Funkar fästing-vaccinet?
I Dagens Nyheter står det idag att att trots att man ökat vaccinationerna mot TBE (fästingssjukan ni vet) Så när dom jämförde visade sig att fler var smittade i år än förra året trots att fler vaccinerat sig.
"– Antingen skulle det ha varit ännu fler fall om inte så många hade vaccinerat sig, eller så är det "fel" personer som vaccinerat sig, alltså folk i städerna som egentligen inte behöver vaccin, säger Marika Hjertqvist på Smittskyddsinstitutet."
Jag tycker det här passar in på sajten oförklarade fenomen.
Vad beror det på att det inte blivit färre fall utan snarar lite tvärtom, fler insjuknade trots flera vaccinerade???
Dom på smittskyddsinstitutet vet inte själva varför tydligen.
Kan det vara som jag funderar lite, att vaccinet inte funkar alls? Och att smittskyddstaleskvinnan håller på med önsketänkande. Jag menar om sjukdomsfallen minskat skulle hon sagt att det berodde på att folk vaccinerade sig men om det istället ökar så säger hon nåt annat - aldrig att vaccinet inte skulle funka - det skulle vara otänkbart.
Men så här stod det i en äldre artikel jag fann
"Myndigheter utreder TBE-vaccin
Flera personer har smittats trots sprutor
Flera svenskar har de senaste åren smittats med den fruktade fästingsjukan TBE trots att de har varit vaccinerade mot den.
Svenska myndigheter utreder saken."
http://www.aftonbladet.se/halsa/article11393249.ab
Edit: Glömde länka till DN-artikeln 
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-tbe-fall-trots-okad-vaccinering
Hej blessings!
Utan att ha läst dina länkar: Jag har hört talas om detta också samt att man kan få biverkningar av vaccinet, biverkningar som dessvärre liknar själva sjukan.
En fruktansvärd sjukdom!
Vet någon hur det är med t.ex. Åland (en plats känd för många TBE-fall) men där många vaccinerat sig? Blir det färre insjuknade?
Hur som helst, hoppas det inte blir så mycket fästingar i år….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Nu har jag läst länkarna och det låter ju verkligen inget vidare!
"Vaccin skyddar mot TBE, men nu lägger personal vid både Smittskyddsinstitutet och Läkemedelsverket sina pannor i veck med anledning av att flera personer har smittats trots att de tagit sina sprutor…..
Förra året rapporterades 17 sådana fall och av dem hade sju personer vaccinerats med tre sprutor eller fler. Under 2000–2007 rör det sig om ett tjugotal sådana fall totalt."
Det verkar faktiskt som om vaccinet inte fungerat!
Eller - hemska tanke - har de blivit sjuka av vaccinet?
Här en artikel ur Alternativjournalen (SIEM) om fästingvaccinet och biverkningar.
http://www.alternativjournalen.se/nyheter/tbevaccin-ater-aktuellt-7063074
…frågade Läkemedelsverket…..fick följande svar:
"Läkemedelsverkets uppgift är att ansvara för godkännande och kontroll av läkemedel, naturläkemedel och medicintekniska produkter.
Läkemedelsverket har ingen uppföljning av det totala antalet TBE-fall i Sverige varje år.
Anledningen till varför TBE-fallen ökar i Sverige är komplex och är inget Läkemedelsverket kan ge ett adekvat svar på.
Smittskyddsinstitutet är den myndighet som följer upp och informerar om smittsamma sjukdomar i landet. På deras webbplats återfinner du bra och säker information om TBE. http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/tbe/"
"It's complicated" ungefär alltså….🤔
Puttar upp denna tråd inför fästingsäsongen…..
Några bra tips mot otyget?

