Färgtest
Hur duktig är du på att se skillnad på olika färgnyanser? De flesta människor kan uppfatta ungefär en miljon nyanser, män oftast färre än kvinnor. Vissa kvinnor är t.o.m. tetrakromater och har en extra typ av tappar i ögat (normalt har vi tre men tetrakromater har fyra) som gör att de kan uppfatta upp till 100 miljoner nyanser.
Här är ett intressant test för att se hur väl du kan skilja en nyans från en annan. Fälten till höger och vänster är fasta och fälten mellan ska dras och flyttas så de tonar från den ena sidofältsnyansen till den andra.
Ju lägre poäng i slutändan ju bättre. 0 är perfekt färgseende och 100 not so much…
Testet:
http://www.xrite.com/online-color-test-challenge
Vilket jättekul test, Miss Hedgehog! Naturligtvis blev jag sittande med det, fast jag inte hade tid! (Resultatet blev åt det bättre hållet, alltid något…😎)
Att män ofta uppfattar färre färgnyanser stämmer väl med mina egna hemmagjorda fördomar. ("Jamen det SER du väl att det där inte är samma färg"? 🙂)
Intressant med tetrakromati också, vilket är ganska nyupptäckt. Samma gener som ger defekt röd-grön-seende hos män kan ge tetrakromati hos kvinnor:
http://fof.se/tidning/2011/9/manniskans-nyupptackta-superfargseende
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Based on your information, below is how your score compares to those OF others with similar demographic information.
Your score: 34
Age range: 20-29
Best score for your gender and age range: -1308
Highest score for your gender and age range: 444445389
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Så vad fick du för resultat då magi-cat? Jag fick 3 första gången men var lite stressig då så jag tänkte göra om det i lugn och ro nån dag.
Fatcat på 34 stämmer ju med det där med att män har lite sämre färgseende. Jag är säker på att om jag tvingade farsan att göra detta test så skulle han få runt 100… Hela mitt liv har jag förvånats åt hans oförmåga att se färger. Orange är gult eller rött, turkos är grönt eller blått, lol. 😂
Det där med bäst och sämts resultat för ens åldersgrupp verkar ju lite skumt, minus och prylar, men om folk ville dela med sig sina resultat så kan vi diskutera hur man uppfattar omvärlden med just de resultaten. En solnedgång t.ex. måste ju te sig mer jämnt färgad för en med lägre testresultat. "Could it BE more orange?" för att citera the Simpsons. 😉
Lite OT men dock om färgseende…en tråd som jag gjorde på Vetenskap kom upp igen…(ser att jag glömde lägga in själva länken till det jag skrev om i trådstarten…🤦♂️)
Grafik från Ati och en inte helt perfekt kalibrerad LCD skärm.
Score 22😃
AVAAZ.org - The World in Action
Var med och stötta du också, en insats för världen.
Jaha så jag har dåligt färgseende eftersom jag är man? Tack miss hedgehog!
Sorry fatcat men det är faktiskt sant.. 😛
I gengäld är ni bättre på att följa rörliga objekt:
http://scitechdaily.com/females-distinguish-colors-better-while-men-excel-at-tracking-fast-moving-objects/
Här kan ni läsa mer om tetrakromater, på engelska:
http://www.huffingtonpost.com/2012/06/27/tetrachromatic-super-vision-women-100-million-colors_n_1631480.html
http://discovermagazine.com/2012/jul-aug/06-humans-with-super-human-vision#.UnMxp1Omb1G
#6 Såså, låt oss glömma "bra" och "dåligt" och glädja oss åt att vi har olika färdigheter och egenskaper! 🙂
Här är, tror jag, länken som jag använde i #4 men glömde lägga in…
Jag vågar inte ens göra testet.
😕
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#10 man ska inte ta det så allvarligt…🙂
Eller så kanske man ska.. det bevisar tydligen enligt miss hedgehog att vi killar har sämre ögon än tjejer. Inga vetenskapliga bevis då men teorier som vi blint ska tro på. Fördomar skulle jag vilja kalla det.
Men snälla fatcat…
Jag gav dig länkar. Där har du dina vetenskapliga bevis. Vad är det som är så jobbigt med att män och kvinnor har är bra på olika saker?
Här har du lite fler länkar med vetenskapliga bevis fatcat.
http://www.bsd-journal.com/content/3/1/20
Jag fick 0! 🙂
Jo… Men så är du nog en flicka.
😉
#16 Flicka vete fan, slutar man inte vara det när man fyller typ 20? 😃
Ok… Men du har säkerligen vid någon ålder varit en flicka, eller hur?
😃
#15 Om du fick 0 silversol så kanske du t.o.m. är en tetrakromat! 😃
De som inte vågar testa: Det är ju inget man betygsätts på, bara ett sätt för folk att bli medvetna om att världen inte ser exakt lika ut för alla. 🙂
Nog är det väl så att det inte är män över lag som har "sämre" färgseende än kvinnor, men att något fler män statistiskt har färgblindhet?
Själv tycker jag inte det spelar någon som helst roll och vill betona att det inte är någon "tävling", bara ett lite kul test att ta lite som man vill…
#18 Jodå. 🙂
#19 Kanske det. 😎
#19 Precis!
Jag känner en som ser i gråskala och det är ju svårt att föreställa sig helt hur det skulle vara….
Kul test. Jag fick 14…🤪
Visst är det kul!
oj vad bra, skarpögd som en örn! (borde finnas en örn-smajli 🙂)
You have perfect color vision!😃
- Your score: 0
- Age range: 10-15
- Best score for your gender and age range: 0
- Highest score for your gender and age range: 1520
😮
#25 Du har nog perfekt syn, som en uggla 😉
Gjorde färgtestet igen! Denna gång på min bärbara dator istället för arbetsdatorn på jobbet som har kass skärm.
