Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettervetenskapuppfinningar
Läst 779 ggr
[Zachapacka]
2

Så mycket data

Jag såg dokumentären "big data" på svt häromdagen och jag måste säga att det är otroligt häftigt hur mycket data som egentligen samlas in och som inte samlas in och vad det kan leda till. 

Ett exempel var när affären "Target" i USA sparade information av vad alla som var medlemmar köpte och började se mönster ni det. Man upptäckte att innan kvinnor blev gravida började de plötsligt köpa parfymfri två istället var vanlig och köpa massor av bomullstussar.  Så man började lite lokalt att skicka reklamerbjundanden för blöjor och liknande till personer som antagligen var gravida. 

Efter ett tag kommer en riktigt arg pappa in i affären och skäller ut (den ovetande) chefen för att de skickar ut massor av reklam för bäbisgrejer till hans 18 åriga dotter. Chefen bad så hemskt mycket om ursäkt  även om han inte riktigt förstod hur det hade hänt.

Några dagar senare ringer han tillbaka till pappan för att än en gång be om ursäkt, men pappan avbryter honom och säger att han har haft ett snack med sin dotter, och att saker har hänt bakom hans rygg och hon ska föda i augusti. 

Så himla kul att Target visste om det men inte hennes pappa, och massor av sånna här historier finns i filmen som jag rekomenderar. Den finns att se här:

http://www.svtplay.se/video/2421361/vetenskapens-varld/avsnitt-9-big-data-sa-kartlaggs-hela-ditt-liv

Magi-cat
0

Visst är det helt otroligt och "Storebror" vet väl nästan mer om en än man vet själv. Eller som med pappan där, om dottern….Ruskigt, här har verkligen verkligheten överträffat framtidsdystopierna och det utan att vi reagerar nämnvärt utan obekymrat släpper ifrån oss en massa information på t.ex. FB.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen