Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketterutanför-ämnetdiverse
Läst 2107 ggr
[Mia-Li]
3

Nytt forum!

Kom gärna med.
Där finns många intressanta ämnen om det mesta. Jag är själv moderator där inne.
Grundare är Torbjörn Sassersson och Börje Perratt.

(OBS! Tråden är låst men ni som vill är välkomna in. Forumet är numera öppet så man behöver inte regga sej som medlem om man inte vill. Fast då ser man inte alla trådar men mycket ändå. )

http://humanismkunskap.org/forum/index.php

Magi-cat
1

Det såg ju intressant ut! (Har bara tittat lite snabbt)

Får vem som helst bli medlem och skriva där?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mia-Li]
1

Vem som är välkommen. 😃

Magi-cat
1

Vad bra! 🙂

[Mia-Li]
0

Hej på er
Det vore bra om ni skrev in era riktiga namn på er personliga sida. Det är bara vi som arbetar på den som ser detta.
Och gärna en personlig Avatar.
Just för att forumet ska bli så bra som möjligt och att vi ska kunna diskutera saker och få respekt för det vi skriver och det vi tror på.

Magi-cat
0

Bara undrar: måste man skriva sitt riktiga namn på den personliga sidan?

JonasDuregard
3

#2 "Vem som är välkommen. 😃

En fin målsättning men jag tvivlar på att det blir så i verkligheten.

#4 "Om ni har reggat er på det forumet så vore det bra om ni kunde ge mej era nicknamn."

Får man fråga varför?

Magi-cat
1

#6 En fin målsättning men jag tvivlar på att det blir så i verkligheten.

Vilken kunskap grundar du tvivlet på? (Jag säger inte att du har fel, bara undrar.)

JonasDuregard
4

#7 Flera olika saker. En del är kanske onödiga att dra upp här men jag kan beskriva de i allmänna ordalag.

Det står flera otydliga formuleringar i reglerna om att man ska vara respektfull och ha en "uforskande attityd". Det är vackra ord som jag helt håller med om, men min erfarenhet är dessvärre att några av de som bestämmer på sidan anser att alla som inte håller med dem är respektlösa eller har attitydproblem. 

Min gissning baserat på erfarenhet och hörsägen är att forumet succesivt kommer styras med allt hårdare järnhand och ingen eller mycket lite kritik kommer tillåtas mot vissa föreställningar. Har jag fel är det ju bara bra.

Enligt John Houdi sa Peratt ursprungligen "Torbjörn håller koll och godkänner vilka som kommer in". Om det är sant är det ganska långt från "alla är välkomna". De kan ha ändrat sig så klart, men jag tycker absolut att sådana uttalanden gör mitt tvivel befogat.

Jag ser att innehållet på sidan redan blivit hemligt om man inte är registrerad, tråkigt.

Magi-cat
2

#8 Det uttalande du nämner är hörsägen och måhända infärgat av den som levererat det. 🙂(jag tror inte herrarna i fråga är bästa vänner)

I övrigt finns det risker för alla forum, inte bara detta. OM en ledande grupp sluter sig samman och mer eller mindre omedvetet anger en respektlös "ton" på sidan och det medför att  oliktänkande drar sig undan för att de blir illa bemötta, riskerar man en allt snävare och mer oresonlig attityd på sikt, något alla förlorar på. Den farhågan gäller alla. Det är alltid en balansgång.

I övrigt tycker jag att respekt och utforskande attityd är en rak och föredömlig inriktning. Utforskande, med respekt, motverkar att man grottar in sig i inbördes ryggdunk.

JonasDuregard
1

"Det uttalande du nämner är hörsägen"

Öhh, ja? Jag skrev ju precis det redan 😃.

"måhända infärgat av den som levererat det"

Det är en ganska allvarlig anklagelse att han skulle förvränga ett ordagrant citat. Jag ser det som osannolikt men inte omöjligt. Om du är riktigt intresserad så får du väl fråga någon av de inblandade.

Magi-cat
1

#10 Öhh, ja? Jag skrev ju precis det redan

Skrattar.