Vad säger ni nu då?!😮
Där försvann teorin att vi killar har sämre färgseende. Däremot som misshedgehog påpekat så har äldre människor (hennes pappa) oftare sämre färgseende än yngre.
wow! 👍
😮
Based on your information, below is how your score compares to those OF others with similar demographic information.
Your score: 4
Age range: 20-29
Best score for your gender and age range: -1308
Highest score for your gender and age range: 444445389
#31 -1308 😃
På tal om färgseende - tänk att vakna upp en dag och ha tappat all förmåga att se färg!
Oliver Sacks är en känd neurolog som skrivit flera böcker med fallbeskrivningar från sitt långa yrkesliv.
I "En antropolog på Mars" berättar han bl.a. om en framgångsrik målare som råkade ut för en hjärnskakning efter en krock.
Det är väldigt ovanligt med total förvärvad färgblindhet (vanligen föds man ju med det) och kallas cerebral akromatopsi.
Och vilken förlust för en konstnär, att inte kunna se färger! Alla hans målningar som tidigare exploderat i färg verkade nu grådaskiga eller svartvita när han gick till sin ateljé.
Han kände till färgerna i sitt verbala minne men kunde inte längre se dem med ögonen eller för sin inre syn.
Inte nog med det, allt han såg på tedde sig grådaskigt och liksom smutsigt. Hudfärg hade en motbjudande grå ton, råttfärgad.
Man kan förstå att han var en smula upprörd…
Så småningom fann han tröst i att han kunde måla, och måla bra, om han höll sig till svartvitt.
Flera experter ägnade sig åt honom eftersom det är intressant att studera personer med förvärvad färgblindhet. Man fann att han kunde skilja våglängder åt men inte gå vidare och "översätta" de våglängder han urskilt till färger. Han synbark var intakt men det var främst V4-området som blivit drabbat av skadan. Dessa områden är mycket små men färgupplevelsen är avhängig av den.
Lite hjälp fick han av ett par gröna solglasögon som bara släppte igenom de våglängdsområden han såg bäst. Han såg inte färg med dem, men de förstärkte hans kontrastseende och han blev mycket förtjust i dem.
Så småningom vande han sig vid sin situation och accepterade den.
Åh fy… Ett liv utan färg. Vad fruktansvärt det verkar, särskilt när man kommer ihåg hur det egentligen ska se ut.
Hu.
Det kanske märkligaste var att han vande sig vid situationen av färgblindhet och t.o.m. föredrog den! Den första tiden rasade hela hans värld samman när den plötsligt var grådaskig och liksom smutsig.
Så småningom började han sätta värde på sin nya värld. Den var "väldigt skarp" och han tyckte det var närmast ett privilegium att se de rena formerna, ogrumlade av färg! En värld utan färgernas distraktion! Nästan så att den först så handikappande akromatopsin blev som en underlig gåva…
Efter tre år framkastade en läkare att det borde kunna gå att återställa hans färgseende, kanske. Mannens reaktion var då något oväntad - han kunde inte längre föreställa sig en värld i färger eller hur det skulle vara om förmågan kom tillbaka. Hans värld skulle kanske trasas sönder igen!. Psykologiskt och neurologiskt hade han kommit till ro i sin nya värld och måleriet fick en kreativ nytändning i svartvita dukar.
Oliver Sacks' böcker är f.ö. alltid fascinerande och läsvärda…
Såhär blev resultatet för mig! 🙂
- Your score: 0
- Age range: 30-39
- Highest score for your gender and age range: 1520
My, jag fattade inte ens testen! Tror jag ar ganska ordinar, ung. Som mina vovvar :)
Snabbt och slarvigt: 46.
Jag visste att allt inte var rätt, men tröttnade på pillet.
#38 Ganska mycket jobb om man ska göra det noga, men det blev ju bra ändå!🙂😎
Ett enkelt litet färgtest: 🙂
#40 Var ju lite roligare och mindre tidskrävande test.
Fick följande text efter testet var klart: 🙂
Eye OF an Eagle 
Wow! You answered all correctly and have scored the highest possible score! You have an impressive sight! You have the ability to notice the tiniest nuances and details, and nothing gets past you! Congratulations to you!
Now, We’d like to test your friends and family if you don’t mind sharing the quiz. Thanks!
Va tvungen å testa jag med. 😊
- Your score: 7
- Age range: 20-29
- Best score for your gender and age range: -80
- Highest score for your gender and age range: 567471
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
- Your score: 7
- Age range: 16-19
- Highest score for your gender and age range: 567471
Dock har datorn jag använder en kass skärm så de skulle nog kunnat gått bättre :)
Orkade inte heller med pillet i första som Boris…men i den andra gick det bra. Skojjigt!😎
ye OF an Eagle 
Wow! You answered all correctly and have scored the highest possible score! You have an impressive sight! You have the ability to notice the tiniest nuances and details, and nothing gets past you! Congratulations to you!
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Wow.
Laser Vision

Splendid! Your sight is incredibly sharp. You got everything right! You scored in the top 3%, which is really hard to get. Is it the carrots you eat? What’s your secret?
Eye OF an Eagle 
Now, We’d like to test your friends and family if you don’t mind sharing the quiz. Thanks!
Första gången fick jag 12. Jag gjorde om testet och ansträngde mej verkligen, då fick jag 0. Jag tyckte att det var jättesvårt, kände mej väldigt osäker. Var det lätt för er andra?
#47 Tyckte det var ganska lätt. Har gjort det några gånger vid olika tidpunkter och alltid fått 0.