En gripande historia!
En ung man som växt upp under fruktansvärda omständigheter på barnhem i Rumänien (man brukade tvinga barnen bl a att tappa blod) som hade turen att ha läshuvud överlevde till skillnad mot de flesta av sina kamrater. Han kom till Sverige men som höll på att knäckas i vintras då han inte varken fått jobb eller möjligheter till bostad bodde under en presenning i skogen. (han ville inte på några villkor söka bidrag utan samlade burkar) Några journalister från DN kom i kontakt med killen och hela hans berättelse kom in i tidningen. Berättelsen var så gripande och DN blev nermejlade med folk som vill hjälpa. Här kan ni läsa http://www.dn.se/sthlm/jag-visar-marius-parmen-med-mejl-fran-lasare-han-tror-inte-sina-ogon
Tack Olaf, för den tänkvärda historien som blev en solskenshistoria! Så gripande!
"Jag tror att 80 procent av svenska folket inte har någon medkänsla. De vet inte vad det innebär att ha det svårt. Säger man att man vill jobba säger de att man kräver för mycket, sade Marius i artikeln."
Så hemskt…..han måste ha trott det, att alla har det så himla bra att de inte vet hur någon sämre lottad har det eller förstår….
Men det verkar som om han mött en massa hjälpsamhet nu och att allt vänts till det bästa.
Jag tror visst att folk vill hjälpa, men av olika orsaker inte vågar eller vill lägga sig i….Människan är gjord för hjälpsamhet….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vi vill hjälpa varandra det tror jag är naturligt.
Men samtidigt har vi kanske blivit avtrubbade av att ha skyddsnät och trygghet att vi kanske inte alltid förstår hur svårt andra kan ha det. Som med de rumänska tiggarna som folk avfärdar som "organiserade" Är det ett sätt att sätta skygglappar för ögonen? Just den myten slog DN hål på när de gjorde sig besväret att kolla upp rumänerna. Ibland finns det journalister som bemödar sig och det får man var tacksam för.
Men skyddsnäten räcker ändå aldrig till riktigt och kan aldrig ersätta mänsklig kontakt, socialt sammanhang och allt det där…
Fast om man kommer till Sverige har man rätt till sfi och bostad, ingen ska behöva bo i skogen…Men han kanske inte visste det….
Jag tror han var stolt, ville inte vara till last. Han mötte moment 22 när han äntligen fick chans till jobb var det nåt papper han måste ha som man bara kan få om man har jobb…i sin väntan gick jobbet till en annan - det knäckte honom rätt hårt.
Kan vara så…..Mycket papper man måste ha, men han borde fått hjälp med dem….Och så blev han allt mer knäckt under tiden…😢
Han berättade att sjuksköterskor kom till barnhemmet och tappade barnen på blod..
Rumänien!
Fy……..😢🤢
Läste nu.
Finns säkert hur många som helst som behöver denna hjälpen!
Och jag tror säkert att 80% av svenskarna inte känner empati med dessa människor som bor på gatan. 😢
Men härligt att läsa att han iallafall fått hjälp. 👍
Får verkligen hoppas att inte 80 % av oss saknar empati, det vore fruktansvärt😕Min vän berättade för mig om denna kille- hon är fö helt knäckt över alla som tigger här i Stockholm (det har fullkomligt exploderat de senaste åren) och är så ledsen för att hon inte kan hjälpa alla💔
Nä jag hoppas heller inte att 80% av befolkningen saknar empati..men tyvärr är det säkert många.
😕
Usch ja, det tror jag också. (Märks ju tydligt på hur vissa behandlar djur- tror det hänger ihop att har man ingen empati för djur så har man inte mycket empati för människor heller- men det är alltså bara vad jag tror… Sorry för OT)
Tänkte det här passade in i tråden fast det är inte lika soligt.
De moderna slavarbetarna kan man nästan kalla dem. Passar giriga människor perfekt som inte vill betala ut rimliga löner.
Kaliber är Sveriges Radios P1-kanal för undersökande journalistik. Redaktionen avslöjar och granskar samhällsfenomen i Sverige. Nu har Kaliber undersökt hur svenska företag utnyttjar invandrare som söker uppehållstillstånd eller bara åker hit på ett svenskt falskt visum för att chansa.
”De beskrivs som superbillig arbetskraft. De är uthålliga och de klagar aldrig. På ett falskt visum går det att ta sig till Sverige. Väl här finns arbetstillstånd att få – men priset kan bli högt. Kaliber har granskat vägen från gränsstationen i Kazakstan, där tusentals uzbeker passerar varje dag, till jobbet i Sverige där svarta pengar väntar, och ibland ingen lön alls.”
http://newsvoice.se/2013/04/29/svenska-foretag-som-utnyttjar-invandrare-och-ger-slavloner/
#12 Usch😕😡