Annons:
Etiketthimlafenomen
Läst 1372 ggr
Magi-cat
8/21/18, 10:19 PM

Steve - ett oförklarat fenomen

Ha! Här har vi att göra med ett äkta oförklarat fenomen, nämligen STEVE! 😎 (kolla bilden i länken) Det ser ut som en stråle av ljus.

Fenomenet upptäcktes på kvällshimlen  2016 och antogs vara någon typ av Norrsken (polarsken). Det döptes till STEVE…
Nu visar det sig dock enligt en ny studier att det är inte Norrsken utan något helt okänt!

Men vad är det? Mystiken tätnar. 

"According to researchers at the University OF Calgary in Canada and the University OF California, Los Angeles, Steve does not contain the telltale traces OF charged particles blasting through Earth's atmosphere that auroras do. Steve, therefore, is not an aurora at all, but something entirely different: a mysterious, largely unexplained phenomenon that the researchers have dubbed a "sky glow.""

Vad är det då?

""Based on our results, we assert that STEVE is likely related to an ionospheric process," the researchers wrote in their study, referring to the level OF Earth's atmosphere that extends between 50 and 600 miles (80 to 1,000 km) above Earth's surface and sits directly below the planet's magnetic field. More observations taken at different levels OF the atmosphere will be required to fully tease out the causes OF that mystery OF mysteries — good old Steve."

https://www.space.com/41561-steve-not-aurora-mystery-phenomenon.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tjeja
8/21/18, 10:33 PM
#1

Vad kommer namnet STEVE från då? är det en förkortning av någon lång förklaring eller är fenomenet typ döpt efter någon person?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

_Fisken
8/21/18, 11:02 PM
#2

Det sker mycket under himlavalvet som vi inte har en susning om.

Huygens
8/21/18, 11:07 PM
#3

HAARP

_Fisken
8/21/18, 11:10 PM
#4

"When a European Space Agency satellite passed directly through Steve in July 2016, instruments on board confirmed that a pipeline OF incredibly fast, ridiculously hot gas was slicing through the atmosphere there. At about 200 miles (300 km) above Earth, the air inside Steve blazed about 5,500 degrees Fahrenheit (3,000 degrees Celsius) hotter than the air on each side, and moved about 500 times faster. This band OF hot, surging gas was about 16 miles (25 km) wide."

Het gas, ca 25 km bred. Ja, då var det löst då! Inget Oförklarligt fenomen längre!

Magi-cat
8/22/18, 7:57 AM
#5

#1 "As for the name Steve, which was given by citizen scientists – well, it’s here to stay and in true scientist fashion an acronym has been assigned: Strong Thermal Emission Velocity Enhancement."

http://www.esa.int/Our_Activities/Observing_the_Earth/Swarm/Getting_to_know_Steve

Fast namnet kom kanske först. Och akronymen sedan. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/22/18, 8:07 AM
#6

#4 Det var vad man fick ut av studien 2016.

I den nya studien 2018 säger man:

"According to the authors, that means Steve is likely not a feature OF the aurora but is actually something completely different. What could that something be? According to Gallardo-Lacourt, that's "completely unknown." But, for the sake OF keeping the conversation going, she and her colleagues dubbed the mysterious force a "sky glow.""

""Based on our results, we assert that STEVE is likely related to an ionospheric process,""

"More observations taken at different levels OF the atmosphere will be required to fully tease out the causes OF that mystery OF mysteries — good old Steve."

Så vi får behålla good old Steve som ett mysterium ett tag till. 😎🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/22/18, 8:10 AM
#7

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/6/19, 9:45 PM
#8

Vad är Steve? Inte ett vanligt polarsken …

""The big thing is, we can clearly say now it's [a] not regular aurora," study co-author Don Hampton, a researcher at the University OF Alaska Fairbanks, said in a statement. "It's a new phenomenon; that's pretty exciting."

One characteristic that distinguishes STEVE is its mauve hues, which are different from the typically green, purple, blue and yellow beams OF auroras. Additionally, STEVE is visible from latitudes much farther south than auroras usually are. "

"https://www.space.com/aurora-like-steve-unique-celestial-phenomenon.html?utm_source=notification"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/28/19, 6:15 PM
#9

Trevlig nog lär STEVE ha fotograferats i Norrland det senaste dygnet!

Någon här som lyckats ta en bild? 🙂😎 (Obs, bara egna bilder få läggas in!)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/2/19, 3:55 PM
#10

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
10/2/19, 7:15 PM
#11

Ojojoj så vackert!😍

STEVE uppenbarade sig i Umeå igår!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/se-ljusfenomenet-steve-dansa-over-umea


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/12/19, 8:21 AM
#12

Mer om STEVE - som numera kallas Solar Thermal Emission Velocity Enhancement, alltså -  STEVE - se filmen!

Och visst är det fascinerande att nya upptäckter görs av vem som helst med en kamera!

https://www.space.com/chasing-steve-aurora-like-phenomenon-documentary.html?utm_source=notification


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: