Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettspöken
Läst 10678 ggr
Mannez
0

Spökflicka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kompis skulle fotografera sin farmors hus till sin blogg, insidan också. Men när hon fotade badrummet fick hon denna bild. Fokuserar ni på den ser ni en svag bild av en flicka, ser troligen asiatisk ut. Jag har aldrig varit skeptisk till det här med andar, men trots det så blev jag väldigt skraj. För ni tror väl att bilden är verklig? Jag gör i vart fall.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Magi-cat
0

Ser faktiskt en bild av en flicka! Tydligt också!

Jag har ingen möjlighet att bedöma fotografisk äkthet.

Inte för jag vill vara "tråkig", men  finns det någon möjlighet att det vara en spegelbild? Bara för att utesluta andra möjligheter….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mannez
0

1# Spegelbild kan det nog inte vara :)

Magi-cat
0

#2 ok, jag tänkte om det speglade sig, från spegel eller fänstret.

Då får vi hoppas att någon kan uttala sig mer om ditt foto!

Therese.G
0

Uttalade mig om detta i din andra tråd, men för att klargöra för andra. Den är fejkad. :)

- Therese

Magi-cat
0

Ok, tack! Cool En sådan där känd bild alltså?

Therese.G
0

Nja känd är den ju inte .. men tjejen på bilden tror jag bestämt att jag har sett i någon skräckfilm.

En sånhär bild är otroligt lätt att fejka, man tar bara en bild på ett "spöke" från en film eller kanske en kompis med like smink på sig. Drar ner opaciteten på bilden och suddar ut lite i kanterna.

Det var någon kille i en annan tråd som hade sett den här tjejen i en såndär spök app som man kan ladda ner nu.

Själv letar jag just nu efter en bild på henne .. tror verkligen att jag har sett henne eller någon som liknar henne någonstans.

Är det såklart en riktig spökbild tar jag tillbaka allt jag har sagt!
Men jag tror att om spöken ska visa sig på bild visar dom sig inte såpass tydligt .. iaf vad jag har märkt från "riktiga spökbilder". Glad

- Therese

Mannez
0

Okej, men fejkade den gjorde hon verkligen inte. Men om ni hittar bilden som påminner om denna så länka gärna så jag får se.

Anledningen till att jag tror att hon inte fejkat denna är för att hon inte är så speciellt bra på sånt. Hon fattar knappt hur man skriver "hej" i paint på en vit bakgrund. :P

Men om ni kan hjälpa mig och ta reda på om denna är fejk vore det väldigt snällt! :)

Therese.G
0

Vad säger din kompis själv om bilden?

Jag letar som en tok efter tjejen som påminner .. rätt så generellt utseende så många som liknar men ändå inte. Äsch.

Hojtar till om jag hittar något.

Som sagt så när jag kollar på bilden bara så ser den otroligt fejkad ut, inget illa menat.

Får hoppas att den är riktig, isåfall är det en otroligt skärpt och bra spökbild. :)

- Therese

Mannez
0

8# Hon säger att hon skulle fotografera sin farmors hus. Hon tar bilden och när hon tagit bilden ser hon flickan på bilden, stelnar till och springer sedan ut ur rummet. Sen ringde hon mig och verkligen grät utav chock för bilden, jag bad henne att skicka den till mig och det gjorde hon.

Men jag tycker att flickan är bekant, alltså sett henne nån annanstans, men jag kan zooma in på ansiktet lite så får ni se om det påminner om nått ni sett tidigare. Skrattande

powerofthebass
0

tycker det liknar flickan i the ring

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

[GunillaArt]
0

Njaaeee………..

En sådan bild är mycket lätt att göra. Det känns alldeles för uppenbart, klart och tydligt.

Spökbilder ser inte ut så helt enkelt.

Joppo
2

EXIF(ett urval):

Software

Camera360

Software

Camera 360

Image Description

Camera 360

Make

samsung

Camera Model Name

GT-I5500

Enligt EXIF-datan är bilden tagen med en Samsungtelefon och någon slags mjukvara som heter Camera360.