"Det finns vaccin mot TBE som har god skyddseffekt och ger milda biverkningar. Vaccination brukar rekommenderas till permanent- och sommarboende i riskområdena samt till personer som vistas mycket i skog och mark i områden med hög smittrisk och som ofta blir fästingbitna. Rekommendationen gäller även personer som kommer att vistas inom våt- eller skogsområden i Baltikum eller Centraleuropa, till exempel ornitologer och orienterare." http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/tbe/
Riskområden: http://www.fasting.nu/riskomraden_tbe.html
#7 Tack vi vet det, men:
"Läkemedelsverket har ingen uppföljning av det totala antalet TBE-fall i Sverige varje år.
Anledningen till varför TBE-fallen ökar i Sverige är komplex och är inget Läkemedelsverket kan ge ett adekvat svar på."
Jag har hört att B-vitaminer är bra mot dessa otyg. En kompis ger sin katt extradoser på somrarna och har aldrig några fästingar på sig.

Varsågod.
Läkemedelsverket menade alltså att det är inte de som har uppgiften att göra uppföljningar på antalet smittade - det är Smittskyddsinstitutets uppgift, om jag inte missförstod.
Smittskyddsinstitutet:
"Varje år rapporteras 150–200 fall av TBE i Sverige. Sjukdomen förekommer i södra Sverige. Den är vanligast längs ostkusten och de flesta fallen har smittats inom Upplands och Södermanlands skärgårdar omkring Mälaren. Flera fall har också rapporterats från Åland. Det är främst permanent- och sommarboende personer som insjuknar. De senaste åren har även smittan blivit vanligare kring Vättern och Vänern.
Sjukdomen är också vanlig i de baltiska staterna och i centrala Europa, framför allt Österrike."
Hur som helst så har vaccinet, enligt Smittskyddsinstitutet, god skyddseffekt och milda biverkningar.
Vill man inte tro på detta så låter man bli. Men om man bor i något riskområde så är mitt tips att man nog bör tänka efter en gång till.
Nu handlade det inte om TRO, Klass.
Frågetecknen gällde varför antalet fall av TBE ökar samtidigt som vaccinationerna ökat. Det kan naturligtvis finnas många olika orsaker, men det vore fel att inte ställa sig frågan. Även myndigheten har reagerat.
Jag tycker själv att TBE är en av de sjukdomar man kan överväga att vaccinera sig mot, men självklart vill man veta att vaccinet är riskfritt och att det hjälper.
Jag är vaccinerad mot TBE- fick inga biverkningar av vacc, har heller inte insjuknat i vare sig TBE eller Borrelia (peppar peppar…) trots åtskilliga fästingar på mig årligen. Skrämmande om vaccinet inte har effekt, jag är rånojig över just fästingsmittor :(
#12 jag är också garanterat rånojig, kul att det finns fler…🤫
Har haft neuroborrelia för några år sedan….🤮
Så här säger de inne på draghundscentret om alternativa medel som även funkar på oss människor.
Och där de säger: Visst är det otäckt med fästingar, men när det i varningstexten står att barn inte ska dela säng med en hund som bär ett sådant skydd, kanske det inte är så nyttigt för hunden heller. Att man ska ta av det när hunden badar, för att giftet är skadligt för fiskarna, kanske betyder att det är dumt att vi klappar hunden…

OK, men rubriken för denna tråd ställer frågan om vaccinet fungerar och det var det jag fokuserade på.
TBE-viruset kanske sprider sig fortare än folk vaccinerar sig, t.ex.
#13 Usch, Borrelia tycks vara drygt att bli av med🧟♂️
#14 Intressant med de giftfria alternativen, jag undrar om något av dem kan användas till min kanin, som tyvärr tycks vara en färstingmagnet. Något av halsbanden tex…🤔
Jag undrar om Neem oil kan fungera som bort-stötare? Och vissa eteriska oljor. Vitlök? Halsband med vitlök? (Till djuren alltså)
Jag skulle gladeligen ta chansen och prova vad som helst nästan! Neem, om jag får tag på det ska jag köpa det!
Halsbanden till djuren lär tyvärr inte funka något vidare har jag hört….
Bärnstenshalsbanden har diskuterats, men meningarna går väl isär som vanligt….
