Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikett: mysko-grejer
Läst 1617 ggr
[Olaf]
0

Rödhåriga faraoner?

Jag har inte djupdykt i denna sak direkt Men jag har sett något om rödhåriga blonda mumier. Man kan undra var dessa styrande människor hade för genetiskt ursprung. Var det invandrade utifrån? Är det någon som känner till något mer om detta? Jag ska kolla runt lite mer… Hej så länge!

[Olaf]
0

Varför jag är nyfiken på detta är att man vet ju att kungligheterna i Egypten höll sig inom sin egen familj om man säger;) De ville inte blanda sitt blod med vanligt folk. Om det ar faraoner som var ljusa och rödhåriga då kan man ju undra var de kom ifrån från början?

"Microscopic examinations proved that the hair roots contained traces OF natural red pigments, and that therefore, during his youth, Ramesses II had been red-haired. It was concluded that these red pigments did not result from the hair somehow fading, or otherwise altering post-mortem, but did indeed represent Ramesses' natural hair colour."

http://marchofthetitans.com/earlson/rameses.htm

Magi-cat
0

Det låter intressant, Olaf, hade ingen aning om det!

Var de genuint rödhåriga eller blond-rödhåriga, tro?

Rödhårighet (äkta) är recessivt anlag och skulle dött ut om det blandats. Men höll de sig inom släkten med anlag på båda sidor så levde det förstås kvar…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen