Vattnets minne....
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det inte det jag alltid brukar säga: Vattnet har minne! 
(kort video, knappt 3 min)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack…Intressant! :)

#0 De textar "the Dutch" till "the ducks" 
Jag skulle gärna vilja se artikeln där de beskriver sin experimentuppsättning på ett sätt som går att återskapa. Jag gissar dock att det inte finns någon sådan och jag gissar vidare att det beror på att det inte är riktig vetenskap. Har jag fel blir jag glad 
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Har gjort halva jobbet nu och tagit reda på vem gubben i filmen är, Bernd Kröplin heter han CV. Inget om vatten-minne där just. Kanske någon annan stans…
#2,3 Jaså, the ducks?
Det är tacksamt att du lägger ner research-arbete, så slipper jag.
Jag vet mycket väl att dessa korta klipp kan lämna en del i övrigt att önska. Den här hade jag iaf tittat på, 2 ggr t.o.m.
Även om det inte finns experimentuppsättningar och hela baletten, tycker jag ändå detta klipp och en del andra, platsar här på ett forum om det oförklarade. Läsarna får ta ställning själva, se det som en idé, en inspiration, något att foga till bilden eller valfritt. Eller förkasta, om så är…..
Själv tror jag ju att vattenmolekylen har minne. Det är något med vattnet som är så fundamentalt med livet som vi känner det. Och det är fullständigt logiskt….
Har jag fel blir jag glad
Bara av ren nyfikenhet: varför det?
> Vattnet har minne!
Äckligt. Innebär att vattnet kommer ihåg allt bajs och kiss och andra äckliga substanser människan avsöndrar… För vattnet kommer väl intye ihåg selektivt, va? (jo, inom homeopatin tror man ju givetvis på den sortens trolleri).

#4 "Bara av ren nyfikenhet: varför [blir du glad om det är äkta]?"
Jag gillar inte pseudovetenskap och blir så klart lite nedstämd när sådan sprids över världen. Kontrapositivt kan man uttrycka det som att jag blir glad när något inte är pseudovetenskap
.
"Även om det inte finns experimentuppsättningar och hela baletten, …"
I det här är problemet inte att baletten är inkomplett, snarare att inte finns tillstymmelsen ens till en liten balettsko
.
"… tycker jag ändå detta klipp och en del andra, platsar här på ett fourm om det oförklarade."
Må så vara. Liksom mina invändningar platsar hoppas jag.
"Själv tror jag ju att vattenmolekylen har minne."
Jaha. Ska vi försöka oss på ett experiment? Om du beskriver mer vad du menar med minne så kan vi kanske komma på något som vattnet ska få komma ihåg åt oss.
"Det är något med vattnet som är så fundamentalt med livet som vi känner det. Och det är fullständigt logiskt…."
För det första är poesi och logik inte riktigt ett och samma, visserligen kan ett logiskt teorem vara vackert på gränsen till poetiskt, men det betyder inte att allt som är vackert är logik.
Kan du förklara den logiska kopplingen mellan "fundamentalt för liv" och "diverse information lagras i molekyler".
Betyder den logiken även att kol-atomer har ett minne? Hur är det med beståndsdelarna i vatten, bär syre eller väte atomen på minnen eller ligger minnet i bindningarna dem emellan? Väte är kanske den mest livs-fundamentala av alla grundämnen så den borde ha ett mycket gott minne…
I videon så är det "strukturen på vattendroppar" (UNS) som innehåller information, alltså inte enskilda molekyler.
#0 Otroligt intressant klipp!
Uppenbarligen händer något med vattnet.
Detta borde ju väcka intresse hos de genuint nyfikna.
#6 Liksom mina invändningar platsar hoppas jag
Det var precis vad jag sade.
För det första är poesi och logik inte riktigt ett och samma, visserligen kan ett logiskt teorem vara vackert på gränsen till poetiskt, men det betyder inte att allt som är vackert är logik.
Det där skulle vi kunna orda länge om.
När jag skrev "logiskt" var det med en smärre glimt i ögat. (Fast - om det är ett av naturens fundament så borde det vara logiskt, om man inte konstrar till det alltför mycket)
Resten återkommer jag om, i den mån jag kan.
#7 KosmosBill: Instämmer. Vatten och liv hör verkligen ihop….
#5 Houdi: Och du fokuserar som vanligt på det som ligger dig närmast om hjärtat märker jag. Försök att något så när hålla dig till en hyfsad samtalston. Det blir då en trevligare diskussion.

Hoppas verkligen inte det ligger något i detta. Blä! Jag vet vart DET vattnet har varit:P