Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterrymdenuniversum
Läst 1093 ggr
Magi-cat
0

Månfakta

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

Lite fakta ur länken:

Hur bildades månen? Flera teorier finns, men huvudfåran är att den bildades vid en gigantisk kollision som knockade loss en bit a jorden. Vi fick ingredienserna till den biten till följeslagare istället..
En annan idé är att jorden knyckte månen från Venus! Vilket rymddrama…

Inre struktur: Månen har en liten kärna, som mest bestående av järn, men även svavel och andra ämnen.

Yttre struktur: Vi ser ett bergigt landskap med märken av asteroider som slagit ned. Ytan består av olika ämnen och t.o.m. har man funnit spår av vatten…

Månens atmosfär är väldigt tunn…Temperaturerna kan därför variera så att vi på solsidan uppmäter +134 C och på den kalla skuggsidan -154 C.

Månen och jordens nära relation blir synlig bl.a. i tidvattnet…

Årstider: Jordens årstider kan vi tacka jordaxelns lutning för. Den är ca 23,5 grader. Månaxeln lutar bara på 1,2 grader, så några särskilda årstider blir det inte där…

Utforskande: 1959 landsatte Sovjetunionen den första farkosten på månen och vi fick se bilder från den mörka sidan…
Sedan 1968 har flera NASA-expeditioner besökt månen och plockat hem 382 kg mångrus.

Månen är inte fridlyst på något sätt, så i framtiden får man kanske se privat gruvdrift där, förutom turisttrafik…😕

Magi-cat
0

🌛