Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettermiljödjur
Läst 2872 ggr
Magi-cat
1

Kan humlor flyga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har säkert hört det allihop: med uträkningar, beräkningar och konstens alla regler har humlans små vingar egentligen inte nog med lyftkraft. Men flyger gör hon ändå!

En söt och lärorik historia med sensmoral att man kan om man vill och inte begränsar sig. Man kan breda ut sina vingar, även om de tycks obetydliga, och låta vinden bära en dit man vill.

Och naturligtvis både "kan" och kan humlan flyga!

Humlan är begåvad med skrovliga och böjliga vingar som skapar virvlar som "suger" upp den i luften när den flaxar fram och tillbaka med dem. Sättet att flyga påminner om en helikopter.

(Källa: Illustrerad vetenskap 2013 - 5)

Naturen låter självklart sina humlor flyga…

Sedan tycker jag artikeln i IllVet själv gör ett krumsprång där den säger att "Vingarna slår mer eller mindre slumpartat och oberoende av varandra. Det enda skälet till att humlorna har krafter nog att flyga på det extremt krävande sättet är att de flyger på högoktanigt bränsle: nektar."

Må så vara, men humlans flygande är naturligtvis ändamålsenligt för dessa art och behov.

Gulliga är de också. 

(bild från publicdomainpictures.net)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
1

"med uträkningar, beräkningar och konstens alla regler har humlans små vingar egentligen inte nog med lyftkraft."

Det där är väl bara en myt. Eller har du sett själva uträkningarna?

Magi-cat
0

#1 Men det är ju det jag säger: att det är en myt! 😎

Var jag inte tillräckligt tydlig när jag kallade det "en söt och lärorik historia"…….hmm….tydligen inte…sorry.

Magi-cat
0

Tydligare då:

Mytens ursprung lär komma sig av att en ingenjör och en zoolog på 1930-talet jämförde humlans flykt med de flygplan som fanns på den tiden. Med den kunskap man då hade om aerodynamik lär de ha kommit fram till att en humla inte "borde" kunna flyga eftersom de små vingarna inte kunde skapa nog lyftkraft.

(källa: IllVet 2013:05)

Om det var ett skämt eller inte går inte att få veta, men någorlunda klart är väl (om det är sant) att de dåvarande tekniska kunskaperna s.a.s. inte nådde ända fram. 

Att humlan faktiskt flög såg naturligtvis både zoolog och ingenjör, men hur det skulle appliceras på den egna flygkonsten - det var där det diffade.

#1 Blev det klarare? 🙂