Hur skulle ett halsband med vitlök kunna tänkas se ut till ett djur (i mitt fall kanin)🤔😃..?
Lucke, jag har lite svårt att ta in den bilden…..😃
"21 Hahaha stackar kaninen som tassar runt med en vitlökskrans dignande runt halsen
Skutte kom ut å lek!
Nej tyvärr jag kan inte har trasslat in mig bland vitlökarna som matte envisas med att hänga på mig
#22 😃Han är så löjligt medgörlig så det skulle säkert funka med vitlökskrans😊
hahahahha sööt Kanin!
Japp❤️🙂
För att nu vara lite allvarlig så måste man se till att djuret tål örten eller medlet man använder. Tål kaniner vitlök? (Jag vet inte men det låter inte så kaninigt?)🙂Hundar tål visst inte vitlök (och f.ö. inte choklad - stackars dem)
En gång köpte jag ett halsband i en stor djuraffär till katten. Det skulle vara giftfritt och allt. Senare läste jag i tidningen att katter blivit sjuka och t.o.m. dött av det eftersom det innehöll någon farlig ingrediens!😕
Hittade recept på en hemgjord spray man kan göra, det här är tänkt till häst: (kan tänka mig att använda det själv)
Man tar en blomsprayflaska med ljummet vatten och droppar i aromaoljor av pepparmynta, citron, rosmarin, aloe vera, tee trea, lavendel och en msk äppelcidervinäger. Sedan sprayar man förebyggande.
Ett annat recept: Låt rosmarin sjuda i en kastrull med hatten. Låt stå ngr timmar och pressa ner saften av två citroner och en msk äppelcidervinäger. Spraya förebyggande.
#26 Absolut måste det kollas noga! Jag vet inte hur det är med vitlök- de äter ju inte lök, men om det är farligt på nåt sätt får jag ta reda på🤔. En kanin tvättar sig väldigt ofta och grundligt (som en katt ungefär) så det måste verkligen vara ingredienser som är helt ofarliga för djuret. Bra med hemgjorda naturliga sprayer👍- den med rosmarin borde inte vara någon fara för kanin (enda är väl att det smakar illa)- tror dock inte tee trea kan användas till kanin då den kommer åt att tvätta hela kroppen (vilket jag antar att en häst inte kan).
Rosmarin måste vara utmärkt, lavendel och det! 🙂
Någon nämnde neem här ovan, kan jag också tänka mig om man får tag på det….
#28 Det ska vara färsk Rosmarin då? Neem, hur kan det tänkas skydda? Och är det olja eller pulver som är bäst tro? Googlade och fick upp en butik i Sthlm som säljer det. Står att det är anti-inflammatoriskt, men hur kan det funka mot fästingar mer konkret?
Ja, färsk rosmarin skulle det vara….
Få se om jag kokar ihop en rosmarinspray. Vore ju fantastiskt om det faktiskt funkade. Förvaras den svalt och hur länge håller den?
Du får berätta om resultatet! :-)
Den håller nog några dagar eller så…
Ja då, om jag får ihop den så berättar jag🙂
Har nu varit och handlat, men fick inte tag i färsk rosmarin- funkar det med bara äppelcidervinäger och citron tro🤔
Prova med det, skulle jag göra! 🙂
Har sett att det är citronella (tror jag det stavas) i vissa "naturliga" mygg- och fästingmedel- är det likvärdigt med citron eller..?
citronella anses bäst, men har man inte det kan man använda citron….
Var kan man tänkas köpa det? Hälsokosten? För det finns väl inte i mataffären..?
Det låter väl som att båda förklaringarna som ges i texten är rimliga:
"– Antingen skulle det ha varit ännu fler fall om inte så många hade vaccinerat sig, eller så är det "fel" personer som vaccinerat sig, alltså folk i städerna som egentligen inte behöver vaccin, säger Marika Hjertqvist på Smittskyddsinstitutet."
Sedan är inte vaccinationer hundraprocentiga, man kan bli sjuk ändå, speciellt om man tagit sprutan ganska nyligen, om man var sjuk sedan tidigare, eller om man inte har ett tillräckligt starkt immunförsvar för att det skall kunna lära sig om sjukdomen av vaccinet.
Citat ur Aftonbladet:
> "Rolf Gustafson, medicinsk direktör på vaccinjätten Baxter i Sverige, påpekar att inga vacciner ger ett heltäckande skydd mot infektion och att fenomenet med så kallade vaccinationsgenombrott är välkänt."
> "– Tyvärr kommer det alltid att finnas personer som inte reagerar så gynnsamt som man vill när de blir vaccinerade. Så också med TBE. Det är ju väldigt tragiskt när det inträffar men inte helt förvånande, säger han."
Magi-cat: "Det verkar faktiskt som om vaccinet inte fungerat!"
Det verkar som att vaccinet fungerat för alla utom 20 personer. Det är alltså långt fler människor som vaccinerat sig än dessa 20.
Det verkar inte finnas några tecken på att någon fått TBE av vaccinet. Det står också i texten att de smittats trots att de tagit sina sprutor.
Alternativmedicinen ni pratar omv erkar inte ha med ämnet att göra, så det får väl sorteras som ett oförklarat fenomen.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Fler vaccinera sig ÄNDÅ sjunker inte antalet insjukna, utan tvärtom tydligen.
Dessutom har vaccinerade ÄNDÅ blivit sjuka. Man kan verkligen fråga sig om vaccinet fungerar.
Men det är klart direktören på Baxter säger att allt är i sin ordning så det ska vi såklart lita på!
#40, Olaf,
Varför är det självklart? Han borde ju veta. Man kan liksom inte strunta i de som vet mest om ett ämne för att de vet mest om det, det är att sätta krokben för sig själv.
Det finns tyvärr en faktor till och det är att den som tror att den är skyddad mot vad det än vara må, lätt utsätter sig för större risker.
Och det handlar som sagt bara om 20 personer hittills. Det är intressant och håller på att utredas men det går verkligen inte att säga att vaccinet skulle orsaka TBE eller att det inte fungerar. I så fall borde väldigt många fler ha drabbats.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Hur det än är med vacciner (och kanske vi inte ska ta ytterligare en allmän vaccindiskussion här eftersom vi antagligen skulle upprepa oss sedan sist) i allmänhet och TBE-vaccinet i synnerhet så inträffade den paradoxen att fler vaccinerade sig och fler insjuknade. Punkt.
Självklart måste man fråga sig vad det beror på, vilket ju myndigheten också gör, inte heller är svaret självklart.
Frågan är som sagt, komplex…
Hjälper det och hjälper det tillräckligt för att utsätta sig för en viss risk, det är det som är frågan…
Gahella: Jag har hört att B-vitaminer är bra mot dessa otyg. En kompis ger sin katt extradoser på somrarna och har aldrig några fästingar på sig.
Vore värt att prova, men mina kissekatter skulle nog vara lite svåra att få i B-vitamin….
Någon som provat denna? En shootag
#44 Hm, synd att den var så dyr. Kan iof vara värt det om den verkligen funkar. Kanske ska maila dem och höra om den funkar till kaniner…
Edit: Har mailat och väntar spänt på svar😛 Har förresten beställt denna (fast från ett annat ställe), som också säljs på samma sida http://www.fastinghalsband.se/atix-fastingborttagare.html 🥶
Magic-cat, försök med öljästtabletter.
Jag hade en katt för många år sena som var helt tokig i dem. Han fick t.om upp skåpsdörren där jag förvarade dem :)
haha, ja det ska jag pröva! 🙂
#45 den är bra!
