Tunguska incident
Undra vad som egentligen hände i Tunguska? Det finns teorier om att det var ett UFO som i sista sekunden offrade sig och sprängde en Asteroid genom att helt enkelt ställa sig ivägen för den. Ingen krater finns, det borde det ju finnas om Asteroiden slog ned i marken.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Tack för den intressanta tråden Ghosthunter! 
Tunguska-grejen är jätteintressant! UFO eller asteroid eller vad, en "jädrans smäll" var det i alla fall!
Har säkert blivit förklarat en massa gånger, men frågan är - har den slutgiltiga förklaringen kommit?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Eller annars kan det ha varit ett UFO som bara exploderade. Hur som helst så finns det ingen krater och i mitten stod några träd kvar, vilket indikera att smällen inte ägde rum på marken.
Värmland"

"Ingen krater finns, det borde det ju finnas om Asteroiden slog ned i marken."
De flesta meteoroider (som det skulle handla om i det här fallet) når inte jordens yta utan brinner upp i atmosfären. Denna förbränning sker ofta med explosiv kraft och det är en sådan explosion forskare misstänker skedde över Tunguska.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
en ögonvittnesskildring (från Wikipedia)
Här följer en ögonvittnesberättelse från en schaman:
"Himlen delade på sig och en stor eld syntes. Man kunde inte utstå värmen som kom. Explosionen var öronbedövande [och min vän] S. Semenov blåste iväg tre sazjen [sex meter] över marken. När den varma vinden blåste förbi, skakade marken och kojorna. Torven skakades loss från våra innertak och glaset bröt sig lös ur fönsterramarna." Källa: en intervju dokumenterad av L. Kulik 1930
Andra teorier som framförts är en atomexplosion, kollision med ett litet svart hål och kollision mellan materia och antimateria.
Har för mig att "the final theory" (hmmm…) kom för ett tag sedan, men kan inte hittat det……
någon som…? Eller har andra idéer?
Tunguska-incidenten blev liksom aktualiserad igen iom meteorit-nedslaget i Ryssland:
Här en länk med bilder från Tunguska, hur det såg ut och hur det kan ha sett ut:
Märkligt katten….precis innan denna gamla tråden dök upp i mina inlägg så tänkte jag på Tunguska😉
Är jag tankeläsare?😃
Värmland"
#7 Jamen det vet du väl att du är? 😃 😉
Jo, det händer då och då och jag blir lika förvånad varje gång..hehe😃Men det händer nog oftare än man tror…..bara det att man inte är uppmärksam nog!
Värmland"