Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: intressantteorier
LĂ€st 3274 ggr
Magi-cat
2015-03-25 19:03
4

NDU

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Till sajtens lexikon đŸ˜Ž)

Vad Àr NDU?

NDU betyder NÀra döden- upplevelse. (Eng: NDE= Near death experience)

Det Àr i korthet det tillstÄnd en person som varit ytterst nÀra att dö eller t.o.m. varit kliniskt död upplever men som ÄtervÀnder till livet och kan berÀtta om mellantiden.

NDU Àr inget nytt fenomen, utan upplevelser som dessa kan via urgamla skrifter spÄras lÄngt tillbaka i tiden.

Gemensamma drag för NDU

De gemensamma dragen Àr ljus, en tunnel/övergÄng, ofta ett högt brus, villkorslös kÀrlek, en kÀnsla av att vara nÀrvarande men kringsvÀvande. En del berÀttar om en kÀrleksfull och ickedömande gestalt. En del möter redan döda slÀktingar i ett glÀdjefyllt Äterseende. Ibland förekommer utanför kroppen-upplevelser dÀr personen kan beskriva vad som hÀnt i rummet under tiden h*n varit borta.

Vanligt Àr ocksÄ att personen kÀnner sig som ryckt tillbaka till kroppen, ofta motvilligt.

NĂ„got som ocksĂ„ Ă€r speciellt för dem som genomgĂ„tt NDU Ă€r kĂ€nslan av en befrielse frĂ„n rĂ€dsla för döden. 

Förklaring

Den vanliga vetenskapliga förklaringen Àr syrebrist i hjÀrnan, varför hallucinatoriska tillstÄnd uppkommer.

PÄ senare tid har man kommit in pÄ att döden Àr en process.

NÄgon fullstÀndig förklaring finns inte, men forskning pÄgÄr.

kÀlla:

https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4rad%C3%B6denupplevelse

LÀs mer i tidigare trÄd:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/articles/526fcc4e8e0e742430000c7e-att-overleva-doden-om-ndu?articles-1

(tillÄten bild)

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2015-03-26 06:50
2

(Katten, regnbÄgen pÄ bilden har fÀrgerna i fel ordning)
đŸ€«

VĂ€rd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2015-03-26 06:52
0

#1 OMG! Det var uppmÀrksamt av dig!

"RegnbĂ„gsbron" kanske Ă€r sĂ„, inte regnbĂ„gen?🙂

Farwuq
2015-03-26 07:17
2

😃

Fullt möjligt.
Det Àr kanske "Bifrost"

VĂ€rd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2015-03-26 07:47
2

Ett par felaktigheter:

"Det Àr i korthet det tillstÄnd en person som varit ytterst nÀra att dö eller t.o.m. varit kliniskt död upplever men som ÄtervÀnder till livet och kan berÀtta om mellantiden."

Det stÀmmer inte. Man kan fÄ dem utan att vara nÀra att dö, det Àr till och med vanligt. http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PII0140-6736%2890%2992780-L/abstract

Det finns ocksÄ massvis av exempel dÀr folk framkallat NDUer i laboratorier, utan att nÄgon varit i nÀrheten av att dö.

Sedan Àr delen om "Gemensamma drag" fel till stora delar. Upplevelser av NDU Àr extremt breda, och inkluderar i vissa fall skrÀck och djup Ängest. Det dÀr med att en kÀnsla av "villkorslös kÀrlek" skulle vara sÀrskilt vanligt har jag inte hittat nÄgra bevis för (Àven om det sÀkert förekommer).

Medarbetare pÄ Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Magi-cat
2015-03-26 08:18
2

#4  NDU i de hĂ€r sammanhangen avser det tillstĂ„nd jag beskrev.

Det stĂ€mmer att Ă€ven icke-döende kan uppleva en liknande form av upplevelse med vissa gemensamma drag .

Ångest förekommer ocksĂ„, ibland avlöst av kĂ€nslan av frid och ljus.

Jag hÄller inte med dig om att "gemensamma drag" Àr fel till stora delar.

"Villkorslös kÀrlek" uppfattar jag som ett försök att sÀtta ord pÄ nÄgot som trotsar all beskrivning, en kÀnsla helt bortanför det vanliga.

(Se utförligare diskussion och kÀllor i tidigare trÄd.)

JonasDuregard
2015-03-26 08:44
2

#5 "NDU i de hÀr sammanhangen avser det tillstÄnd jag beskrev."

LĂ„ter som du definierar bort alla de NDUer som finns men som inte passar in i din mall för hur det borde vara. 

.

Man kan framkalla NDU som ett "partytrick", man fÄr de nÀmligen av att svimma. /
/M-c

Magi-cat
2015-03-27 08:05
5

#6 Inte riktigt. Jag talar frÀmst om NDU som det tillstÄnd nÀra döden (det ligger i sjÀlva begreppet) som Àr ett mellantillstÄnd frÄn vilket mÄnga vÀnt tillbaka och berÀttar vad de upplevt.

Svimning Àr inte samma sak. Jag har f.ö. svimmat mÄnga gÄnger och aldrig upplevt nÄgot som ens tillnÀrmelsevis liknar beskrivningarna av euforin vid NDU.

Fenomenet har inte bara med syretillförsel att göra.

Det stĂ„r mer i artikeln för den intresserade: http://oforklaradefenomen.ifokus.se/articles/526fcc4e8e0e742430000c7e-att-overleva-doden-om-ndu?articles-1

JonasDuregard
2015-03-27 13:31
1

#7 "Jag talar frÀmst om NDU som det tillstÄnd nÀra döden (det ligger i sjÀlva begreppet)"

Det ligger i namnet pÄ begreppet Ätminstone. Men jag hoppas du hÄller med mig om att det Àr högst missvisande, eftersom man inte alls behöver vara nÀra döden. Som du ser i artikeln i #4 sÄ Àr det till och med mÄnga som tror att de varit nÀra döden nÀr de fÄtt sin NDU men kollar man i deras journaler sÄ var de inte alls det.

"som Àr ett mellantillstÄnd frÄn vilket mÄnga vÀnt tillbaka och berÀttar vad de upplevt."

Och det de upplevt verkar vara precis samma sak som mÄnga fÄr nÀr de svimmar, nÀr de utsÀtts för extrema g-krafter eller andra aktiviteter som hÀmmar syretillförseln till hjÀrnan.

"Jag har f.ö. svimmat mÄnga gÄnger och aldrig upplevt nÄgot som ens tillnÀrmelsevis liknar beskrivningarna av euforin vid NDU."

Som jag skrev (innan redigering) sÄ funkar det inte för alla, precis som alla som fÄtt en hjÀrtattack inte fÄr en NDU heller.

Magi-cat
2022-07-05 11:52
1

Fenomen av alla de slag, pÄ jorden och i rymden, bland mÀnniskor och djur. Allt Àr mer eller mindre oförklarat.