Jag vet inte riktigt vad Camera 360 är, men det verkar var ett liknande program som Instagram. Här är en beskrivning av det:

"Camera360 is a worldwide popular camera app for Phone, and ever pointed as one OF TOP 100 technology products by PC World. With its simple operations, fantastic effects, and fluent UE, Camera360 won support and favor from more than 20 million fans in every corner on the earth within just one year. Camera360 finally leads fashion OF phone photography’s development."

Jag tror att kompisen använt denna app för att trixa in asiatbarnetFlörtOm du har tillgång till hennes telefon kan du ju kolla om Camera 360-appen har denna funktion.

Magi-cat
0

#12 vad är EXIF- data och hur får man fram det ur en bild?

Joppo
0

#13 Det är bildinformation som kameran eller bildbehandlingsprogrammet sparar i bilden när den skapas.

Det finns säkert flera sätt att komma åt den, men jag brukar använda denna sida: http://regex.info/exif.cgi/exif.cgi

Om du vill kolla på EXIF-datan för bilden i denna tråd så gör du såhär:

1. Kopiera denna bildadress: http://uploads.ifokus.se/uploads/688/6885699a99e7e5a583aba3b65a32a5bb/c360-2012-08-13-12-34-28.jpg

2. Öppna denna länk i en ny flik: http://regex.info/exif.cgi/exif.cgi

3. Klistra in bildadressen i IMAGE URL-rutan(check a file on the web…) och tryck på enter.

4. Nu får du upp en massa data som annars är "osynligt" lagrad i själva bildfilen. Man bör dock vara uppmärksam på att den kan innehålla fel. Tidsangivelserna kan till exempel bli fel om kameran är felinställd mm. I just denna bild verkar GPS-angivelsen blivit koko, eftersom det ser ut som om bilden är tagen ute på något slags gräsfält på Gotland :)

Magi-cat
0

#14 Tack! Det var inte alldeles enkelt alltså :-) Men bra att veta….jag visste inte att man kunde söka så….

Ghosthunter
5

Klart att det är fejk…..ser absolut inte ut som det ska. De som lägger ut sånt borde skämmas….det sabbar för alla seriösa juSkrikandes

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
1

Klart fejk.

Anden är ju alldels för stor för bilden.

Ghosthunter
3

Dessutom så ser inte äkta spökbilder ut så…..det vore ju nästan rekord. Sen så har jag sett den bilden innan….har hört att det finns såna bilder att ladda ner till mobilen. Konstigt att man bara ha mage att lägga upp såna bilder här?

Värmland"

[VSK]
2

Finns alltid folk som gillar att spexa Obestämd

Mannez
1

Nu låter ni väldigt otrevliga. Jag la ut bilden mesta dels för att få en bedömning om den var fejkad eller inte.

Magi-cat
0

#20 Det var bra att du lade ut den för bedömning, Mannez!

Mannez
0

21# Mm, var något i "chock" igår när jag fått bilden, men nu när jag ser på den tycker jag verkligen att den är fejkad. Skall se om jag kan smygtitta på kompisens mobil.

Magi-cat
0

#22 eller fråga henne rakt ut! Flört

Mannez
3

23# Japp, men gör det nästa gång jag träffar henne, öga emot öga. Men tråden kan låsas om det går.

Magi-cat
0

jag väntar helst med att låsa tråden, ifall någon mer vill säga något

miia
0

Undrar bara hur ett "riktigt spöke" ser ut på bild? Fejk lr inte är den intressant iaf.

Maikailoa
0

Det kan vara svårt att avgöra enbart genom att bedöma utseendet av ett fotografi och mena att si eller så skall det se ut.

Ett som ser allt för äkta ut kan ju faktiskt vara äkta, men även ett som ser oäkta ut, och vise versa.

Handlar det till exempel om telekinesi så kan det bli väldigt varierande resultat.

Joppo
1

#18 Ghosthunter_**

"Klart att det är fejk…..ser absolut inte ut som det ska. De som lägger ut sånt borde skämmas….det sabbar för alla seriösa ju."**_

Hur ser en äkta spökbild då? Hur bedömer man detta?

Sen tycker jag det är lite märkligt att du går på så hårt mot TS. Eftersom det inte finns någon evidens för spöken eller hur man ska fånga dem på bild, så är väl området öppet för tolkning?

Joppo
0

Lås gärna inte tråden btw… Jag tycker den är intressant.