Ja, jag noterade det och behandlade det som en sådan.😃

Om du är riktigt intresserad så får du väl fråga någon av de inblandade.

Så intresserad är jag inte.

(Jag skrev "måhända infärgat", inte uttryckligen förvrängt. Som en av mina "målande beskrivningar")

I övrigt får vi säkert alla frågetecken uträtade så småningom.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
3

#12 Tack, John, jag tror dig! 🙂 

Det kanske inte skulle bli så mycket med den önskade mötesfriden om både du och dín antagonist var i samma rum?😉

JonasDuregard
4

#12 Jaha, så var det med den saken. 

När de säger nolltolerans menar de verkligen att de har noll tolerans. Och när de säger respekt menar de att man måste respektera att det är de som bestämmer vad som är sant.

🤢

JonasDuregard
3

#13 "Det kanske inte skulle bli så mycket med den önskade mötesfriden om både du och dín antagonist var i samma rum? 😉"

Oavsett skälet, tycker du inte det är fel att säga att alla är välkomna när det inte är sant? 🤔

Magi-cat
1

#15 Eftersom jag inte vet mer än ni (JH verkar vara betydligt mer insatt, med utskick och allt) så är det bäst att jag inte säger vad jag inte vet.

JonasDuregard
9

#5 Så här står det om du klickar på "Bli medlem":

"Det är bestämt av HK att forumet ska ha vänliga debatter och attityden mot varandra ska vara god. Enbart nickname/alias godkänns inte. Uppge personnamn för administratörerna, men du kan ha ett alias i forumet. Du måste bifoga en riktig bild på dig som ska vara 60x60 pixlar"

Så ja, du måste uppge ditt namn. Och du måste dessutom visa en bild på dig själv (!).

Jag vill varna alla som funderar på att registrera sig om att man inte kan lita på att forumets ägare håller ens identitet hemlig!

Magi-cat
1

Har forumet fått en deltagare så förbinder de sig säkert att hålla dess identitet hemlig. 

Här på iFokus måste man lämna alla uppgifter när man blir Sajtvärd. Ingenting jag tycker om heller, men valde ändå att lita på att identiteten förblir hemlig.

Något annat än vad som gäller trådens ämne behöver vi inte dra upp här.

JonasDuregard
9

#18 "Har forumet fått en deltagare så förbinder de sig säkert att hålla dess identitet hemlig. "

Det är det jag menar att man inte kan lita på, så jag uppmanar alla som vill hålla sin identitet hemlig att inte registrera sig på sidan. Det kan också vara så att de kopplar din IP-address till informationen och försöker använda den för att spåra dina andra aktiviteter på Internet.

"Här på iFokus måste man lämna alla uppgifter när man blir Sajtvärd. Ingenting jag tycker om heller, men valde ändå att lita på att identiteten förblir hemlig."

Det här sidan ägs inte av föreningen humanism och kunskap. 

Hade jag haft anledning att tro att ägarna till den här sidan skulle missbruka informationen hade jag varnat om att bli Sajtvärd också (även om det så klart gäller en mycket mindre krets).

"Något annat än vad som gäller trådens ämne behöver vi inte dra upp här."

Trådens ämne är "registrera dig på forumet". Då måste väl min varning vara on topic?

Joppo
10

Jag skulle också vilja varna potentiella nya medlemmar för personerna som står bakom detta forum. De har bland annat kontaktat flera privatpersoners arbetsgivare i ett märkligt försök att misskreditera dem. Detta är onekligen ett ganska märkligt beteende, med tanke på att de påstår sig företräda en humanistisk organisation.

Magi-cat
1

#19 Det är det jag menar att man inte kan lita på, så jag uppmanar alla som vill hålla sin identitet hemlig att inte registrera sig på sidan. Det kan också vara så att de kopplar din IP-address till informationen och försöker använda den för att spåra dina andra aktiviteter på Internet.

Hoppsan! Då var vi plötsligen avgjort inne på avdelningen allvarliga anklagelser! 

Jag är helt säker på att vem som än läser här är fullt kapabel att själv avgöra vem man vill lita på.

Att man har olika uppfattningar i sakfrågor eller om mötesfrid är inte på långt när detsamma som den spårning du antyder.😮

Magi-cat
2

#22 Det beror ju helt och hållet på dem

Mnjä, nog har du väl bidragit en liten aning själv?😃

Dra nu inte om hela mobbing-diskussionen, please!💣

Det omtalade forumet är helt nytt och det kan tänkas att det inte är färdigutformat, det skulle rent av vara konstigt om allt vore glasklart med en gång. Jag tror vi får avvakta lite för att få svar av någon mer insatt eller tills allt fallit på plats.

[Olaf]
2

#0 Jaaaa jag ska gå med där! 

Det ser skitbra ut! Kul!

Magi-cat
2

#24 Nejdå, jag vet att det är svårt att se annat än bara er sida.

Din sida har en viss förmåga att komma till tals och bli hörd. OM du verkligen vill det kan jag gärna ta mig tid att låta dig att lyssna åtminstone lite, på min/vår sida. Bara inte just här.

I övrigt är den infekterade frågan du tar upp i första stycket något som pågått länge och är tragisk ur alla synpunkter. Kanske hör den ihop med att du inte fick tillträde till forumet, kanske är det något annat.

Jag tror ändå vi får vänta lite med slutsatser tills allt fallit på plats.

En tanke bara: Är det väldigt viktigt för dig att vara med i det nystartade forumet? I så fall varför? Eller ville du bara testa? (Du behöver inte svara, det angår mig inte. Jag var bara nyfiken.)

Magi-cat
1

#25 Skönt att höra din entusiasm! 🙂

Magi-cat
1

#25 Vad var det som mest fångade ditt intresse?

(Bara nyfiken nu också 🙂)

[Olaf]
2

Jag gillade blandningen ämnesvalen. Allt sånt som intresserar mig både andlighet, psykologi, politik, vetenskap, parapsykologi etc. 

Hoppas det blir en hel del om parapsykologisk forskning. Här på iFokus orkar man knappt tala om sånt. hahaha

JonasDuregard
4

#20 "Jag skulle också vilja varna potentiella nya medlemmar för personerna som står bakom detta forum. De har bland annat kontaktat flera privatpersoners arbetsgivare i ett märkligt försök att misskreditera dem."

Ja, det tänkte jag också på - obehagligt är bara förnamnet. Andra gånger har de försökt spåra människor genom att registrera deras IP-adresser när de kommenterat deras bloggar. 

Jag är väldigt öppen med vem jag är på internet och jag kan tillräckligt om datorer för att skydda mig om det skulle behövas, men jag skulle ändå inte vara bekväm med att låta dem koppla mitt namn och bild till min IP-adress (som är något jag är mer försiktig med att dela ut).

Jag tycker det är viktigt att varna om det här, om jag inte visste det jag vet om herrarna i H&K så skulle jag inte tänka tanken att informationen man ger när man registrerar sig skulle missbrukas.

JonasDuregard
3

Jag kommer ihåg när det startades något annat forum ("paranormalt forum"?) där det blev något slags jätte-bråk om att någon kopplad till sidan påstods ha försökt ta reda på vem som låg bakom ett eller flera alias. Här gör H&K samma sak fast helt utan omsvep.

[Olaf]
2

#31 Tack, men jag avböjer. Såg någon tråd där någon började tala om forskningen kring nära döden upplevelser. Det blev mest jidder tillslut.

Om man vill tala om parapsykologisk forskning ska man inte gör det på iFokus det blir bara pajkastning. Hoppas som sagt att det här nya forumet kommer kunna avhandla parapsykologin under mer lugna former än här.

[Mia-Li]
1

Varför era personnamn ska stå är för att hålla lite koll på vilka som kommer in. Börje och Torbjörn vill kunna diskutera saker i lugn och ro.
Så jag förstår de.
Att man ska lämna namn på sin personliga sida har inte alls med att de ska kunna "snoka".
Och precis som det står i det som JH lade upp…att vi ska kunna dryfta om det vi vill. Och att det ska ske med respekt.
Och det vet vi ju hur det funkar här inne på iFokus.

Om det är nåt mer ni undrar över så ber jag er kontakt antingen Börje eller Torbjörn om detta då jag är väldigt ny och inte så himla insatt i det än.

Och varför man måste regga sej där inne för att kunna läsa beror på att vi vill ha fler medlemmar. Inget annat.

[Olaf]
3

#35 "Ja, säkert. I synnerhet om du bara vill ha ja-sägare som kommenterar och inga frågor eller undringar alls. Då är nog det nya forumet kanon för dig."

Ja precis Houdi. Så är det Houdi. Jag är en påfågel Houdi. Jag saknar dessutom ordförståelse Houdi. Jag har inte vett att gilla att diskutera med dig. Jag blir lätt trött då Houdi.

Dumma enfaldiga, lätt uttröttade mig!

JoHo
5

Vilken otroligt omogen och oväntad serie kommentarer på min post? Och så påstår du att det är skeptiker som står för pajkastningen….

[Mia-Li]
1

JH.

"Är du säker på det? Sasserssonhar ju en historia med Soultravel…."

Vad Sassersson har eller inte har tillhör inte trådens ämne. 

Det är väl kul att ni blivit sådana såta vänner ni tre ;-)

Nåväl, mail till dem kommer att läggas ut med förvridning av texten så det passar jag mig för…

Och? Om vi är vänner, vad rör det dej?Vad gällande ditt antagande av mailen så är det inte trådens ämne.

Ja, det är ju ingen anstormning direkt… Ett par medlemmar till så är det lika många som hela H&K ;-)

Med tanke på att det nyss startat så kan man heller inte begära mer.
vad är problemet?

Flera inlägg med vad B och T sysslat med innan undanber jag mej i denna tråden. Har ni något ni vill skriva OM de så starta då en egen tråd.

[Mia-Li]
0

Håll er till trådens ämne och sluta kasta skit till höger och vänster.

JoHo
4

>Håll er till trådens ämne och sluta kasta skit till höger och vänster. 

Kasta skit håller jag mig, som alla kan se, utanför. JAG kastar inte skit. Jag diskuterar gällande trådens ämne och inget annat.

skycap
4

Det står att man måste betala 100kr för att få tillgång till hela forumet(bli stödmedlem i föreningen humanism och kunskap). Vad får man tillgång till om man inte vill bli stödmedlem?

Magi-cat
2

#29 JH: Jag ville göra ett test för att se om "alla" VERKLIGEN var välkomna eller ej.  (osv)

Du var inte intresserad, ville inte diskutera, bara testa och lägger ut på ditt forum den text du gjorde och pratar om "pseudohumanism" . 

Eh, men inte så bra utgångsläge för den där mötesfriden man vill ha, väl?🙂

Alltså: Jag förstår att man startar ett forum där man kan diskutera olika frågor men slippa, inte kritik eller ifrågasättanden (inte heller "vi" är någon homogen grupp) utan tillmälen, det nedlåtande snacket, förminskningen. (Jag vill som sagt inte dra upp det igen med detaljer.)

F.ö. är det väl inte särskilt konstigt att en förening har ett forum för sina egna medlemmar och associerade. Kanske ni överdriver en smula?

JonasDuregard
8

#44 😃

De gör verkligen allt för att ingen ska använda forumet 🙂

Nästa steg blir att du måste svära evig trohet till kung Peratt, och  högtidligt lova att du inga andra gudar hava jämte Sassersson 😂.

Magi-cat
2

#42 Ang. trådens ämne så har Mia-Li startat den, så det är bäst att låta henne avgöra vad som hör till ämnet.

Själv tycker jag att vad B och T sysslat med tidigare är fullkomligt ointressant för mig och och Soultravel vet jag inte vad det är. Jag kan inte inse vad det skulle tillföra att gå in på det mer.

En intresseförening har startat ett forum och that's it. Den som vill får gå med, andra slipper.

I övrigt får vi väl alla se lite hur allt utvecklar sig. Ingen har svar på allt eftersom forumet är under utveckling.

JonasDuregard
4

#23 "Det omtalade forumet är helt nytt och det kan tänkas att det inte är färdigutformat, det skulle rent av vara konstigt om allt vore glasklart med en gång. Jag tror vi får avvakta lite för att få svar av någon mer insatt eller tills allt fallit på plats."

Jag tycker det snarast verkar som att forumet blir sämre och sämre i en makalöst snabb takt.

Det är slående hur rätt jag hade i #8 "att forumet succesivt kommer styras med allt hårdare järnhand och ingen eller mycket lite kritik kommer tillåtas", även om jag inte kunde ana att det skulle spåra ur så här snabbt.

Magi-cat
3

#38 Jag tycker det snarast verkar som att forumet blir sämre och sämre i en makalöst snabb takt.

Är du med? 🙂

[Mia-Li]
2

Jag är inte så insatt än men jag har ställt frågan till Admin på forumet. Svar kommer.

Magi-cat
3

#49 Förstår att du inte vill visa detaljer. Det har ju snackats så mycket som du skriver där och varenda gång alla vill se belägg så kommer det aldrig några. I bästa fall något som inte är i närheten av det du påstår.

Och där gick du över gränsen, JH! 

Hittills har jag uppfattat det som om det går att prata med dig, men det var fel av mig. Där visade du att du inte har den minsta intention eller vilja att lyssna. Sorgligt.

[Mia-Li]
2

Jo, onekligen gör det ju det då det är samma person som håller i det forum som tråden handlar om.

Denna tråd handlar om reklam för det forumet. Inte att skriva ner andra. Acceptera detta eller skriv en ny tråd om det.

Jo, då du uppmanade att skicka mail till dem om man har frågor om forumet

Du skrev i inlägget innan:
**Nåväl, mail till dem kommer att läggas ut med förvridning av texten så det passar jag mig för…
**Jag menade att tråden är inte till för att skriva ner andra.

Visst. MEN det HAR ju med tråden att göra så därav nämner förmodligen Duregård detta i denna tråd av den orsaken.

Tråden har INTE med att skriva ner andra oavsett vad de gjort. Detta är en reklamtråd för ett annat nystartat forum!

[Mia-Li]
1

**Återigen.
**

**Tråden är INTE till för att skriva om vad T och P sysslat med innan.
**

Det är en reklamtråd för forumet. Respektera detta är ni snälla.

JonasDuregard
9

#50 Jag har lite svårt att gå med i ett sånt forum även om jag skulle bli insläppt. Jag är inte med i till exempel Maikailoas sekt-forum heller. Jag är för dialog men det finns gränser. Man ska inte ge legitimitet till extremism.

Jag är som sagt lite också lite orolig för att de skulle lista ut något sätt att attackera mig personligen. Peratt har redan hängt ut en medlem av min familj på sin blogg trots att varken hon eller jag har haft något att göra med hans (Peratts) tramsiga korståg mot humanismen. Jag vill inte att han börjar ringa och baktala mig för min arbetsgivare eller så (även om jag helt litar på att min arbetsgivare skulle känna igen honom för vad han är).

[Mia-Li]
3

Det har gjorts ändringar så nu kan icke medlemmar även läsa i trådarna.

JonasDuregard
6

Menar du att det är bättre att starta en ny "Varning för H&K"-tråd? Jag tycker det verkar relevant för alla som läser "reklamen" att få diskutera dess innehåll, eller? Lås tråden annars.

[Mia-Li]
0

Jag låser denna tråden då den urartade till att skriva ner grundarna till det nya forumet. Det var inte det tråden var till för. Trots tillsägelse fortsätter det.

Magi-cat
3

En kommentar angående kritik, allmänt. Det verkar ibland som om en del av "er" övervärderar er betydelse som kritiker. Lyckligtvis är fler (betydligt fler) än medlemmar i era organisationer kunniga, skeptiska, kritiska, intresserade av olika aspekter och är fullt kapabla att bilda sig en uppfattning er förutan.

Jag känner Mia-Li ganska väl och kan inte utan att bli full i skratt tänka mig henne svära trohetseder och betyga vördnad. 😂

(Förlåt OT-trams Mia, men jag kan inte sluta skratta…..du får ta bort om du vill🥳)

Inlägget är låst för nya kommentarer