Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterspådomarförutsägelser
Läst 9566 ggr
tina-stina
0

1111??

hej!

Möjligt fel forum..

Men har sett under ett par års tid 1111, 2222 etc.och missar dom aldrig.

klockan, datorn,mobilen, tv, you name it! Brukar också vakna till 4.44

Jag kollar inte så mycket på klockan över lag, men just då?  förstår hjärnan att kolla då, eller vad betyder det??

mvh tina

Magi-cat
1

Helt rätt forum! Skrattande

Elvan är ett starkt tal numerologiskt, ett mästartal. 22 är dubbelelva, 44 fyrdubbelt osv.

Hoppas du får många svar om vad det kan betyda! Eller om du har tankar runt det själv?!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

tittade f.ö. just på klockan: 11.11!Skrattande

tina-stina
0

Haha! LustigtGlad ja, man ser det överallt. Fick ett mejl i förmiddags..naturligtvis kom det fram 11:11

Har inte riktigt förstått vad mästartal är och vad det betyder.

Jag har ingen direkt tanke om det mest pga. att jag inte har koll på vad det ärObestämd

Någon som har en lätt beskrivning?

mvh tina

yamher
0

det kan vara alignement dvs att det radar upp sig för något som ska ske (och det kan ha med din utveckling eller ditt liv att göra). fullt insatt är jag inte i det-

Alis volat propriis Oskyldig

tina-stina
0

ok! Tack! klarnade lite nu.

Lite läskigt eftersom jag levt och kämpat med mina föräldrars sjukdomstid och plötsliga bortgång etc. då de konstigt nog fick varsin stroke ganska nära inpå varann. Mamma klarade sej inte. 57 år..

Fast man inte vill och ska tänka så, väntar jag på nästa smäll.

Hoppas detta tecken är till det bättre isåfallGlad

Tack igen

Neothepathfinder
0

MYCKET intressant!!!! woooooooooooow Tack så mycket magi-cat för den upplysningen! Mitt personnummer är nämligen 881111 och 44x2 blir ju 88… kul!

“The syntactical nature of reality, the real secret of magic, is that the world is made of words. And if you know the words that the world is made of, you can make of it whatever you wish.”

Magi-cat
0

#6 kolla lite på nätet om dubbeltal…

Jag är inte närmare insatt i Numerologi tyvärr…

fatcat
2

Brukar roligt nog se på mobilklockan varje gång den hamnar på 1337

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Cahira
2

Jag brukar se 48 överallt. Kände mig förföljd av 48 under många år. 

Jag har vänner som gifte sig 11/11/11 11:11 :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonasDuregard
5

#0 Det kallas konfirmeringsbias, och förklaras enkelt av psykologi - inte av mysicism. Det handlar om att du lägger märke till de händelser som stärker din hypotes men bortser från de som försvagar den. 

Du kan bekräfta det här på egen hand: Om du gömmer din klocka så att du måste vända på den för att titta på den, och sedan skriver du ner vad den var varje gång du vänder på den. Du kommer upptäcka att minutvisaren är någorlunda jämnt fördelad över timmen och att de symmetriska talen du talar om är precis så vanliga som man kan förvänta sig att de ska vara.

"Brukar också vakna till 4.44"

Om du ofta vaknar så tidigt borde du möjligen tala med en läkare om det (om du inte går och lägger dig 20.20 eller något sådant 🙂).

#8 "Brukar roligt nog se på mobilklockan varje gång den hamnar på 1337"

😃 

Universum försöker berätta något för dig.

JonasDuregard
3

#3 "Fick ett mejl i förmiddags..naturligtvis kom det fram 11:11"

Men om du gör en sökning i din inbox kommer du ha fler mail som kommit fram 11:12 eller 11:13 (eller något annat 11:xy). Det bestäms rimligtvis av när avsändaren trycker på "skicka".

Magi-cat
4

#11 Naturligtvis. Men om det betyder något för en är det mer än konfirmeringsbias. Det är synkronicitet.

Och man har inte roligare än man gör sig.

Kom förresten att tänka på en bra bok om synkronicitet.

JonasDuregard
4

#12 "Men om det betyder något för en är det mer än konfirmeringsbias. Det är synkronicitet.

Vad menar du?

Konfirmeringsbias är förklaringen till att man upplever synkronicitet. På vilket sätt är det "mer än konfirmeringsbias"? 🤔

"Och man har inte roligare än man gör sig.

