Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterutanför-ämnetdiverse
Läst 877 ggr
[Mia-45]
2

September

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu är hösten här. 

Jag älskar hösten med dess fina färger. Och efter denna varma sommar kan det vara ganska skönt att det blir lite svalare. 

Kvällarna är mörkare och man kan tända lite mysiga ljus nu. 

Vad tycker ni? Är det skönt att hösten är här? 

🌺

Marr
1

Hösten är fin men tycker sommaren är för kort, även dom blev lite längre än vanligt. Eller längre förresten, juni var ju svinkall. 

Fast just som du säger det där med att kvällsmörkret kommer tidigare nu är lite småmysigt i början. Just med att tända ljus blir lite högtidligt igen. Sen blir det tråkigt med det långa mörkret, men man vänjer sig ju.

Tänk att denna helg har varit så underbar, som sommar med höstfärger i skogen och har aldrig plockat så mycket svamp som nu. Fast har bara hittat ca 10 kantareller.

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
1

Vilka läckra svampar!

Förr plockade jag ofta svamp, men nu blir det bara kantareller om jag springer på dem. Växtfärgade med svamp också, blir vackra färger som man inte får med örter. 

Jag tycker om hösten men inte att det blir mörkt om kvällarna…I natt är det fullmåne förresten! Supermåne!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-45]
0

Marr och Magi-cat…

Det finns så jättemycket svampar ute..men man vet ju inte vad det är för nåt…ja flugsvamp kan jag…hahaha…och kantaraller…

Har hittat en massa kantareller detta året. 

NÄÄÄ…inte fullmåne igen…jag sover så dåligt…..🤤

Magi-cat
1

Äsch jag skulle inte sagt något om fullmånen…🌛😃

Men är man ändå sömnlös kan man ju titta ut och beundra den…😉

[Mia-45]
0

Hhahaha…Magi-cat…jag hade upptäckt den ändå….😃

Men det är så olika…ibland reagerar jag inte alls på den och ibland jättemycket..

Magi-cat
0

🌺

Ming
0

Hösten är som myntet…..😉

Magi-cat
0

Dubbelsidig…🙂

September är ändå fin, med alla färger och skörd av en massa godsaker. Som att äta på kakan och ha den kvar lite grann.

Men november är bra onödig…

[Mia-45]
0

Januari är en månad som inte skulle behövas…den är lång, kall, mörk och bara onödig…😎

Magi-cat
0

Men då går det mot ljusare tider i alla fall…🙂

Marr
0

Detta året fick man plocka fram svampboken då det kryllar av alla möjliga svampar, utom just kantareller.

Har plockat soppar som Karl Johan t.ex. Fjällskivlingar finns massor och dom står som små ufon i skogen 2-3 dm ovan jord. Det är en av de godaste svampar jag vet. Smakar lite mandel. Den rodnande Fjällskivlingen är väl inte så lämplig, men det ser man om man bryter lite i den då den rodnar.

Hade helst velat slippa både januari och februari, men det är som det är suck. Hade jag haft råd skulle jag gärna tagit en avstickare söderut på minst 2 veckor vid den tiden.😎

[Mia-45]
0

Ja Marr…Fjällskivlingar vet jag hur de ser ut…finns massor och är stora som UFON:n som du säger…:-)

Hade tänkt att gå ut i skogen och plocka svamp..men det regnar ju hela tiden nästan. 

Får se till helgen..:-)

Magi-cat
0

Höstrusket har verkligen slagit till med besked! Regn och rusk!

Men varför skiftar trädens blad färg egentligen?

Det förklaras i länken nedan: 

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/why-do-leaves-change-color-fall

Marr
1

Hittade du Fjällskivling sen Mia? Jag & doggen flydde skogen det sista för älgflugorna attackerade. Tål dom inte för jag tycker dom är vedervärdiga.

Ja nu är det höstkyligt. Vackra löv i länken #13! Regnat och stormat så pass igår, hela natten ända till 3 tiden. Efter det kom solen fram och höstlöven lyser, oh vilka färger nu går det fort. Bara 9 grader varmt nu och i natt blir det nog frost. Hoppas det tar lite på Älgflugbeståndet.

Sädesärlorna vippar fortfarande runt här ute. Har sagt till dom att dom behöver flytta innan det blir för kallt.  

Såg ett rådjur i förrgår som tappat pigmentet helt, en bock. Han var ljusbeige och när han vände sitt ansikte mot mig var ansiktet helt grått.  Han var ju bara gammal. Idag tänker jag på denne gamle bock…Hoppas vintern kommer bli snäll mot honom.❤️

[Mia-45]
0

#14 Det blev ingen svampplockning då Marr…men jag har sett hemma på mammas äng bakom huset. Där stod det hur många som helst. 

Idag regnar det och blåser som attans här…fryser. Inte van vid denna kyla nu. Är nog bara en 12 grader…brrrr..

🥶

Magi-cat
0

Regn och blåst och förra natten mycket nära frost…🥶

Åh om man kunde få njuta av den där värmen man klagade över i somras…😇

#14 Snällt av dig att tänka på det gamla rådjuret. Låt oss hoppas vintern blir lindrig för honom och alla djur.❤️

[Mia-45]
0

Ja nu är det verkligen höst…fryser konstant nu. Inte van vid kyla. 

🥶

Magi-cat
0

Fryser också…Och kisse har gått i vinteride. Förut var han knappt inne, annat än för att äta, Nu tittar han knappt upp från gosefilten.

[Mia-45]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hhahaha,,samma med min katt…han går endast ut för att göra sina behov…sen ligger han här och trynar….😴