@Mannez: Strunta i de negativa kommentarerna. Du verkar ju haft ett gott uppsåt när du postat bilden och då tycker jag inte det finns något fog för att låsa tråden.

Maikailoa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kan ni se exempel på äkta spökbilder, framkallade av Masuaki Kiyota.

An experiment OF true Psychokinesis.PART-1/3

Ghosthunter
0

Knastervarning utfärdas!!

Värmland"

powerofthebass
1

ska se om jag hittar en gammal bild jag tagit ej redegerad eller något. var med en herdlig gammal filmrullekamera

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Therese.G
0

Rätta mig om jag har fel, men ska fotona helst inte vara tagna med en polaroidkamera?

Iom att bilder framkallas ju direkt så ska man inte kunna fejka bilderna.

- Therese

[VSK]
0

Polaroidkamera funkar alldeles utmärkt. Iaf den gamla modellen utan möjlighet till dubbelexponering.

Magi-cat
3

Har sett EN bild med egna ögon som är oförklarad. Tagen med urgammal filmrullekamera, decennier innan photoshop och sådana grejer var ens påtänkta.

På fotot fanns ett hus, som inte finns, iaf inte just där, just då - fast på bilden fanns det, alldeles tydligt.

Joppo
0

#35 Kan det ha varit en dubbelexponering? Har du tillgång till bilden nu? Detta vore fräsigt att se den.

Magi-cat
0

#36 det ska inte ha varit dubbelexponering. Huset är tydligt, inte suddigt eller "spöklikt". Personen som tagit den var själv fotointresserad och mycket konfunderad.

Ska försöka leta reda på den. :-) Men kan man inte jämföra med verkligheten så är det väl svårt att avgöra ändå antar jag. Kommer ju inte ihåg exakt var den togs och fotografen själv går inte att fråga.

Magi-cat
0

#14 Joppo, har jag förstått det rätt att man på detta sätt kan lista ut exakt VAR ett foto är taget, om GPS:en fungerar?

Joppo
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#38 Om din kamera(eller mer troligt telefon), har en GPS och är inställd så den sparar positionen i bilden torde svaret vara ja. Vilken exakthet man kan räkna med vet jag dock inte. I fallet med spökflickan ovan verkar positionen inte stämma exakt, eftersom den enligt EXIF är tagen ute på en äng eller åker.

Sen kan man förstås ta bort informationen i efterhand om man inte vill visa var/hur/när kortet är taget. I den bifogade bilden öppnade jag spökbilden i PS och kopierade in den i ett nytt bilddokument. Då försvinner den gamla EXIF-datan och ersätts av en ny som PS genererar.

Varför undrar du förresten? Har du någon speciell bild som du grunnar över?

Magi-cat
0

#39 Tack så mycket! :-)

Nej, ingen speciell, det var mer en undran om integriteten generellt…

Mannez
2

Tack för alla er som svarat, frågade min kompis i fråga och han sa att den inte var fejk, men jag kollade hennes telefon och det var som tusan, visst är den fejkad, hon hade tydligen laddat ner en app av misstag och ställt in på ghost, vi tog en bild till på ett helt annat ställe och samma bild dök upp, så det var bara ett misstag. Faktum är nu att när jag ser på den såhär efteråt att jag fått bilen så ser jag att den verkligen ser fejkad ut.

Men tack för alla tips också hur man kan komma äktheten o.s.v.

Kramar :)

Mannez
0

*Kolla äktheten, slant med fingrarna.

Magi-cat
0

då vet vi det! ;-) Tack för ditt bidrag och att du och kompisen kollade! Då har vi alla lärt oss något nytt! :-)

Kram tillbaka!

Maikailoa
0

Bra. Det fyller ju i vart fall funktionen att nu vet vi hur en sådan bild kan se ut, så vet vi bättre till en annan gång.

Tack för klarläggandet.

kissen
0

är nog ej äkta 😎

mvh bengt

Magi-cat
0

#45 Det är inte det, nej 😎

kissen
0

jag testade camera 360

blev så bra bild

mvh bengt

Vikan
0

Tjejen, "spöket" påminner mig om Samara Morgan. Hon ser asiatisk ut, och håret verkar så tovigt och smutsigt. Intorkad lera och så… så, ja. Påminner mig om henne.