Vad menar du?

Morphogenesis
1

#8. Jag reagerar på samma klockaslag. Vad kan det bero på :P?

JonasDuregard
3

#14 Jag skulle gissa att det endera är universums sätt att säga att du är l33t hax0r, eller ditt undermedvetnas sätt att säga att det verkligen är dags att avsluta din lunchrast 🙂.

Morphogenesis
3

#15. Jag vill gärna tro att universum har en speciell plats i sitt kosmiska hjärta för oss som blivit exponerade för 1337's magiska dragningskraft ;). Själv skyller jag nog mest på WoW-Jocke.

fatcat
1

#15 "eller ditt undermedvetnas sätt att säga att det verkligen är dags att avsluta din lunchrast"

Haha, amen!😃

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Neothepathfinder
0

#16 "Själv skyller jag nog mest påWoW-Jocke." 

Gaaahahaha you made my day

“The syntactical nature of reality, the real secret of magic, is that the world is made of words. And if you know the words that the world is made of, you can make of it whatever you wish.”

Magi-cat
1

Att man "har inte roligare än man gör sig" betyder att man medvetet tar till sig (=väljer) något som ger en glädje och uppmuntran. (Och att man inte måste ta det på blodigaste allvar). 

Så nu skriver jag (för mig själv) om synkronicitet, för att jag tycker det är roligt.

Det var C.G. Jung som införde termen synkronicitet. Med detta menas ett meningsbärande samband, ett meningsfullt samband mellan yttre och inre händelser utan kausalsamband. Meningsfullt för den som träffas av det.

Att man vinner på Triss just som ugglan hoar i öster, är inte meningsbärande, det är ett sammanträffande utan inre mening.
Men om händelser kopplas utan orsakssamband men med en symbolisk innebörd som innebär ett meningsfullt "budskap" till personen räknas det som en synkronicitet. (Som Jungs exempel med scarabén som är välkänt)

Eller som när vissa slags händelser tycks "dras" till oss vid vissa (avgörande) tillfällen och vi får just det vi behöver. Det är sammanhang som inte baseras på orsak och verkan.
Jungs sätt att se på synkronicitet (och arketyper) ger en möjlig brygga mellan förhållandet psyke och materia.

Inre, omedveten kunskap sätter ett visst fysiskt skeende i samband med en psykisk betingelse så att en till synes slumpartad händelse kan ha en psykisk mening, ofta uttryckt symboliskt.

(Av en ren slump råkade jag ha en bok av Jung framför mig när denna fråga dök upp.)

JonasDuregard
3

#19 "Att man "har inte roligare än man gör sig" betyder att man medvetet tar till sig (=väljer) något som ger en glädje och uppmuntran. (Och att man inte måste ta det på blodigaste allvar)."

Jag vet vad orden betyder, jag undrade varför du skrev det. Vad har det med vad vi diskuterade att göra? Varför skrev du så som ett svar på mitt inlägg?

Magi-cat
3

#20 Inget intressantare eller märkvärdigare skäl än att det var så jag såg på det.

Varför undrar du det? 

Jag säger absolut inte emot konf.bias, det stämmer helt, men ville tillföra Jungs synk. Samt att det kan vara kul med Numerologi fast det är allt det där och man vet om det. Förstår du då?

JonasDuregard
4

#21 Nej jag förstår fortfarande inte varför du kände att du behövde påpeka det. Men man har väl inte roligare än man gör sig.

Magi-cat
2

#22 För att tala klartext: tog du åt dig av något?

JonasDuregard
1

#23 Tog åt sig är kanske överdrivet. Jag undrade varför du skrev det. Men det hör inte till ämnet antar jag.

Magi-cat
0

#24 Det gör det väl inte. Men om det fortfarande är något under ytan kvar i frågan vill jag reda ut den.

edit: alltså vad uppfattar du det som.

Magi-cat
1

Numerologi har urgamla, flera tusen år gamla rötter. Numerologin hänger delvis ihop med Astrologi. I korthet innebär det att tal, siffror har en innebörd, ett dolt budskap, att det är en relation mellan siffran och olika händelser. Man sökte speciellt lyckosamma dagar eller isolerade otursdagar. 
Vi har uttrycket Tycho Brahe-dagar efter den kände danske astronomen. Han fick i uppdrag av en kejsare att söka speciellt utsatta, otursamma dagar och kom faktiskt fram till trettiotvå sådana i almanackan. Numera sägs alla dagar när oturen tycks hopa sig vara Tycho Brahe-dagar…

Ibland är skriftspråken talvärden eller man kan översätta bokstav till siffror. Ett namn kan då få en numerologisk innebörd.

