Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikett: övrigt
LĂ€st 2271 ggr
Magi-cat
2015-06-21 09:32
2

Findhorn

(Till sajtens lexikon) đŸ˜Ž

Findhorn Àr en plats i Skottland för drömmar, personlig utveckling, ekoturism och ett inte minst ett ekologiskt hÄllbart samhÀlle.

Det började i minst sagt liten skala som ett experimentsamhÀlle 1962.

Enligt vad som berĂ€ttas hörde Eileen Caddy  i meditationer som en inre röst som talade om livet och hur hon skulle leva. I en tid av svĂ„righeter nĂ€r maken Peter blev arbetslös, sade den inre rösten att de skulle stĂ€lla sin husvagn utanför samhĂ€llet Findhorn pĂ„ en plats dĂ€r praktiskt taget ingenting vĂ€xte.
De hade inte sĂ„ mycket att vĂ€lja pĂ„ och tillsammans med Dorothy MacLean, f.d. sekreterare,  började de odla pĂ„ marken och se, de kraftigaste grönsaker och vackraste blommor vĂ€xte upp! De inte bara klarade livhanken och uppehĂ€llet utan Findhorn blev legendariskt.

Dorothy sades ha kontakt med devor och naturvĂ€sen som bidrog med anvisningar hur trĂ€dgĂ„rdarna skulle skötas och Findhorn blev kĂ€nt som framtidssamhĂ€lle och andligt centrum. MĂ€nniskor frĂ„n hela vĂ€rlden drogs dit nĂ€r de hört talas om miraklet i Findhorn och inte bara grönsakerna vĂ€xte utan hela rörelsen.

Paret McCaddy avsade sig ledarskapet för sitt pionjÀrarbete 1979 och sedan dess har förÀndringar skett.

Idag Àr Findhorn ett center dÀr visioner möts. Man hÄller kurser och workshops och frivilliga arbetar i trÀdgÄrdarna. Avsikten Àr att leva i samklang med naturen och med andra mÀnniskor frÄn hela vÀrlden med empati och respekt.

Energin till byn kommer frÄn egna vindkraftverk och man kan t.o.m. exportera el dÀrifrÄn.
Maten odlas i de egna trÀdgÄrdarna pÄ ett ekologiskt och hÄllbart sÀtt.

Filosofin Àr att alla ska finna sin egen vÀg genom inre lyssnande, man kallar det attunement, dÀr man tonar in pÄ varandra och pÄ naturen.

En aspekt av det dagliga livet Ă€r â€nonviolent communication” dĂ€r man förhĂ„ller sig till varandra, till naturen och sig sjĂ€lv med största möjliga empati och tolerans.

Ca 400 mĂ€nniskor bor dĂ€r permanent och tusentals besöker platsen varje Ă„r. HĂ€r hĂ„lls kurser i konst, dans, personlig utveckling och hĂ„llbar livsstil. En teater- och konserthall finns ocksĂ„.

Findhorn Foundation har ocksĂ„ kontakt med andra hĂ„llbara samhĂ€llen och Ă€r medlem i Conference OF Non-Governmental Organizations (CONGO) och deltar i Sustainable Development Committee t.ex. och deltar i olika projekt som Global Ecovillage Network (GEN)

Om man vill kan man bara hÀlsa pÄ för en dag till en viss kostnad. Om man kan tÀnka sig att bosÀtta sig i Findhorn kan man gÄ en "Experience week".
Aktuella priser finns pÄ hemsidan www.findhorn.org

https://en.wikipedia.org/wiki/Findhorn_Foundation

http://www.halsa.se/Kategori/Naturlig-halsa/Halsoresan/Drommarna-lever-i-Findhorn-/

http://paranormal.se/mirror/sokaren/www.sokaren.se/INDEX306.HTML

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2015-06-21 09:37
1

Älskade den boken nĂ€r jag lĂ€ste den i början pĂ„ 80-talet, det var sĂ„ mycket i den som kĂ€ndes sĂ„ bekant för mig!

Och den verkligheten lever fortfarande vĂ€ldigt starkt inom mig, med deras fina möten med det gudomliga och vĂ„ra naturvĂ€sen och deras sĂ€tt att tĂ€nka och vara pĂ„ â€ïž

Magi-cat
2015-06-21 09:40
1

Blev pÄmind om Findhorn för ett tag sedan och Àr glad att det fortlever och Àr ett ekologiskt föredöme.

Det skulle vara roligt att Ă„ka dit.🙂

Gahella
2015-06-21 09:52
2

Jag med! Ja det har verkligen fortsatt vĂ€xa pĂ„ alla fronter dĂ€r, minns deras fantastiska grönsaker
🙂

Magi-cat
2021-06-19 20:15
0

Undrar om Findhorn Ă€r igĂ„ng fortfarande? đŸŒș

_Fisken
2021-06-24 23:32
1

Min syrra har varit dÀr. MÄlat tror jag