Bin förgiftade
Hade vi inte en tråd om massdöd av bin för ett tag sedan?
Här kommer en artikel om varför.
En ny vetenskaplig undersökning om varför bina dör kan vara för att de är förgiftade av aluminiumutsläpp.
Då funderar jag på dessa utsläpp som kallas för Haarp har någon inverkan på detta?
Vad är det de släpper ut i luften? Eller är det "bara vanligt" utsläpp?
http://www.vaken.se/bin-ar-forgiftade-av-aluminium-kan-vara-viktig-orsak-till-massdod/#

Haarp är vanliga radiosändare med ganska låg effekt. De har sannolikt ingen som helst inverkan på bidöd. Deras effekt är mycket mindre än solens instrålade effekt i motsvarande frekvensband.
vaken.se är väl inte den allra bästa källan för information, och i det här fallet kanske man ska gå till PLOS One för att hitta källan. En ganska lättfattlig och inte alltför utsvävande artikel finns på https://www.rt.com/news/265600-bees-alzheimer-aluminium-pollution/
Bidöden är ett allvarligt globalt problem, och sannolikt är förgiftningen en bidragande orsak. Det kan knappast handla om enbart aluminium, utan en stor del av populationen har minskat genom andra miljögifter, främst i jordbruket.
Orkar tyvärr inte läsa en massa engelska länkar.
Fick bara en tanke om att det kunde vara Haarp..men det är ju som du säger att det är radiosändare.
Med tanke på att jag inte sett så många bin detta året så var artikeln ganska intressant.
Varför är inte Vaken.se någon tillförlitlig källa?
#1 Tack för länken till PLOS one.
"“Aluminum is a known neurotoxin affecting behaviour in animal models OF aluminum intoxication. Bees, OF course, rely heavily on cognitive function in their everyday behaviour and these data raise the intriguing spectre that aluminium-induced cognitive dysfunction may play a role in their population decline – are we looking at bees with Alzheimer’s disease?”saidProfessor Chris Exley, a leading authority on human exposure to aluminium, from Keele University.."
låter oroväckande.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Eftersom aluminium spelar en roll i utvecklandet av neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimer och bin är beroende av kognitiva funktioner ställer man frågan om det är bin med Alzheimer vi ser… Bin som inte klarar sitt dagliga liv.
Men det kan inte vara "bara" det som är orsak till den omfattande bidöden…En nedgång i honungsbin i USA med 40 % över en 12-mpnadersperiod.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

#2 Jag har inte lämnat en massa engelska länkar, utan jag har lämnat två, en direkt till källan och en mer lättläst och summarisk till en artikel i en tidskrift. Som Magi-cat säger ställer sig professor Chris Exley frågan om vi här tittar på humlor med Alzheimer.
Och undersökningen, liksom den engelskspråkiga artikeln är väldigt tydliga med att det gäller humlor. Man kan också i ursprungsinlägget se att det kan finnas en viss skillnad mellan humlor och bin, vilket på intet sätt minskar allvaret i frågan, men de svenska artiklar man kan finna anger felaktigt bin i stället för det korrekta: humlor. Här följer ytterligare ett citat ur PLOS One, min fetstil:
- The origin OF the aluminium is likely to be pollen [7] and possibly nectar [8]. There are no other comparable data for aluminium content OF bumblebees, pupae or adults, or indeed any other pupae OF terrestrial insects. There are data for adult honeybees (Apis mellifera) and these indicate aluminium content between 4.6 and 15.5 μg/g dry wt. [10]. The range for the adult worker honeybees is considerably lower than for bumblebee pupae studied here and might reflect a difference between species, lifecycle stages or even methods for the measurement OF aluminium in living tissues. Our data provide preliminary evidence that exposure to aluminium may be having an adverse effect on bumblebees, for colonies with high concentrations in the pupae tended to have smaller pupae. However, no other strong effects were observed, and our data set is small. We suggest that further investigation is needed, both to find out the generality and extent OF exposure OF pollinators to aluminium, and to determine the consequences.
Man anför alltså att datamängden är liten och att det behövs ytterligare undersökning för att komma fram till hur omfattande aluminiumförgiftningen är bland pollinerarna och för att utvärdera följderna.