Även om Numerologi räknas till pseudovetenskap, får man inte glömma att matematik och Numerologi har åtminstone delvis gemensamma rötter. Vi har astronomen Tycho Brahe, vi har inte minst Pythagoras. Den senare som gett omistiliga bidrag till matematiken hade ett folosofiskt-matematiskt sällskap som klurade ut matematiska samband. Men man menade också att talen hade en inneboende mystik.

Fortfarande, i dessa modern times, finns en viss laddning kring talet 13.

Jag följde tal-bokstavssystemet i den engelska wiki-länken och sökte siffran för mitt namn, Magi- cat. Det blev 9. 🙂

http://sv.wikipedia.org/wiki/Numerologi

http://en.wikipedia.org/wiki/Numerology

Magi-cat
0

#26 Tack för länken! 🙂

JonasDuregard
4

#27 "Även om Numerologi räknas till pseudovetenskap, får man inte glömma att matematik och Numerologi har åtminstone delvis gemensamma rötter."

Varför inte? Vad kan man dra för användbara slutsatser från det? Ger det någon slags trovärdighet till Numerologi menar du? 🤔

Rasbiologi har "delvis gemensamma rötter" med riktig biologi. Vad innebär det?

"Han fick i uppdrag av en kejsare att söka speciellt utsatta, otursamma dagar och kom faktiskt fram till trettiotvå sådana i almanackan."

Kanske inte hans stoltaste ögonblick (om historien är sann), men han gjorde ganska många andra knasiga grejer också. Hela astrologibiten så klart, och en del alkemi verkar det som. 

Nära nog alla var vidskepliga förr i tiden, som tur är lever vi inte förr i tiden längre 🙂.

"Den senare som gett omistiliga bidrag till matematiken hade ett folosofiskt-matematiskt sällskap som klurade ut matematiska samband. Men man menade också att talen hade en inneboende mystik."

Det finns säkert fler matematiker som startat eller ingått i mer eller mindre skogstokiga sekter, och det var säkert vanligare i antiken (relativt sett, det finns fler matematiker idag så klart).

Men vad säger det?

Magi-cat
1

#29 Vad kan man dra för användbara slutsatser från det? Ger det någon slags trovärdighet till Numerologi menar du? 🤔

Eh…min poäng i detta och liknande fall är att man måste lära av sin historia. Det bidrag Pythagoras gett till matematikens utveckling kan inte överskattas, men han hade även ett mystisk ådra. Det var så det var. Och de kunde fungera hand i hand. (Descartes var med i ett hemligt sällskap, Newton lär ha grottat med alkemi etc). Lär av historien men från vår sida sett nu för tiden, ger det inte vetenskaplig legitimitet till mystik. Det är inte samma sak.
(Lika väl som att man i framtiden kommer att undra vad vi pysslade med här som inte fick till allt som man då kommer att ha funnit. De får också lära av historien)

Din kommentar om biologi, ja det finns mycket att säga om biologism och hurusom politiska faser och trender griper om biologin, och jag kanske återkommer till det, men inte här. 

Nära nog alla var vidskepliga förr i tiden, som tur är lever vi inte förr i tiden längre Glad.

Jamen det var ju så det var. (Och fortfarande följer oss talet tretton.)

Men vad säger det? Om Pythagoras)

Jag förstår att det inte säger dig något mer än att det finns skogstokiga sekter. Det är ju ditt område som du vill hålla rent och fritt mot alla ovidkommande inslag, helt förståeligt.

Men för mig ger det en ökad förståelse. Hur vetenskapen utvecklades, hur dessa kunskaper samspelar med politik, sociologi och samhälle - samt urgammal mytologi. Det var så det var och jag tycker det är mäkta intressant. Ibland undrar jag om man tappat någonting på vägen.

JonasDuregard
3

#30 "Eh…min poäng i detta och liknande fall är att man måste lära av sin historia."

Och vad, konkret anser du att man kan lära sig om trådens ämne från det faktum att Pythagoras (eller åtminstone pythagoreerna) trodde på en massa strunt?

"Det bidrag Pythagoras gett till matematikens utveckling kan inte överskattas, men han hade även ett mystisk ådra. Det var så det var. Och de kunde fungera hand i hand."

Eller varandra till trots kanske. Vem vet vad han hade kunnat åstadkomma om han släppt taget om vidskepelsen.

"Lär av historien men från vår sida sett nu för tiden, ger det inte vetenskaplig legitimitet till mystik."

OK, fast du skrev "Det är pseudovetenskap men kom ihåg […]". Det är ordet "men" som får mig att fråga.

"Men för mig ger det en ökad förståelse. Hur vetenskapen utvecklades, hur dessa kunskaper samspelar med politik, sociologi och samhälle - samt urgammal mytologi."

OK. Så kortfattat något helt annat än det tråden handlar om alltså. Du får ursäkta om jag har svårt att hänga med i svängarna ibland.

Magi-cat
3

#31 Vad man kan lära sig? Det är ju valfritt. Men ingen utveckling har skett fram till nu utan en bakgrund. Inget svävar fritt i luften. Inget är fastslaget för evigt heller. Det kanske är den ena lärdomen. 

Tror du han åstadkommit mer utan mystiken? Det tror inte jag. Jag tror de behövde gå hand i hand för att matematikens samband skulle nå nya höjder. (Med numerologin, inte mot) Var och en är ett barn av sin tid. Allt sker i en språngvis utveckling där det nya stadiet formas från den gamla, det uppstår inte ur ingenting. (Men kvalitén är ny.)

Hänga med i svängarna? 🤦‍♂️Missade du min sista mening? Jag undrar om man tappar något på vägen. Om det blir som en reduktionism och att det finns ett korn som inte gror utan näring.
Och om det finns en "rörelse" i siffrorna som betyder något mer än dess numeriska värde, om inte annat att det är något som människor under årtusendena lagt psykisk energi i. Och att man symboliskt behöver båda händerna, inte bara ena. Vi är så fjärmade från naturens mystik och mytologi.

(Men jag förstår att du tycker det är totalt nonsens. Det är OK.)🙂

F.ö. råkar jag just titta på klockan. Den är 11.22 👍

Morphogenesis
2

#30. "Hur vetenskapen utvecklades, hur dessa kunskaper samspelar med politik, sociologi och samhälle - samt urgammal mytologi."

Vad är kopplingen till sociologi?

JonasDuregard
4

#32 "Och om det finns en "rörelse" i siffrorna som betyder något mer än dess numeriska värde, om inte annat att det är något som människor under årtusendena lagt psykisk energi i."

Jasså det var det du försökte säga. Nej, den biten missade jag totalt. 

Så du är lite benägen att tro på Numerologi helt enkelt.
Varför sa du inte bara det, istället för att säga att din poänga handlar om vikten av att lära sig av historien (ett talesätt som brukar ha en helt annan innebörd för övrigt) 🙂. 

Jag antar att du inte vill säga något mer konkret om vad du egentligen tror, utöver att du tror "på någonting"? Tråden började ju trots allt i en ganska konkret fråga som är enkel att avgöra vetenskapligt, håller du med om det?

Är det din uppfattning att det är mystik psykisk energi eller något sådant som orsakar det samband som TS tycker sig se, snarare än den mycket enklare förklaringen att det är konfirmeringsbias?

"(Men jag förstår att du tycker det är totalt nonsens. Det är OK.) Glad"

Tack. Det är väl inte knäppare än många andra saker som folk tror på, och det är ju bra att du åtminstone delvis verkar medge att det inte finns något vetenskapligt grund att stå på.

Magi-cat
3

#34 och det är ju bra att du åtminstone delvis verkar medge att det inte finns något vetenskapligt grund att stå på. 

Jaha? Det har jag heller inte sagt och kommer inte att säga. Det är varken bra eller dåligt. Det är olika saker.

Jag håller på att undersöka vad jag "tror". Och jag tror att det ligger mer i Jungs synkronicitetslära än "bara" konfirmeringsbias. (Utan att uttala mig om något enskilt fall.)

Så du är lite benägen att tro på Numerologi helt enkelt.  Varför sa du inte bara det, istället för att säga att din poänga handlar om vikten av att lära sig av historien (ett talesätt som brukar ha en helt annan innebörd för övrigt) Glad. 

Annan innebörd? 🤔 Jaha? Det vet jag inte om jag håller med om, men det är inte så viktigt.

