Annons:
Etiketterpsykologisamhälle
Läst 3838 ggr
Fjäll1291
2014-01-12 17:35

Synestesi

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Synestesi Någon av er som har Synestesi? Och vad har ni för sorts Synestesi? Själv är jag en grafem-synestet som ser bokstäver och siffror i färger. Jag upptäckte det för drygt ett år sedan och vad förvånad jag blev när jag fattade att inte andra människor såg bokstäver i färger! Jag hörde en gång om en tjej som inte gillade en klänning för att den luktade som internet. ;P

Annons:
Magi-cat
2014-01-12 17:37
#1

Jätteintressant fenomen!

"luktade som internet" :-)

Vi har haft några trådar om det, här är en:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/4f6b928fd4ebea30d4012917-synestesi-och-bach?-1-himlafenomen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäll1291
2014-01-12 20:22
#2

#1 okay tack :)

Magi-cat
2014-03-06 17:58
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fjäll1291
2014-03-06 20:14
#4

#3 coolt!

Magi-cat
2014-03-08 19:39
#5

Intressant om Synestesi, kopplade sinnen och smaken av musik och språkets färger. En välsignelse eller?

http://www.medicaldaily.com/what-its-experience-synesthesia-taste-music-and-colors-language-270741


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Qalaspuff
2014-03-10 17:25
#6

Visste inte ens om att detta fanns.. Jag och min "tvilling" har en tendens att beskriva saker, människor och känslor i färger. Ibland när vi pratar har vi inte riktigt ord att förklara saker med så vi använder färger för att beskriva istället, dock inte helt säker på om det har med detta att göra egentligen, bara en liten observation🙂

Annons:
Magi-cat
2014-03-10 17:50
#7

#6 Vad trevligt! 🙂

Ni har åtminstone ett rikt bildspråk, även om det kanske inte exakt är Synestesi. Men lite drag åt det hållet i alla fall. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Qalaspuff
2014-03-10 18:43
#8

#7 Jamen precis! De flesta människor har väl i vanliga fall lite av sådana här saker, en del har bara ganska mycket mer. Bara en tanke jag har, vet inte om det stämmer! 🤔

Magi-cat
2014-09-01 18:12
#9

En synestet kodar sina minnen genom att kombinera och associera flera olika sinnesintryck. (Det kan också vara en smart metod, även om man inte är synestet eller minnesmästare…)

Pontus Wasling skriver i "Minnet fram och tillbaka" om två personer som är synesteter. Musik får färg, gitarr är orange och blåsinstrument gulgröna. I musiken dansar färgerna.

Båda personerna upplever siffror som färger, men färgerna är individuella, så de ser dem med olika färger. Veckodagarna har olika färger - och blir lätta att komma ihåg…

En tredje person upptäckte att han hade ett fenomenalt doftminne och blev vinkännare. Han har ett nästan fotografiskt doftminne och för honom är ett glas champagne associerad med färger i tredimensionella bilder. Han har också ett av världens bästa doftsinnen.

(källa: Wasling: Minnet fram och tillbaka)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

cattisa
2014-09-01 20:52
#10

Jätteintressant!

Själv ser jag bokstäver och ord i färger, och har gjort det sedan jag var liten. Det är praktiskt och är säkert en bidragande orsak till att jag har ovanligt hög läshastighet.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-10-03 15:50
#12

Hur ser "Imagine" ut? Eller "Life on Mars"?

Synestet och konstnär, perfekt kombination för att måla musiken. Här ser vi Melissa McCrackens tavlor:

http://www.iflscience.com/brain/artist-rare-neurological-condition-sees-music


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: