Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: sajtenifokus
Läst 518 ggr
Magi-cat
3

Ang. modereringen på sajten

Som framgick i denna tråd fördes det i höstas diskussioner angående modereringen på denna sajt.

Det är egentligen sällan några större ifrågasättanden av moderering eller behov av åtgärder. Det är vanligen en öppen och trivsam stämning här. När något sker har vi normalt kunnat lösa det snabbt.

Det finns aldrig något som är så bra att det inte kan bli bättre. Eftersom en situation trots allt uppstod, känner jag att man måste bedriva självrannsakan och eventuellt ändra i rutiner eller ändra inställning. Den gången borde jag satt stopp på ett tidigare stadium. 

Något som Niklas (ifokus-ledningen) tipsade om är att det blir väldigt tjatiga trådar där man hela tiden påpekar att man tagit bort något eller modererat något och att detta drar fokus från ämnet. 

Någonstans behöver man ändå tala om när man strukit eller ändrat, men den kommentaren behöver inte stå kvar sedan den uppmärksammats. (Jag kommer därför att under dagen snygga till i sädescirkel-tråden som ju är full av modererings- kommentarer, även om många redan tagits bort)

Skulle ett större behov av modereringsdiskussion uppkomma runt en fråga kan vi skapa en tråd för just den frågan. Jag är däremot tveksam till att ha en nålad "gnäll-tråd".

I övrigt kan alla naturligtvis som vanligt skicka pm till Mia eller mig vid alla frågor, undringar, tveksamheter eller synpunkter om orättvis behandling. Även positiva pm är välkomna.🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4

Den som tycker att min trådstart är värd att anmälas, kan ju lika gärna tala om vad som är fel så alla får ta del av det!😎

Fjäril
1

Jag tycker det är helt rätt! Det räcker med en kort kommentar om varför man eventuellt modererar bort ett inlägg (alternativ redigerar någon mening) istället för att behöva säga till gång på gång. Sådant är bara trist att läsa.

🌺

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
0

Tack för responsen, Fjäril! 🌺