Min poäng handlade om att lära av historien (=vad något kommer ur) och svarade på din förmodan att det skulle ge trovärdighet åt Numerologi, (från vetenskaplig sida sett) vilket det alltså inte handlade om.

Men tack för responsen. Jag ska bestämt hala fram en bok om Pythagoras. (och mystik 😎)

Magi-cat
0

#33 Såg inte din fråga först.

Sociologi? Människan i samhället och i sociala grupper, i stort och smått. Den enskilde i ett sammanhang.

Morphogenesis
3

#36. Jotack, jag vet förhållandevis väl vad sociologi är, har ett antal böcker i ämnet, det var inte vad jag frågade. Undrar bara vad kopplingen är.

JonasDuregard
3

#37 Du menar att det måste finnas en koppling mellan det man skriver och trådens ämne? Det var väl ett gammaldags sätt att se på saken 😉.

Magi-cat
0

Jaså men förlåt så himla mycket då. 😇

micki7878
0

#0 jag kollar också omedvetet på klockan och då är tiden exakt 1111 eller 2222, det är alltid just de talen och det är i princip varje dag. Har varit så i några år nu. Ville bara tala om att det är samma för mig:=)

Morphogenesis
2

#36. "Hur vetenskapen utvecklades, hur dessa kunskaper samspelar med politik, sociologi och samhälle - samt urgammal mytologi."

Jag är fortfarande ganska nyfiken på vad du menar med det.

JonasDuregard
2

#40 Om du har lust får du gärna testa experimentet jag föreslår i #10.

Om du sedan verkligen pålitligt kan känna på dig på något sätt när klockan är 11:11 (eller snarare när den visar det, klockor går ju fel ibland) så kan jag föreslå ett sätt att tjäna en miljon dollar.

Magi-cat
0

#41 Jag fick det bestämda intrycket att det ansågs vara utanför trådens ämne.

Morphogenesis
1

#43. Jag har ett personligt intresse gällande sociologi, det är mest därför jag undrar.

Magi-cat
0

#44 På så sätt. Det var roligt att höra och att det inte var löjligt OT. Du får vänta tills jag har tid att svara.

micki7878
2

jag kan inte känna på mig i förväg när klockan slår dessa tal, det blir som en dragningskraft just i den sekund ( den minuten) men test,haha nää jag tror inte det skulle gå så bra så faktiskt med tanke på att då är man ju medveten om testet och koncentrerar sig, då är man ju inte avslappnad och (inte tänker på klockan) det är ju det som är poängen, så jag tror nog tyvärr inte det skulle funka. Men tack för tipset:=))

Jag säger inte att det här är något magiskt, det kan säkerligen förklaras på något sätt, men det är lustigt att jag tittar på uret just de 2 jämna talen, liksom skibenten gör. Tack för mig.

Magi-cat
0

#46 Hej! Tack för att du delar med dig av din iakttagelse! 🙂 Något säkert svar får man inte alltid, men det är kanske inte heller nödvändigt.

micki7878
1

Det var så lite så:=) Önskar dig en trevlig Lördag!

Magi-cat
0

¤48 Tack! Detsamma! 🌺

Ming
1
JonasDuregard
4

#47 "Något säkert svar får man inte alltid"

Och man får det aldrig om man inte ens försöker finna ett 🙂.

Men i just den här frågan är det ganska lätt att hitta ett svar om man vill ha ett (men man kanske inte får det svar man önskar sig).

JonasDuregard
5

#46 "jag kan inte känna på mig i förväg när klockan slår dessa tal"

Det krävs inte heller. 

"men test,haha nää jag tror inte det skulle gå så bra så faktiskt med tanke på att då är man ju medveten om testet och koncentrerar sig"

Nej, sätt bara en postit-lapp över klockan. Så fort du kommer på dig själv med att titta på lappen så kollar du under den och skriver ner vad klockan är.

Lätt som en plätt! 🙂

Det du antagligen upptäcker är att du kollar på klockan mycket oftare än vad du tror.

Ett annat roligt experiment du kan göra om du vill utmana ödet: ställ två klockor previd varandra, den ena går två minuter före den andra två minuter efter och se vad som händer.

Kan blir hur spännande resultat som helst om det verkligen skulle finnas någon slags mystisk koppling mellan vad dina klockor visar och din benägenhet att kolla på dem.

Men jag tvivlar på att det finns ett sådant samband.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.