Kroppens reaktioner vid oväder
Satt och tänkte här nu.
Hur 17 kan det komma sej att kroppen reagerar när det är väderomslag på gång.
Ett exempel är på mej igår.
Hade en enorm huvudvärk som jag vet kommer av att det är åska på gång. Och mycket riktigt. Inatt åskade det rejält och mer är på G.
Men hur kommer det sej att kroppen reagerar på detta?
Och innan ovädret ens brutit ut?
Intressant fråga!
Själv har jag "åskhuvud". En speciell dov huvudvärk, som verkar dämpande på hela mig….Och det är skillnad på den åskhuvudvärken och andra huvudvärkar…..Alla på kvinnosidan i min släkt känner igen sig i det där…..
Det pratas om joner i luften. Negativa joner är det fullt av när åskan är klar och luften frisk. Positiva joner innan åskvädret bryter ut…
Vidare påverkas en del av lufttryck. Mår sämre vid lågt lufttryck och bättre vid normalt.
Jag tycker det är självklart att kroppen reagerar på omgivningen…det måste ju ha varit viktigt evolutionärt, så man hinner ta sig hem till grottan innan oväder…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja jag får med den huvudvärken. Och som du skriver så känner man skillnad på annan huvudvärk.
Ja lufttrycket kan det nog vara….som jag iallafall reagerar på.
En del säger sej ju ha väder-knän. 😉
en länk med biometeorologi och lite förklaringsmodeller….var det inte det jag trodde, man skulle må bäst vid ett behagligt klimat som på Kanarieöarna….
ur länken:
"Forskare har till exempel funnit att de celler som bygger upp vävnader efter skador (ärr) är lite annorlunda än andra celler.
Om de blir utsatta för positiv elektrisk laddning, kan de ge smärtsignaler till hjärnan. Det kan vara förklaringen till att man får vädervärk i skadade knän, operationsärr eller amputerade kroppsdelar. Vår hjärna som arbetar med elektriska signaler är också känslig för elektromagnetisk påverkan och det kan förklara att en del människor mår psykiskt dåligt när ett lågtryck närmar sig och då det är överskott på positiva joner i luften.
Åskväder innehåller stora mängder elektrisk laddning och före ovädret kan det vara extremt höga halter av positiva joner som ger obehagskänslor hos många människor. Efter åskan är det ett överskott på negativa joner och då mår vi betydligt bättre. "
(Fast jag brukar å andra sidan var jättetrött och sova efter åskväder…och så mår jag inte psykiskt dåligt, jag har HUVUDVÄRK)
Jag reagerar också på vädret. Inte med värk men jag blir oerhört trött vid lågtryck och mycket piggare vid högtryck. Har hört att eftersom jag har lågt blodtryck så påverkas jag mer av vädret än högtryckare. Vet inte om det har forskats något om det men det vore intressant att höra om det stämmer.
Ja, det här är intressant. Har själv inte upplevt något, men min mamma kan alltid förutspå regn och oväder. Hon har opererats ett antal gånger, bl.a. galla, knäna, brösttumör och får jätte ont där ärren sitter bara timmarna innan ovädret kommer. Det slår aldrig fel. Faktiskt mera förlitlig än vanlig väderprognos. 😃
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#6 Hon har inte funderat på att bli meteorolog? 😉
#7 Ingen dålig idé 👍Tror dock inte att hon vill satsa på det nu. Går i pension om tre månader. 🙂
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi