Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikett: anslagstavlan
Läst 4424 ggr
pernillaa
0

¤~~Viktig namninsamling!~~¤

/Kommentera gärna, men obs att tråden är från 2010/Magi-cat

Hej på er!

Sara, vår Sajtvärd på grannsajten Brott iFokus, har just förlorat sin mamma p.g.a. misstag som uppstått eftersom det i dagsläget inte finns möjlighet att skicka journaler mellan sjukhusen utan patientens godkännande. Rynkar på näsan

Hon har nu tagit kraft till sig och startat en namninsamling för att försöka förändra detta, för att inte någon annan ska behöva råka ut för samma sak.

Lägg din röst också!

Ett nationellt journalregister borde införas i Sverige!

Skicka gärna länken vidare till dina vänner, familj och bekanta och be dom skicka det vidare i sin tur. Lägg upp länken överallt där du får göra det. Vi måste hjälpas åt att förändra detta.

// Pernilla

Ha en bra dag! // Pernilla

Isa56
0

Själklart har jag skrivit på. Kan jag nu bara få länken att fungera i facebook också, där vill den inte.

Kram Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

pernillaa
0

Du kanske redan har provat detta men här har du länken orörd.

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4275

Isa56
0

Nu har jag fått in länken,Skrattande Tack Pernilla

Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

pernillaa
0

Inga problem! =)

[AnnikaOhlsson]
0

Detta är fruktansvärt att något sådant kan ske i dagens upplysta, högteknologiska samhälle.

Men jag vet också att just ett sådant är på G. Det är ganska långt framskridet projekt som pågår just nu. Det skall vara infört och klart senast q3-11.  

Det är tyvärr inte första dödsfallet pga detta…

Mysan59
0

Konstigt att det inte finns ett nationellt journalregister för länge sen.

Jag har ofta tänkt på det när man varit hos en ny/annan läkare än den man brukar gå till.

Kristall47
0

Jag har skrivit på, det är förfärligt. För mig tog det två månader att få mina Journaler sända dit jag flyttade sista gången.

piotrr
0

Jag har precis begärt gamla journaler från ett gammalt sjukhus jag en gång i tiden fick en diagnos på. På pappret som ansökan gjordes på stod det klart och tydligt att patientens medgivande var frivilligt - signaturen fick skrivas på ett fält som dessutom användes för "övriga upplysningar" liksom. Detta var i Stockholm, igår.

Så vi har inget nationellt register, men något har förändrats?

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Mia-Li]
0

Tråden är sedan 2010. Men kanske att läget eller något ändrats i och med detta att lämna ut journaler.

[Mia-Li]
0

Fast det  kanske är skillnad på att få ut egna journaler från sjukhus och liknande.
Det kanske är så att man måste skriva på för att journalerna ska skickas mellan instanserna..Alltså mellan sjukhusen, vårdcentraler.

piotrr
0

Det var precis det jag gjorde i fredags och det var på den blanketten som min signatur var frivillig. Jag begärde att mitt tidigare sjukhus i Blekinge skulle skicka mina gamla journaler till min närakut i Stockholm.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Mia-Li]
0

Ok…då missuppfattade jag dej #8 eftersom du inget skrev om någon överflyttning utan att du begärde att få journalerna. 

Men då var det en överflyttning du menade?

piotrr
0

Jag tänkte inte printa ut dem och ta med dem, nej. Jag behövde - precis som TS - flytta dem mellan två vårdinstanser.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

[Mia-Li]
0

Ok. Då förstår jag. 😉