Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: miljödjur
Läst 2537 ggr
Magi-cat
1

Din katt struntar i dig...Eller?

Katters tankevärld är väl ändå ett oförklarat fenomen?

Bara semidomesticerade har de sitt huvud för sig. 

”För tusentals år sedan dyrkades katter som gudar. Detta har katterna aldrig glömt.” 🐱

Nu lär en japansk studie visa att katter inte ens bryr sig om sina ägare! Orsaken till detta skulle stå att finna i deras evolutionära historia…

Tjugo katter testades när de var ensamma i sina respektive hemmiljöer. Katterna fick höra inspelningar av sina ägares röster, följt av främlingars röster.

Katterna reagerade med kroppsspråk mer på sina ägares röster än på främlingars, men ingen av dem rörde sig i riktning mot ägarens röst.

Katterna känner alltså igen rösten, men ger blanka tusan i den.

Detta anses beror på kattens historia. Den har inte tämjts på samma sätt som hunden, utan mer självmant tagit kontakt med människan på uppehållsorten där det funnits lättåtkomliga byten. Men den tämjdes aldrig eller lärde sig lyda order…

Jag tycker det var en ganska klen undersökning. Katten kanske helt enkelt fattade att det var en inspelning och inte den riktiga ägaren?

Förresten, det där gäller kanske andra katter….Mina är annorlunda…😃🐱

Här är notisen om studien:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/katter-bryr-sig-inte-om-sina-agare

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Razzora
1

Haha, måste bara kommentera denna tråden. Tyckte att det var riktigt intressant notis faktiskt!

Men att katterna skulle strunta i sina ägare, njaa inte riktigt. Vi brukar testa det här hemma. Katten struntar i att min sambo kallar på honom överhuvudtaget. Men så fort jag ropar på honom så kommer han. sedan kanske bara är en "knäpp" katt som vi har här hemma. 

Vi har faktiskt även testat att när någon av oss ringer hem att vi sätter dit högtalaren och katten lyssnar men inte mer. Så jag tror att de vet att det telefonen inte är husse och matte även om det låter som det.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

fatcat
1

Konstigt eftersom morsans katter alltid springer efter mig när jag är på väg till köket! 🐱

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Astell
1

Mina katter bryr sig om mig…den ena är alltid med mig och sover bredvid mitt huvud hela natten..den andra är mer självständig el hon får inte komma till riktigt…hunden och hennes mor tar mer plats…

JonasDuregard
0

#0 "Detta anses beror på kattens historia. Den har inte tämjts på samma sätt som hunden, utan mer självmant tagit kontakt med människan på uppehållsorten där det funnits lättåtkomliga byten. Men den tämjdes aldrig eller lärde sig lyda order…"

Är inte en enklare förklaring att katternas förfäder inte var flockdjur, till skillnad från hundarnas?

Vilda kattdjur är ju inte särskilt sociala mot varandra.

Magi-cat
1

#1 Hej! Kul att du tyckte det var intressant! 🙂 Om katter finns alltid mycket att säga…Håller med dig, de förstår säkert att telefonen inte är riktiga matte eller husse och inte kommer med mat…

#2 De leker "jag är en stackars svältande katt - ge mig genast mat"-leken. 😃

Du kanske är lättmanipulerad? 😇 (Och vem är inte det…)

#3 De är personliga, raringarna! 🐱

Magi-cat
1

Jag tänkte på en sak…

I studien lät de katterna lyssna på inspelade röster, de reagerade men inte nämnvärt entusiastiskt…

Katter har bättre hörsel än vi och hör fler frekvenser. (Har inte aktuellt för mig vilka, men högre i alla fall). Ett inspelat ljud blir aldrig exakt naturtroget, eftersom inspelningen prioriterar de frekvenser VI hör. Katterna kanske hörde att rösterna inte var äkta och förstod att de inte skulle komma ilande med mat…

Magi-cat
1

#4 Vissa vilda kattdjur lever dock i flockar. Men det ligger förstås mycket i det du säger.

Om katter och domesticering:

Katter anses av forskare vara endast semidomesticerade. Hundar har tämjts och levt sida vid sida (x år) med människan under lång tid, avlats medvetet för att förstärka vissa egenskaper och göra den lämplig som husdjur, jaktkompis eller för att vakta flocken.

Katten sökte sig självmant till människan och fick en självständig plats i samhället som en hängiven råttjägare, (och har tidvis varit oresonligt hatad), de flesta katter avlas inte fram medvetet (80 % spontanavel nämns i artikeln nedan) och de har behållit sina naturliga instinkter. De sociala aspekterna i kattens liv är bara några tusen år gamla.

Katter är duktiga jägare med jaktinstinkten intakt även hos den mest bortskämda soffpotatis.
Men katten blev aldrig jaktkamrat till människan.

"Geneticists have found that there are a very small number OF genes that define the domestic aspects OF a cat," Shaw explained."

http://www.medicaldaily.com/how-evolution-made-your-cat-grumpy-conflicting-instincts-could-be-our-own-fault-researchers-say

Astell
2

Jag har ju inte det problemet längre att de väntar på mat för jag har jämt torrfoder framme, de vill inte ha blötfoder…jag ska testa och se vad som händer..de reagerar när de hör inspelade katter iaf..

Hon gick fram och luktade på Iphonen när hon hörde sitt namn ropas ..Även den andra katten reagerade på hennes namn ropas och kollade på Iphonen men tittade inte på mig förståss 🙂

Magi-cat
2

#8 Se där, kul att göra egna test! 🙂 (Ingen annan katt är ju lika smart som ens egen…😇)

Mina katter reagerar också om de hör kattjam på TV. De vet att det är en katt, men de reagerar inte på långt när lika mycket som om en riktig katt vore där inne…

Däremot om de hör en dörrklockas pling på TV, tar de skydd - tydligen går det plinget att förväxla med den riktiga dörrklockan.

SolidShinta
4

Måste bara lägga mig i och säga att det där tror jag är högst individuellt. 😃

Jag var tvungen att lämna bort mina katter hos min mamma över ett år på grund av studier en gång. Och från och med att jag lämnade dem där och till att jag kom och hälsade på första gången så tog det ungefär ett halvår.

MEN när jag då kom och hälsade på så kom min ena katt gallopperanded från vardagsrummet när han hörde min röst. Jag satte mig då på golvet för att klappa honom och då tog han tag med båda tassarna om mitt ansikte och överöste mig med "pussar". ^_^ ❤️

Så att de bryr sig om sina ägare det har jag ABSOLUT inga tvivel om. 😉

Magi-cat
1

#10 Underbar berättelse! Klart kisse kände igen din röst, vad gulligt!

Vi som har katter vet hur det är! 🙂❤️🐱

[Olaf]
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag måste bara lägga den här. Det är ett klipp ur en engelsk dokumentär om ett lejon som adopterades av ett engelskt par. De återförde lejonet så småningom till Afrika till det vilda livet och ett år senare åkte de ner på plats för hälsa på…ovissa om om huruvida lejonet skulle känna igen dem. Klipper visar lite från tiden i England sedan hur de reser ner…. Och sen när de återvänder…… Kolla in klippet jag berättar inte hur mötet gick. ;-)

[Olaf]
0

Om ni inte känner ro att kolla hela klippet gå in vid 2:43 ungefär. Måste ses!!!

Astell
1

Naw så gulligt! Läser att du bor i Tokyo nu med dina katter som du tog med dig härifrån..hur gick det att forsla dem dit?

Magi-cat
1

#12 Har sett det förut…. (installerar näsduk)❤️

Har sett ett annat klipp också, lejonet som träffade sin före detta skötare och blir så lycklig och kramas..🤗

[Olaf]
0

Näsduk erfordras!

