Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: vetenskapuppfinningar
Läst 4658 ggr
Magi-cat
1

Det vediska sättet att räkna...

Häftigt!

Jag tror jag börjar gilla matte-pluttifikation!Cool

http://myscienceacademy.org/2012/08/10/multiplication-the-vedic-way/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NinaCrown]
0

Känns något trevligare än att göra som i sverige, bara sitta och memorisera gångertabellen ^^''

Magi-cat
0

#1 javisst! Betydligt mer åskådligt! Cool

[NinaCrown]
0

#2 Jovisst, och här får man ju lite mer förklaring och förståelse till varför det blir det talet det blir vilket var mitt stora problem i skolan. Jag förstod inte varför vi skulle lära oss saker som vi inte fick förklarade Tungan ute "Det bara är så" fungerar inte riktigt för mig.

Magi-cat
1

#3 Instämmer. Att acceptera och vara nöjd med det, tenta nästa vecka. Funkar inte vidare bra på mig heller, om man vill fånga intresset.Skrattande

Sedan lär man sig olika saker på olika sätt. Det är bra att involvera flera sinnen. Både höra, se och känna. Hjärnan bearbetar materialet bättre då och det ger utrymme för de individuella variationer som finns i inlärningen.

Kan tänka mig att det skulle vara en lösning för många, att sitta och rita upp på det här sättet! Eller andra sätt, flera olika!

Och kritiskt tänkande, att fråga varför, hur och när……Viktigare än någonsin med allt detta informationsflöde!

JonasDuregard
4

#1,2 Jag vet inte om ni skojar nu men det här skulle vara en synnerligen dålig ersättning för gångertabellen (som man vanligtvis bara använder upp till tio).

Anledningen förstår ni om ni provat att multiplicera 9*9, det blir helt enkelt att rita upp en kvadrat och räkna 81 skärningspunkter. Då går det snabbare att räkna med fingrarna. Att kunna gångertabellen är närmast ett förkunskapskrav för den här algoritmen så att man slipper räkna hundratals punkter för att lösa till exempel 67*89 (de har ju valt exempel med låga siffror i videon så att man bara behöver kunna upp till treans gångertabell).

Och en tabellen är ju inte alls ett alternativ för att räkna ut 123*321, så här är ett bättre förslag om hur man räknar ut större tal på papper (den metod man får lära sig i grundskolan):
http://www.fritext.se/matte/grunder/posi3.html

Från den metoden är det ganska enkelt att härleda algoritmen i videon (det är bara att tillämpa den "dubbelt" så att man bara behöver multiplicera enkelsiffriga tal i hivudet, eller genom att rita fyrkanter om man föredrar det). Det han kommer fram till i slutet kan uttryckas på följande sätt som en summa av multiplikationer av enkelsiffriga tal (varje boksav motsvarar en siffra):

abc * xyz =
a*x                        * 10000
+ (a*y + b*x)         * 1000
+ (a*z + b*y + c*x) * 100
+ (b*z + c*y)          * 10
+ c*z                      * 1

För 123*321 får man alltså

30000
+   8000
+   1400
+      80
+        3
= 39483

Som ni ser motsvarar varje summa en yta i algoritmen i videon.

Jag är ganska trött när jag skriver det här så om ni inte hittar några fel har ni antagligen inte läst tillräckligt noga Glad

Magi-cat
3

#5 Och jag har har för bråttom för att hitta några fel, ens om jag kunde. Inför dina matematiska uträkningar tar jag ett steg tillbaka.

Vitsen med länken var bl.a. att man kan åskådliggöra på olika sätt. Olika sätt som passar olika elever.

Pedagogiken måste någon gång lära sig hur hjärnan verkligen fungerar.

Central för inkodningen av minnet är hippocampus, en del av "de grå cellerna" Hippocampus tillhör de "primitiva" delarna av hjärnan, det limbiska systemet som även brukar kallas känslohjärnan. Befrämjande för inlärning, kodning mellan korttids. och långtidsminne är fantasi och kreativitet. Lust att lära! (mycket kort beskrivet)

Siffror är antagligen inte "naturligt" för hjärnan att lära sig. Den måste vanligen hänga upp siffrorna på något för att minnas.

Hjärnan, när den lär sig, gör gärna kartor, mönster. Det är den bra på, det är arbetsbesparande.

Det var det ena som jag fastnade för i länken: kartorna. Det blir något att hänga upp siffrorna på, något man gör aktivt =känselminnet involveras i inkodningen till minnet. Utifrån dessa kartor kan man säkert fortsätta till mer avancerade exempel, som JD har ovan. Man har en struktur att börja med. Särskilt viktigt tänker jag mig för alla de barn med olika moderna bokstavskombinationer som medför att de har bristande koncentration och svajande arbetsminne.

Det andra (och nu blir det ännu mer OT) var ett bekantbarn jag tänkte på. Han fick alltid kritik i skolan och bekymrade utlåtanden vid kvartssamtalen för att han satt och klottrade i böckerna i stället för att lyssna på läraren! Så enkelspårigt! Han klottrade inte, han gjorde "kartor"! OCH lyssnade och lärde!

Med en förståelse för hur hjärnan fungerar hade hans "klottrande" bejakats och pluttifikationen gått som en dans.

(Nu gick det bra för bekantbarnet, konstnärssjälen, ändå så småningom, men skolan borde ta vara på sina begåvningar….)

[NinaCrown]
4

Själv har jag asperger samt anlag för dyslexi och dyskalkyli (de sista två inte utredda då jag gång på gång skjutit upp detta, men har en bror och förälder med dyslexi) och memorisering, så som jag fick lära mig matte i skolan, fungerar inte. Hur ska jag kunna memorisera något jag inte kan se ordentligt eller förstå?

Den metoden som används i videon känns mycket mer passande mitt tankesätt och inlärningsmönster, och även om det blir svårare och svårare ju högre siffror man använder så är det åtminstonde en fungerande bas att stå på istället för ingen alls.

För tillfället kan jag inte gångertabellen, jag kan inte heller dividera, detta trotts att jag är 22 år. När jag går och handlar har jag alltid mobilen framme för att använda miniräknaren, för jag kan inte huvudräkna, och det kan ibland bli lite pinsamt… Dock kan jag teorin bakom matte, jag vet HUR tal ska lösas men jag kan inte räkna ut det själv.

Andina
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 - Kul metod! Jag gillar detta sätt att räkna. Även om det går snabbare med en kalkylator e d… Jag är en "visuell person" och har alltid haft lättare att memorera det jag kan se.

Men jag fastnade när jag skulle försöka räkna ut ett räknetal med olika antal siffror i de olika talen. T ex 1584 x 12… Jag har troligtvis slagit knut på mina funderingar och inte ser det enkla i det…
(12 x 2 var dock enkel, t o m för mig, att klura ut.)

Nå'n som kan förklara hur man gör då? Gärna visuellt i form av en illustration eller dylikt… Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

JonasDuregard
2

#7 Menar du att du förstår metoden på så sätt att du kan förklara hur den fungerar eller menar du att den är enklare att memorisera än andra algoritmer för multiplikation? Det är ju någorlunda enkelt att förklara hur man gör (möjligtvis undantaget att hantera resten vid summeringen som säkert lätt hamnar fel) men är den verkligen enklare att förklara varför det fungerar än för andra likvärdiga algoritmer?

Jag är den första som förespråkar matematikundervisning inriktad på matematik istället för räkning, men jag tror ändå det måste kombineras med en lite mer pragmatisk inställning som lär människor det de behöver kunna göra i vardagslivet. Som NinaCrown skriver är det behändigt att kunna lite huvudräkning även om det inte ger några insikter om hur matematiken är uppbyggd. Därför tror jag man i alla fall bör försöka ge människor den färdigheten i skolan, och som Nina skriver är det ju bra att det finns maskiner som räknar snabbt åt de av oss som inte kan eller vill memorera tabeller Glad.

Jag tycker det finns mycket som talar för matematikundervisning som är mer centrerad runt grundläggande förståelse och det har funnits en del satsningar i den riktningen ("Hej Matematik" tror jag hade den avsikten till exempel). Ett problem som genast uppstår är att människor då klagar över att matematiken inte har tillräckligt tydligt koppling till deras vardag för att de ska anse att den är värd att lära sig. Varför de ställer så hårda krav på just matematik och inte på andra skolämnen övergår mitt förstånd.

JonasDuregard
2

#8 Sätt nollor framför tills du har lika många siffror i båda talen. Det gäller dock att man tar med nollorna när man ritar ut fälten (även om det är nollor inne i talen är det lätt att missa eftersom nollorna inte syns förutom som ett mellanrum i ritningen, prova 101*101 till exempel så är det lätt att råka få samma som 11*11).

Det blir kanske lite enklare att hantera nollor om man ritar korta streck i marginalerna som visar var strecken för enskilda siffror börjar och slutar. Då syns en nolla som två korta streck utan något långt streck emellan.

JonasDuregard
1

En annan fråga: någon som vet vad algoritmen kallas eller varför den hänvisas till som vedisk?

Magi-cat
0

#11 Undrade också över det där med "vedisk"! Det kändes som ett frågetecken, men har inte haft tid att forska närmare.

Kanske någon annan kan lösa frågan.

JonasDuregard
1

#8 (igen) Den bilden skulle jag säga är för 1584 * 1002, men det beror så klar på hur man avgränsar fälten. För 1584*12 så skulle strecket för 1 i 12 ritas nästan längst ner istället (det skjuts ner av två "nollor", alltså två tomma uppsättninagr streck).

Det leder till att du får flera tomma fält (utan några prickar i) som blir inledande nollor vilket ju är bra eftersom vi då får ett avsevärt mindre tal.

