Solenergi renar vatten!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rent vatten är en bristvara på många platser på jorden.
Med enkel teknik kan kanske solenergi bidra till att många fler får tillgång till icke-salt, klart, rent vatten.
http://myscienceacademy.org/2013/01/06/solar-water-distilling-with-fresnel-lens/
"The goal is to use this simple technology to help people who don’t have a clean water source, or live near the ocean and need to desalinate water for drinking and cooking."
(bild från publicdomainpictures.net)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja tänk så otroligt viktigt det är, med rent och fräscht vatten.
Det hade väl varit fantastiskt om vi fann ett sätt att hålla det rent, för alla.
Sajtvärd på Övernaturligt
#1 Ja visst är det viktigt!
Skulle tro att det är svårt att finna riktigt livaktigt, sprudlande rent friskt vatten…
Att rena vatten med kokning är väl snarast en nödlösning, men bra där det är ett måste.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Water - the great mystery (filmen ca 14 min lång)
Tack det var en intressant video!
Jag anar att rubriken "Solenergi…" syftar på att solen renar vattnet i en flaska? Med det verkade vara medelst kokning…
Såg en film från Afrika. De hade vattnet i en vanlig PET som de lade ute i solen en hel dag. Sen skulle vattnet vara drickbart efteråt. Tydligen renar själva solen vattnet från skadliga biologiska föroreningar.
Det är bra för att vi bör ta vara mera på de naturliga energierna som t.ex vatten, vind och sol. Men vi människor ska tydligen krångla till det med artificiella energikällor som t.ex kärnkraft!!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Sant. Men det är nog svårare att få ur den mängden energi som vi människor vill ha ur vatten, vind och sol. Det sitter nog i det. Det löser sig när oljan tar slut, eller sinar. Då stiger priserna på bensin och då har vi en motivation att hitta på just andra energikällor. Då kommer uppfinnarna fram och de belönas.
Allt landar till sist på att vi människor vill ha ex.vis en spis att laga maten på eller energi att värma huset med. Elen var väl först ut (förutom veden) och det blev naturligt att sätta in ett värmeelement….sen har det rullat på så och ingen politiker vågar bryta mönstret. Därför tror jag på EU. Det kan vara en så pass stor samling människor som gör att nåt händer.
Men jag tror att vi måste längre fram dra ner på bekvämligheterna för jag tror att energipriset kommer att öka och det beror nog på att det är dyrare att framställa energi ur sol/vatten/vind än ur olja/kol/kärnkraft. Det gör att vi måste lägga en större del av pengarna på energin.
Nu spekulerar jag bara, jag vet inte, men vi ser väl redan en rejäl ökning på energipriserna?