Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etiketter: vetenskapuppfinningar
Läst 1266 ggr
Magi-cat
0

Solkraft från månen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Vetenskapens värld i SVT framförde rymdfysikern David Criswell sin idé att hela jordens energibehov skulle kunna täckas av solkraft från månen. 

Solpaneler tunna som tidningar skulle kunna samla solenergi och skicka vidare till jorden.

Projektet skulle kosta en och annan slant, men satsningen skulle snart löna sig, enligt Criswell.

Orsaken till att man inte redan gjort verklighet av projektet är snarast psykologisk, menar han…."Vi kan om vi vill".

http://www.pavag.nu/8/nyheter/artiklar/2013-02-28-sa-kan-manen-tacka-jordens-energibehov.html

Vad tror ni? Är ett sådant projekt möjligt? Vilka hinder finns? Vilka är "vi" som skulle genomföra det? Vilka etiska aspekter finns?

(bild från publicdomainpictures.net)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[KosmosBill]
0

Känner man de styrande rätt så kommer de omedelbart att göra ett vapen av detta……😮

Farwuq
0

Om man skickar ner energin som mikrovågor så kan det tänkas att strålen kan komma ur kurs.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
0

Det är säkert inte så "enkelt" som det kan verka…..

önskar man kunde lösa jordens problem innan man ens sneglar på att utnyttja andra himlakroppar…..

som det är nu blir det bara att man flyttar ut befintliga problem men fortsätter i samma destruktiva stil, är jag rädd för….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

felixhaljeskog
0

hur gör man med kometer som slår ner på månen?

Farwuq
0

Slår de inte ner för nära, så klarar man nog skivan.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland