Vad är detta jag fotograferar?
Hej!
Är ny på Forumet…ber om ursäkt då mitt första inlägg gick i kras då fotografierna var en "aningen för stora" eller så var det en annan elektronisk grunka som inte hängde med. Nåväl, vill gärna höra Edra åsikter om vad det i hela friden som fastnar på mina fotografier.
Lite historia: Sedan 6-7månader tillbaka har jag upptäckt att jag alltsom oftast får egendomliga anomalier på mina fotografier. Vid en typisk fotosession skjuter jag ca 150 bilder och av dem uppvisar ca tre bilder som sagt vad, konstiga grejor. Har tre nya kameror och alla uppvisar samma konstiga fenomen. Är fenomet ifråga rätt & slätt orber eller är det reflexer av något slag? Har aldrig tidigare råkat ut för dylikt. Här nedan visar jag ett axplock av fem bilder som inte är en vecka gamla!
Mvh

Ser ut som sånt där som kommer med på kort ibland. Typ fukt eller nåt..
Medarbetare på westernridning.ifokus
#0 Hej! Välkommen till OF!
Det låter som om du var en van fotograf? Men aldrig fått den här typen av fenomen förut? Nu har du tre nya kameror och dessa börjar uppträda. Tanken infinner sig: är det något med kamerorna?
Eller är det att du först nu blivit uppmärksam på detta?
Eftersom du verkar vara en kunnig fotograf, har du några egna idéer och teorier?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Till Magi-cat
Jooo, jag har fotograferat i ett antal år men vill ändå inte titulera mig som expert. Har i dagarna låtit en kamera expert kolla in kamerorna (3st) samt alla tillhörande objektiv. Han kunde inte se något fel överhuvudtaget. Den äldsta kameran är ca 18 månader gammal och den nyaste ca 3 månader gammal!
De här konstiga grejorna började dyka upp för ca 7 månader sedan. Jag ryckte på axlarna och tänkte att det är något övergående fenomen på kameran. Till sist så kan jag erkänna att jag har inga idéer och eller teorier i vad det kan vara, men det här med orber är säkerligen ingen dum teori. Har fotoserier om en plats, t.ex gångstig utanför ett museum, kyrka, eller annan gammal byggnad, ca 20st fotografier visar absolut inget anmärkningsvärt - plötsligt dyker det upp på kanske 3 fotografier något som inte skall vara där. Ibland är det en sfär (oftast ca 10cm i diameter) och genomskinlig men även klart belysta sådana. Några gånger kan fotografierna visa något föremål där kanterna är ojämna, etc. Dessa bilder är för det mesta tagna i fullt dagsljus (ca 75%), och resten av fotografierna är tagna med blixt!
Mvh
#3 tack för att du utvecklar det hela!
Det verkar som om du funderat på det här och utesluter först andra möjligheter än orber. Och kan en del fotografi, även om du är blygsam.
Själv kan jag ingenting om fotografi, men vi får hoppas någon fler på den här sidan vill titta på dina bilder.
Den ena tycker jag ser mest intressant ut, den vid häcken, nr 4. Går det att förstora själva sfären?
Vid fönster eller andra reflekterande ytor får man oftare dessa effekter tycker jag.
Ursäkta! Trodde att det här på sajten var lätt att skapa en länk, men visar sig vara för mig ovanligt snårigt. Tacksam för tips!
Jag provade med att kopiera din länkadress, den första dubbelpilen där, och klistrade in den. Sedan markerade jag den strängen och valde länkikonen (kedjan) i menyn, och klistrade in den även där.
Ungefär. Lite krångligt är det.
http://imageshack.us/photo/my-images/254/030plsj.jpg/
[Fixade med länken. Moderatorn]
Intressant att du hållit på så länge och sett detta fenomen först på senare tid tycker jag. För då kan man kanske utesluta fukt och sol-reflexer.
Hej!
Har försökt att fixa en/flera länkar men det verkar visst vara hopplöst företag. Får en fin blå text med understryckning men ej i slutet en s a s pil som godkänder länken. Det är synd eftersom det är bättre att köra med orginalfoto, bl.a blir bildkvalitén betydligt bättre, etc.
Nåväl, visar här nedan två fotografier. Det första fotografiet har jag blåst upp bilden som då visar två sfärer som utstrålar en särdeles energi. Bilden är tagen vid Pålsjö kyrkogård, ungefär vid krigsgravarna. Är pinsamt medveten om att kvalitén kunde ha varit bättre vid detta visningssätt. Här hemma kan jag med lätthet blåsa upp bilden till 300%, och det hela ser väldigt intressant.

Det andra fotografiet är idag nytaget vid Fosie prästgård. Om Ni tittar nere i högra hörnet så visas där en relativt stor sfär (bilden är inte tagen med blixt), och är det enda fotografiet av ca 278st som uppvisar något sådant (i alla för mig) egendomligt fenomen.

ser väldigt intressant ut, särskilt den översta!
Jag håller med, särskilt den översta!
Tack för du visade dem 
Ja vad är det som är märkligt med dessa bilder ? 😕Ser inget märkligt alls ?
Och vad e Orber för nått ??
#!6 Det finns en hel kategori hör som heter Orber och ljusfenomen och så finns det en fotokategori. Du kanske kan titta där?
Orberna är de där små lysande fläckarna på fotot.