#48 Fryssprejen? Vad bra, för den var rätt dyr. Men det lät så bra det där att fästingen inte hann kräkas och ha sig😃
#43, Magi-cat,
> "Vore värt att prova, men mina kissekatter skulle nog vara lite svåra att få i B-vitamin…. 😃
Jag tror att det brukar tillsättas foder faktiskt. Torrfoder, tror jag. Kolla på säcken.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#50 Jo det tror jag också…..🐱
Det var nog som ytterligare tillskott det var tänkt…
Det borde inte spela någon roll. B-vitamin är vattenlösligt och går direkt ut ur kroppen i urinen ifall man får för mycket. Även hos katter, hästar, hundar osv…
Extra tillskott är alltså inte användbart eller viktigt förrän man oroar sig för att djuret har en brist.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#52 Tanken var att prova något för att komma åt fästingplågan.
Jag vet att tillskott av B-vitamin testats på värnpliktiga i Norrland för att se om det hjälpte mot myggplågan, vilket det inte lär ha gjort. Man har även testat intag av vitlök, men jag minns inte resultatet.
Har jag fått fästingar använder jag alltid kolloidalt silver både ut och invärtes. Det är bakteriedödande.
Baxter ska man absolut inte lita på. De kontaminerade ju sina influensavacciner medvetet med fågelinfluensa.
Medvetet eller ej. Det är en fruktansvärd händelse som kunde slutat riktigt illa. Historien är onekligen mycket, mycket märklig.
Baxter skulle jag aldrig lite på efter den händelsen.
Hela Baxter? Varenda person på Baxter är opålitlig?
Det var Baxter som upptäckte att det hade blivit fel och det var Baxter rapporterade detta till Österrikiska myndigheter (då det var dit det hade skickats)?
Det var inte fråga om ett kontaminerat vaccin - det var ett virusprov som skulle ha varit avdödat, men som fortfarande innehöll aktiva virus - däri låg misstaget. Det var hos ett annat laboratorium som skulle framställa vaccin från virusen som man upptäckte att viruset var aktivt. Det befann sig hela tiden i ett laboratorium, under testfasen, så det var aldrig någon fråga om att sprida ett smittat vaccin. Tvärt om fungerade precis de tester som behövs för att framställa ett fungerande, riskfritt vaccin.
Att ta ett exempel på hur tillverkningsmetoderna FÖRHINDRAT en katastrof, och påstå att det är bevis på att ingenting de gör skulle vara rätt (eftersom vi nu talar om ett helt annat virus) och samtidigt snacka om KOLLOIDALT SILVER! Det hade varit skrattretande om det inte vore så tragiskt. Snacka om att plocka russinen ur kakan precis hur man vill.
Sedan är det en enskild österrikisk medborgare som stämde Baxter inför österrikisk domstol för "försök till folkmord", men det är en helt annan fråga och något som är upp till henne att försöka bevisa.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#53, "Tanken var att prova något för att komma åt fästingplågan."
OK, men om man föredrar att inte experimentera på sina egna husdjur finns det ett par receptfria produkter på apoteket: Frontline och Exspot för hundar och katter och halsbandet Scalibor för hundar.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#56 Hela Baxter? Varenda person på Baxter är opålitlig?
Knappast! Dylika agendor kommer uppifrån.
Det var Baxter som upptäckte att det hade blivit fel och det var Baxter rapporterade detta till Österrikiska myndigheter (då det var dit det hade skickats)?
Ingalunda. Det var ett Tjeckiskt labb som upptäckte detta när de testade det reguljära influensavaccinet på vesslor…..som dog.
Man hade skickat ut 72 kilo av detta färdiga vaccin för att injiceras på folket.
Det var inte fråga om ett kontaminerat vaccin - det var ett virusprov som skulle ha varit avdödat, men som fortfarande innehöll aktiva virus - däri låg misstaget.
Knappast!
Det finns säkerhetsprotokoll som omöjliggör korskontaminering.Hur skulle fågelinfluensa kontaminerat det reguljära influensavaccinet. Det finns inte på kartan.
> "Knappast! Dylika agendor kommer uppifrån."
Dessa dylika agendor som kommer uppifrån, borde de inte ha förhindrat att Baxter upptäckte och rapporterade att ett provet hade smittats?
Om de nu är så mäktiga och inflytelserika och ville döda Österrike och kontrollerar alla sina anställda inklusive direktören som du nu tycker att man inte skall lyssna på - hur kommer det sig då att det var deras egna anställda som meddelade Österrike?
> "Ingalunda. Det var ett Tjeckiskt labb som upptäckte detta när de testade det reguljära influensavaccinet på vesslor…..som dog."
Ja, BioTest hade efterfrågat ett testvacci och fick smittade prover.
> "Man hade skickat ut 72 kilo av detta färdiga vaccin för att injiceras på folket."
Nyss verkade du förstå att det handlade om vaccin som skulle testas i laboratorium och nu säger du att det var 72 kilo verkligt vaccin som skulle "injeceras på folket" istället. Det är väldigt vanligt att konspirationsteorier säger emot sig själva, men jag måste säga att det ändå är ovanligt att två meningar direkt efter varandra säger emot varandra så klart och tydligt.
Och även om det hade skickats ut hade det bara kunnat smitta fåglar. Men det kanske var det som var deras onda plan?
> "Det finns säkerhetsprotokoll som omöjliggör korskontaminering. Hur skulle fågelinfluensa kontaminerat det reguljära influensavaccinet. Det finns inte på kartan."
Detta är också mycket vanligt: Dels säger du att det är omöjligt för Baxter att ha gjort fel, på grund av säkerhetsprotokoll, så de måste ha gjort det avsiktligt. Men dels vet du också om att det var Baxter själva som rapporterade upptäckten till Österrikiska hälsoministeriet.
Skurkarna är alltså både perfekta och imperfekta samtidigt.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Ok, om vi skulle koncentrera oss på fästingplågan och fästingvaccinet!
Dessa dylika agendor som kommer uppifrån, borde de inte ha förhindrat att Baxter upptäckte och rapporterade att ett provet hade smittats?
Det var inte Baxter som upptäckte och rapporterade. Det var ett oberoende labb som fick för sig att testa det färdiga vaccinet.
Och även om det hade skickats ut hade det bara kunnat smitta fåglar. Men det kanske var det som var deras onda plan?
Om det börjat användas så hade det kanske blivit luftburet.
Vadå , bara smitta fåglar. Fabulera inte ! Människor har dör i fågelinfluensa. Det vet du ju, så vad menar du ?
Men dels vet du också om att det var Baxter själva som rapporterade upptäckten till Österrikiska hälsoministeriet.
Baxter blev avslöjade. Vad annat kan de göra än att motvilligt erkänna vad som hänt ?
Vi kan ju upprepa oss hur mycket som helst, men det var alltså labbet - BioTest - som rapporterade att försöksdjuren hade dött och sedan var det Baxter - avsändaren - som informerade Österrikiska myndigheter när de upptäckte att materialet var smittat.
> "Vadå , bara smitta fåglar. Fabulera inte ! Människor har dör i fågelinfluensa. Det vet du ju, så vad menar du ?"
Jag menar att det virus som Baxter råkade skicka till BioTest (och ett annat labb) var en variant av fågelinfluensa som bara kunde smitta mellan fåglar.
Virus i det vilda muterar snabbt och det finns människor som smittats, det finns ett helt annat utbrott just nu som verkar smitta direkt från fågel till människa (men inte mellan människor) men just det virus som Baxter råkade skicka ut var inte i det vilda utan kom från Baxter och var av en specifik typ ("strain") och smittade alltså bara mellan fåglar, inte mellan fågel och människa och inte mellan människor.
> "Baxter blev avslöjade. Vad annat kan de göra än att motvilligt erkänna vad som hänt ?"
Vad de frivilligt rapporterade till Österrikiska myndigheter efter sin egen interna undersökning var precis vad som hade hänt - att ett prov som skickats till två laboratorier var smittade med en variant av fågelinfluensavirus.
Detta är ju inte riktigt samma sak som vad du tror hände, eller hur?
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
sedan var det Baxter - avsändaren - som informerade Österrikiska myndigheter när de upptäckte att materialet var smittat.
