Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterintressantteorier
Läst 1418 ggr
Magi-cat
2015-04-12 21:58
2

Multiversum

Universum är vansinnigt stort och fruktansvärt gammalt, men det är ändå inte allt.

Svindlande tanke, men det finns antagligen ett oändligt antal universa -och oändligt antal kopior av "mig".

"Om forskarna har rätt skulle det också kunna innebära att det finns ett oändligt antal av dig själv ute i multiversum. Någonstans är du president och i ett annat sitter du i fängelse. Kanske är det svårt att tänka sig, men det finns starka bevis för att det faktiskt är så här, menar Seth Lloyd."

Det kan t.o.m. någonstans finnas universa som ser ut som vårt eget.

Än en gång är det från början avvisade galna idéer som slår rot…

"De här teorierna om flera världar föddes redan i mitten av 1900-talet av fysikern Hugh Everett, men avvisades då som mer eller mindre galenskap. Idag börjar allt fler forskare både acceptera och stödja teorin att vårt universum inte är ensamt, utan ett i en oändlig mängd världar"

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-det-finns-oandligt-antal-universum

Vad tror ni? Unikt eller…?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cahira
2015-04-13 01:32
0

Undrar hur dom kom fram till det…?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Farwuq
2015-04-13 06:57
0

Jag tror att det finns mängder av universa, som bubblor i kolsyrat vatten.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2015-04-13 07:35
0

#2 Tror vi har en video med Janna Levin som nämner bubblorna, men hinner inte leta nu. 

Lite från Wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_inflation

Magi-cat
2015-04-13 07:36
0

tarantass
2015-04-13 20:01
0

#1: kanske vissa svar i TV2 just nu (måndag 13/4 20:00), Vetenskapens värld.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Mia-45]
2015-04-13 20:07
1

Ska kolla…Tack för tipset tarantass 👍 Även om det är för invecklat för min lilla ärthjärna så ska jag försöka hänga med..😉

[Mia-45]
2015-04-13 20:26
1

Jag tror på det de säger..Att det kan finnas parallella världar. Och ett multiversum..  Inte alls uteslutande.

[Mia-45]
2015-04-15 16:32
0

var det nån mer som såg programmet?

tarantass
2015-04-15 18:13
0

Ja, jag. Vet inte vad jag mer ska säga såhär allmänt. Det var väl ungefär de tankebanor som har varit i svang ett tag. 

Dels parallellvärldar "här och nu", dels tanken att om alltet är oändligt så måste det förr eller senare upprepa sig. 

Och sedan att man kan tänka sig ettdera eller båda alternativen i olika detaljutföranden, som att 

– åker man tillräckligt långt passerar man flera olika "universa", där vart och ett begränsas av den horisont där föremålen avlägsnar sig med ljusets hastighet och alltså blir osynliga från där man är, ungefär som man passerar olika "världar" när man reser på jorden, där varje "värld" begränsas av den synrand (och hörrand) man har

– varje val man gör splittrar världen, så att alla val förverkligas, men i varsitt universum, i analogi med hur en elektron enligt kvantmekaniken kan vara på två ställen samtidigt

– de inflations- och strängteoretiska varianterna att "urmaterien" består av en bubblande massa eller ett hav som hela tiden skapar nya bubblor eller vågor (nya universa; med samma naturlagar som vi eller, kanske, lika gärna helt andra)

(och så vidare).

Alltsammans enligt matematiska beräkningar (som jag inte är insatt i). Dock är de inte skrivna i sten, nya rön kan komma att ändra dem. Det kan också tänkas (åtminstone i vissa fall) att flera av de här modellerna stämmer samtidigt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.