Ett alternativ till förslaget i #10 är att rita nollorna som sick-sack streck eller som streck i en annan färg eller som ett streck som inte korsar andra streck utan bara hoppar över dem (på så vis får du inga ovälkomna korsningar, i de två andra förslagen får du komma ihåg att inte räkna korsningar med sick-sack eller noll-färgen, men det blir samtidigt enklare att rita fälten rätt).

Andina
0

Nå't så'nt här?

I så fall fattar jag i alla fall ingenting… - trots att det är visuellt… ;)))

(Grått = 0)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

[NinaCrown]
2

#9 Jag menar att jag förstår matte på så vis att jag kan förklara hur uträkningen ska utföras, och jag kan även omvandla uträkningen till en annan form, jag kan även skapa enklare formler för att lösa mattematiska problem, men sen när uträkningen ska genomföras blir mitt huvud blankt. Jag klarade mig igenom Matte A på gymnasiet genom att omvandla all mutiplikation och dividering till plus och minus. Dock tar även detta otroligt lång tid då jag inte kan mer avancerad huvudräkning än 25+25.

Jag tror att många, så som jag, inte behöver läsa mer matte utan behöver läsa en annan form av matte, och att det är just ensidigheten som gör att många sätter sig på tvären och hittar på argument som att det inte behövs i vardagslivet. Jo, det behövs. Även X och Y och hela alfabetet behövs, det räcker med att springa ner till affären med en hundring så behövs det.

Jag som har svårt för symboler kan inte komma ihåg, se eller förstå siffror ordentligt. Jag kan inte komma ihåg koder, telefonnr eller någon annat sådant heller. Dock är jag en otrolig j*vel på att komma ihåg mönster och det är så jag har klarat mig än så länge. Jag kommer inte ihåg telefonnr, jag kommer ihåg mönstret man ska trycka för att ringa en viss person. Jag kan skriva någorlunda vettigt för jag har lärt mig mönstret bakom skrift, dock har jag inte kunnat hitta samma mönster bakom siffror. Men jag tänker prova den här räknesättet ett tag och se om det fungerar för mig Glad Alltid värt ett försök.

[NinaCrown]
1

#14 Det blir 1584x0012. Ettan ska därför vara där det nedre gråa sträcket är.

JonasDuregard
1

#14 Hur gör du de snygga bilderna? Glad

Som #16 påpekar så visar din bild fortfarande 1584*1002, eftersom det svarta 1-strecket kommer före (alltså över till vänster) de två gråa 0-strecken.

Det du vill säga är 1584*0012 eftersom det är samma sak som 1584*12. Så två gråa 0-streck sedan 1-strecket och 2-strecken.

En sak som du kanske inte har tänkt på är att du får fler områden (fält kallade jag dem tidigare) att räkna i än i videon eftersom du använder fler siffror (fyra i varje tal istället för tre). Om jag tänker rätt blir det sju fält totalt.

Andina
1

#16/#17  - Så här? Vid en snabbgranskning har jag ändå inte lyckats få ihop'et! Men det kanske funkar - testar ni? Men så är jag inget särskilt snille heller… Skäms Ska ta en titt lite sedanom för att se om jag kan klura ut'et… har lite bråttigt just nu…

(Jonas, Photoshop är bra till mycket :) )

Andina
0

Läste #13 för hastigt…

Andina
0

Var ju tvungen att stanna upp o testa *på riktigt*i alla fall!

Och jaaa, det stämmer!

Tack för undervisningen! SkrattandeTungan ute

JonasDuregard
0

#18 Bilden är helt rätt, nu gäller det bara att rita fälten rätt. När jag gör det får jag rätt resultat.

De är lite svåra att rita på din bild eftersom en "siffra" blir så bred. Men tanken är att du tar alla diagonaler på kvadraten, så den första innehåller bara 1x0, den andra 5x0 och 1x0, den tredje 1x1, 5x0 och 8x0 etc.

Summorna i varje fält är:

0 0 1 7 18 … …

(de två sista tog jag bort i fall du inte ville ha hela svaret)

När du fått rätt siffror måste du ta hand om resterna, om det inte blir rätt så säg till vilka summor du får så jag vet om du ritat fälten rätt (du kan också visa vilka fält du målar genom att dra lite fler streck).

EDIT: för sent visst Glad

Magi-cat
1

JonasDuregard
1

Kom att tänka på den här tråden när jag såg det här:

http://www.smbc-comics.com/?db=comics&id=1914#comic

Magi-cat
0

#23 Tack för påminnelsen om den här tråden, den hade jag glömt!

Ska tittat på din länk sedan……

Magi-cat
0

#23 den var kul!😎

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
0

Ja och det är ett annan ganska skojigt sätt att räkna multiplikation (av mindre tal). Problemet är att om man försöker räkna 5*5 så slutar det med att man måste lösa 5*5 😃

Magi-cat
0

det finns alltid en hake….