SolidShinta
1

Det var en hel del pappersarbete och vaccinationer, så billigt var det inte. De reste som handbagage tillsammans med mig och min kille på flyget. Gick jättebra. :)

Tyvärr blev min ena älskling (han som jag berättade om) sjuk och gick bort i Februari i år så han finns tyvärr inte längre hos oss. (inget relaterat med resan då, det hände när vi bott här i 2 år ungefär)

Astell
1

Okej så bra att de fick vara handbagage..tydligen så får små djur vara det :)

Jo det är alltid trist när de går bort. Katten på din bild liknar en jag hade som bara blev 2 år (påkörd naturligtvis) och var son till den jag har på min bild :)

SolidShinta
1

Ja hemskt när de går bort. Han blev 8 år iaf min pojke. Inte så mycket som man hoppats på men jag är tacksam för de åren jag fick med honom.

Hans "fru" finns finns fortfarande kvar hos oss men det märktes på henne också att hon blev väldigt ledsen och kände sorg en längre tid då han gick bort.

Så jag är övertygad att de bryr sig om varandra mer än vi kanske alltid förstår också. 🙂

SolidShinta
2

Flyga som handbagage får förresten hundar, katter och vissa gnagare göra. Men de måste väga under 8 kg med fraktbag inräknad. :)

Ming
1

Åh jag såg filmen om återseendet och blev totalt berörd så himla fint! Lussekissen är den som bestämmer härhemma med sin starka integritet och samtidigt kelfulla sätt(men bara om han känner för det förstås)är han högt älskad för den han är.

SolidShinta
1

Tittade på filmen nu och blir så rörd! Och nostalgisk… det var precis sådär min Shinta gjorde mot mig (#10). Ställde sig liksom på bakbenen och tog tag om mitt ansikte med båda tassarna när jag satt på golvet.

Så fint!

[Olaf]
0

Jag kom och tänka på klippet när jag läste din beskrivning av din katt. Mycket gripande!

JonasDuregard
0

#7 "Vissa vilda kattdjur lever dock i flockar."

Är det något förutom lejon? Och inte ens de lever väl i regelrätta flockar utan mer begränsade kretsar (vet inte om det finns något svenskt ord för dem).

Och jag tror det är väldigt lite lejon i de flesta tamkatter 🙂.

Magi-cat
2

#24 Och jag tror det är väldigt lite lejon i de flesta tamkatter 

Glad

Det ska vara min då. 🐱😎

Skämt åsido. Lejonet är speciellt bland kattdjuren och de lever i flockar om några honor som oftast är släkt med varandra och deras ungar, samt en till flera hanar som de klokt nog inte är släkt med.

De är också de enda (?) kattdjur som lever på savannen och jagar i flock.

(Nu har jag glömt vad den typen av flock kallas 🤔)

Katten har ändå en särställning iom att den inte var riktigt naturligt lämpad att domesticera, men ändå flyttat in hos människan och tar sin självklara plats här - men fortsätter att vara halvvild…

Magi-cat
1

#20 Då skulle min raring inte få åka som handbagage. Han skulle inte klara viktkontrollen. 😃

Fast han skulle nog inte gilla att flyga i vilket fall som helst.

Magi-cat
2

Geparden har tydligen en mellanställning mellan flocklejon och enstöring. Den är antingen ensam eller i grupper om en moder med ungar och några oetablerade ungdomar.

http://fof.se/tidning/2011/9/gepard-acinonyx-jubatus

Modersflockar var ordet jag sökte. Det här borde vara exempel på en modersflock.

Astell
1

Jag har sett klippet innan..det är så hjärteskärande att jag inte orkar se det nu igen…😢

gryningen
0

Väldigt fint klipp.🙂
Nu i höst så var det också ett Tv program om en lejonhona som var tam. men kom inte ihåg vad programmet hette.

Katter kommer när det passar dom in.

Cahira
1

Vill inflika att min katt som jag skaffade då han var 10 månader och hade tills han var tre som hade diverse mentala problem var tvungen att åka bur ibland och enda som lugnade honom var min röst. Då gick det från panikskrik till kattungeläten. Så skulle nog vilja påstå att det beror på om det är innekatt eller utekatt, raskatt eller bondkatt. 

Vi har en katt här som följer oss överallt och älskar mänsklig kontakt medans andra håller sig helst för sig själva. Så det är nog högst individuellt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.