Stjärnexplosion!
Största stjärnexplosionen man någonsin observerat, inte mindre än 3,6 miljarder ljusår härifrån. En mycket stor händelse…
http://www.space.com/20990-most-powerful-star-explosion-discovery.html
(bild från publicdomainpictures.net)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hur längesen ska det egentligen ha hänt?

#2 Ungefär 3.6 Miljarder år sedan 🙂
När jorden var ganska ung alltså.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
pust det var ju det jag sa från början 🥵 Trodde jag blandat ihop enheterna.
Väldigt ung, ju.
Det var den 27 april som Swift-teleskopet noterade det största gammastråle-utbrottet någonsin från en exploderande stjärnas sista stadium.
Energiemissionen varade i timmar vilket är ett nytt rekord för GRB (=GammaRayBurst)
Man förstår att astronomerna blev alldeles tårögda över att få vara med om detta:
""Astronomers think most [gamma-ray bursts] occur when massive stars run out OF nuclear fuel and collapse under their own weight," NASA officials said in a statement. "As the core collapses into a black hole, jets OF material shoot outward at nearly the speed OF light.""
# 4
Tack! ja det var ju en enkel räkning, har väl vetat det men glömt…så i unviversum får vi bara reda på vad som har hänt en gång och aldrig vad som händer nu..blir lite knepigt 🤔
Ja, gammalt ljus som når oss…. Att titta tillbaka i tid och avstånd… Men på sätt och vis händer det nu - också, fast det sätter myror i huvudet…..:-)

Vad som händer just nu är inte så viktigt. Det kan inte påverka oss.
Jag tror ju att inget kan ske utan att det i viss mening påverkar oss.

#10 Men om det sker 3.6 miljarder ljusår bort kan det inte påverka oss inom 3.6 miljarder år. Det är i alla fall vad vetenskapen kommit fram till.
Fast allt ligger ju inte 3,6 miljarder ljusår bort!
tur att dessa stjärnsmällar ligger så långt borta… ser att närmsta stjärna ligger 4 ljusår härifrån…

#12 Men det mesta gör det, minst alltså 😃
Fast om du på allvar tror att jag menade att allt ligger så långt bort (hur då?) så missförstår du mig givetvis, och har kanske låga tankar om mig 🙂
#14 Haha nej då, det trodde jag inte. Och det är ju sant förstås att mer ligger så långt bort än typ 4 ljusår bort..
Jag syftade mest till ditt inlägg #9, menade att saker som händer nu (eller det beror iofs på hur man ser på ordet nu i det här sammanhanget) kan ju visst påverka oss!
Men jag förstod din poäng, ville bara vara lite petig
De sa nyss på nyheterna att det finns fler stjärnor ute i universum än vad det finns sandkorn på alla jordens stränder …hörde jag rätt??? jisses 😮
jomen jo, det är präktigt många…….🙂
sandkornen är nog få i jämförelse…
Apropå miljarder….vet ni hur lång tid en miljard sekunder är??
nä Ming…hur många el hur lång tid?

#18 ~30 år? (om jag inte missade någon nolla)
#20 Bravo 😃 det är nästan 32 år!!
#20 # 21
Tack då vet jag!! Då har man alltså levt i över en miljard sekunder, snart två 😉

En bit relaterad triva: ett vanligt sätt att representera tid i datorer är som ett heltal motsvarande antalet sekunder sedan "UNIX-epoken": 1 Januari 1970. Just nu är det 1368486884. Sedan kan man räkna om dessa värden till ett datum och en tid på dygnet etc. (en process som inte är helt enkel eftersom man måste räkna med både skottår, skottsekunder, tidszoner, lokala tidsavvikelser och en massa andra saker)
Vem vet, om vi någonsin lämnar jorden bakom oss blir det kanske opraktiskt att mäta tid i dagar, månader och år, eftersom vi varken kommer att ha dag och natt, månens cykler eller antal varv jorden färdats runt solen att mäta med.
I en sådan situation kan det vara mer praktiskt att tala om Megasekunder och Gigasekunder. Kanske.
/ Per
Sajtvärd för Skepticism