör att något alls händer för utan mellanrum händer ingenting. Punkt. Tiden är tråden händelsepärlorna träs upp på.

Tills vidare föredrar jag att tänka att den inte kan gå i omvänd riktning där vi befinner oss. Men sträckas ut, krympa ihop, ja.

tarantass
0

#24: frågan är om "krympa ihop" räcker för att beskriva kvantsammantvinningen. Där lär det snarare verka som att tiden (från vårt perspektiv) upphävs. (Eller från partiklarnas perspektiv inte är anlagd… hm, "än"?)

Annars verkar ju tiden förnuftig på så vis, ja. (Och förklaras förresten inte i någon skapelseberättelse jag på rak arm kommer på.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Magi-cat
0

hmmm…🤔

tarantass
1

… och på tal om förklaringsmodeller: begär man alltid en sådan i förväg kan man låsa fast sig i ett moment 22 där man just därför aldrig kommer fram till någon. (Nej, detta är inte riktat mot att kritisera. Men det innefattar en varning mot att flytta fram målstolparna så att aldrig någonting duger att gå vidare med. Idiotsäker forskning finns inte.)

Magi-cat
0

🎈