När det väl avslöjats så hade Baxter inget annat val än att rapportera det.
Jag menar att det virus som Baxter råkade skicka till BioTest (och ett annat labb) var en variant av fågelinfluensa som bara kunde smitta mellan fåglar.
Jaså du menar det Per. "Råkade"….vad menar du med det ordet?
De skickade 72 kilo färdigt vaccin för att injiceras i människor.
Vad får du ifrån att det bara kunde smitta mellan fåglar?
Vad de frivilligt rapporterade till Österrikiska myndigheter efter sin egen interna undersökning var precis vad som hade hänt - att ett prov som skickats till två laboratorier var smittade med en variant av fågelinfluensavirus.
Tror du att någon tror på dina uppgifter Per.
Väldigt vad du är mån om att poängtera att Baxter "frivilligt" rapporterade. De blev avslöjade! Det var inget prov! Det var en leverans av det färdiga vaccinet som kunde tagit livet av åtskilliga miljoner.
> "När det väl avslöjats så hade Baxter inget annat val än att rapportera det. "
När Baxter själva hade avslöjat sig själva genom att rapportera sig själva hade de inget annat val än att redan ha rapporterat sig själva.
Ingen annan anmälde dem till myndigheterna utom de själva.
_> "De skickade 72 kilo färdigt vaccin för att injiceras i människor."
_
Det var färdigt, men det skulle inte injeceras i människor, det skulle testas av BioTest.
_> "Väldigt vad du är mån om att poängtera att Baxter "frivilligt" rapporterade. De blev avslöjade! Det var inget prov! Det var en leverans av det färdiga vaccinet som kunde tagit livet av åtskilliga miljoner."
_
Ordet "frivilligt" är egentligen bara där för din skull, eftersom du menar att de skulle kunna låta bli att rapportera ett utbrott av en smittsam sjukdom. De gjorde precis vad som lagen krävde och de gjorde det direkt när de fick reda på vad som hänt.
Det är du som har en alternativ teori om vad som har hänt, och det enda du gör är att upprepa dig och försöka förlöjliga motsatta åsikter.
Och allt detta gör du för att du inte ville att man skulle lita på vad en helt annan direktör på Baxter hade att berätta om Fästing-vaccinet.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
När Baxter själva hade avslöjat sig själva genom att rapportera sig själva hade de inget annat val än att redan ha rapporterat sig själva.
Ingen annan anmälde dem till myndigheterna utom de själva.
Vad du vägrar att medge är att Baxter inte hade något val då de avslöjades.
Hade de inte avslöjats så hade de 72 kilona färdigt vaccin börjat att användas.
Det var färdigt, men det skulle inte injeceras i människor, det skulle testas av BioTest.
Det var "färdigtestat". Det var inte på uppdrag av Baxter det Tjeckiska labbet testade det på sina vesslor.
Klart jag inte litar på Baxter efter detta. Innebär naturligtvis inte att varje anställd var med på folkmordsförsöket.
Dylika "misstag" kan inte ske p. g. a. de regler som finns ang. detta.
Det var medvetet.
Och där sätter vi punkt, eftersom vi inte lär komma längre i frågan.
Tråden gäller fästingvaccin….
17 olika smittor hos fästingar…..örk……..🤮
http://www.dn.se/nyheter/sverige/17-olika-smittor-hos-fastingar
Fy sjutton! Tur att vi har en mindre att oroa oss för nu.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
Som hundägare vet jag att fästinghalsband funkar bra. Bortsett från det förstår jag problematiken i att sätta halsband på människor….
Summasummarum = vaccin är inte alls nödvändigt
Säkerhetsbälte är inte heller nödvändigt om man kör försiktigt men det är riktigt bra ändå.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism
#70 Inte om dom är gjorda av papp och ger biverkningar.
