Akupunktur som stressreducerare....
Den här forskningen av dr Eschkevari vid Georgetown University Medical Center (GUMC) var intressant.
Fastän akupunktur används som stressreducerare på många ställen har man inte varit klar över mekanismerna i gensvaret. Biologiska evidens har varit ofullständiga.
Dr Eshkevari säger att man nu börjar förstå vad som händer på en molekylär nivå, något som kan bidra till att förklara akupunkturens verkan.
I detta experiment använde man råttor, eftersom råttor ger en mätbar biologisk stressrespons vid kyla (=stress) och elektroakupunktur för att försäkra sig om att varje råtta fick exakt samma behandling.
Den punkt man använde var den s.k. Zusanli (belägen nedanför knät på människor) , enligt dr Eshkevari känd för att reglera stress.
Man delade sedan in råttorna i olika grupper, en grupp fick elektroakupunktur, en falsk akupunktur (på en annan punkt) och en kontrollgrupp.
När hormonnivåerna mättes i de olika grupperna fann man att akupunkturråttornas stresshormoner sänktes. Falskakupunkturgruppens nivåer liknade dem för kontrollstressgruppen.
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/03/130314085528.htm
"We found that electronic acupuncture blocks the chronic, stress-induced elevations OF the HPA axis hormones and the sympathetic NPY pathway," Eshkevari says."
"Our growing body OF evidence points to acupuncture's protective effect against the stress response," she continues. Eshkevari says additional research is needed to examine if acupuncture would be effective in reducing hormone levels after the animals are exposed to the stress OF cold temperatures, and whether a similar observation can be made in humans.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
*suck* rått-tester igen, alltid dessa labråttor……😕
Ännu en studie:
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120910161548.htm