Läkartidningen:
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17801
"Under 2011 utvecklade 287 personer i Sverige sjukdomen TBE, fästingöverförd encefalit, efter att ha blivit fästingbitna. Det är den högsta TBE-incidensen under något enskilt år som hittills registrerats av Smittskyddsinstitutet (Figur 1). Även Tyskland, Österrike och Finland hade osedvanligt många TBE-fall under 2011 [1-4]."
Jag tycker att hela resonemanget är väldigt långsökt. 2011 var en topp i antalet insjuknade i TBE - och man skyller på rådjur! Och vädret!
Finland har inte så många rådjur längs västkusten där fästingen sprider sig. Hur det är med Österrike och Tyskland vet jag inte. Men att antalet insjuknanden i TBE så rakt skulle följa rådjursstammen låter minst sagt långsökt.
och
"I stället hade människan under 2011 kommit att öka sin potential som värddjur för fästingarna genom att vistas mer utomhus i det varma och soliga vädret under den ovanligt tidiga och varma våren och den varma och nederbördsrika sommaren samt i svampskogarna under senare delen av året."
Men snälla Läkartidningen - har "människan" så plötsligt börjat vistas mer ute? Vad har man för "belägg" för det? Vädret har ju varierat i högsta grad under decenniernas lopp, för att inte tala om längre tillbaka - var kom plötsligt fästingsmitta in i den bilden??

#72 "Finland har inte så många rådjur längs västkusten där fästingen sprider sig."
Var har du läst det? Jag säger inte att du har fel men helt klart finns det rådjur där, hur vet du att de är få?
"Men att antalet insjuknanden i TBE så rakt skulle följa rådjursstammen låter minst sagt långsökt."
Hur rakt menar du när du säger "så rakt"? Det som står i artikeln är att rådjuren är en nyckelfaktor, är det osannolikt menar du? Har du funderat på att skicka in en egen artikel som svar? 😛
"Men snälla Läkartidningen"
Det är inte läkartidningen som skriver, författarna står namngivna i artikeln.
"har "människan" så plötsligt börjat vistas mer ute?"
Även det tror jag är en feltolkning av artikeln. Att ökad utevistelse leder till fler fästingbett ter sig självklart men TBE-utbredningen är så klart inte direkt proportionell mot totala utevistelsen.
"Vädret har ju varierat i högsta grad under decenniernas lopp, för att inte tala om längre tillbaka - var kom plötsligt fästingsmitta in i den bilden??"
Menar du att det inte kan ha samvarierat med antalet fästingbett även innan? 🤔
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#73 Var har du läst det? Jag säger inte att du har fel men helt klart finns det rådjur där, hur vet du att de är få?
En lite svajig uppgift får jag medge, eftersom jag inte har några siffror tillgängliga, mest muntliga uppgifter från folk i området. Helt klart finns det rådjur, men inte så många. I områden (skärgården norrut) där fästingarna (och fästingsjukdomarna) ökat markant finns det lokaler som inte har rådjur alls. Det måste finnas en annan faktor än rådjur, något som är mycket viktigare!
Det är inte läkartidningen som skriver, författarna står namngivna i artikeln.
Jaja…..😎
Utevistelsen: Hur kan man på så lösa grunder dra slutsatser om ökad utevistelse? Det låter inte tillförlitligt alls!
Nej, jag tror att samvariansen är för vag. Man vet helt enkelt inte!
Precis som samvariansen med rådjursstammen….titta bakåt i tiden och fästingar/fästingsjukdomar kan inte ha följt rådjurstammens varians på det sättet, inte heller vädrets….
Nej jag ska inte skriva till Läkartidningen….😛
ur artikelns början:
"Sammanfattat
Den högsta TBE-incidens som någonsin registrerats av Smittskyddsinstitutet gäller förra året, 2011.
Den stora rådjursstammen från 1980-talet fram till vintern 2009/2010 och nedgången i antalet rådjur under de båda vintrarna 2009–2011 gjorde att många värdsökande »hungriga« fästingar fanns i naturen under 2010 och 2011."
edit: man nämner också klimatförändringarna. Skulle nästan tro att det har större betydelse?