Oförklarade fenomen iFokus

Oförklarade fenomen

Etikettnaturfenomen
Läst 2028 ggr
Magi-cat
2

Vertikalpelare

Vackert med flyktigt….

Ingen som "beamar" (hade varit spännande) utan ett naturfenomen som heter vertikalpelare….Cool

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12190088.ab

http://www.dn.se/sthlm/inget-norrsken--men-vertikalpelare

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
0

Va synd, hoppas på nästa gång då….:))

Magi-cat
0

#1Skrattande

Lilla Stjärna
0

O ja, såna såg jag nu i höstas!!! En granne ringde mej och bara skrek: "Titta ut genom fönstret! Vad är det som händer, hjälp!" Jaa, det ser ju helt tossigt ut och vet man inte vad det är så………

Dom jag såg (ett par stycken) var "magiskt rosaskimrande" och mycket bredare än dom på bilderna här ovan, kanske var dom på närmare håll?. En makalös syn var det, kan jag lova! Förvånad

Magi-cat
0

#3 Vad fantastiskt det måste ha sett ut, Lilla Stjärna!

Vilken lycka att få se sådant!

Lilla Stjärna
1

Glad Jo det var det, helt magisk upplevelse, Magi-cat!!! Jag blev helt yr av att stå och titta på dom!

Hela himlen var faktiskt konstig då vid solnedgången. Det hade precis innan varit ett riktigt oväder med stormvind och stora hagelkorn. När dom här pelarna visade sig, hade ovädret precis dragit härifrån och man kunde se det stora, tjocka ovädersmolnet lite på håll. I öster där pelarna fanns, var himlen klar -och, så ljust blå som mitt på dagen, eller snarare isvit / blå. ………och det här var ca. kl. 19 på kvällen, i september!!! Iskristallerna speglade väl solnedgångsfärgerna från väster.

Jag bor ju högt upp och då ser man liksom mer av himlavalvet. Tror dock inte att jag får se vertikalpekare nån mer gång, det lär ju vara ett ovanligt fenomen. Hörde sen att flera hade varit ute och fotat det magiska skådespelet. Tyvärr hade jag inte en tanke på det själv, för jag hade en tid att passa strax därpå. Sen blev man ju som sagt var helt yr i bollen av det hela Tungan ute!!!

Känner mig lyckligt lottad att ha fått se!

Magi-cat
2

Tack för din underbara berättelse Lilla Stjärna! Vilka magiska underverk Naturen kan skapa!

Och man måste hålla ögonen öppna förstås, som alltid! Glad

Kram till dig!

Lilla Stjärna
4

#6 Magi-cat, vad kul att du uppskattade min lilla berättelse, jag ville gärna försöka återge det hela! Skrattande

Jag tänker på hur människorna upplevde såna här natur-"fenomen" i forntiden. När dom t ex ansåg att åska var en gud, som hette Tor, vilken slängde sin hammare över himlavalvet för att han var ilsken på människorna. Jag skulle tro att det bildades vertikalpekare förr i tiden också, kanske trodde folk då att det var några gudinnor som kom med budskap till Jorden… eller nåt?

Även min granne som ringde mig, spårade liksom ur fullständigt och trodde att det var Jordens undergång, hon var helt panikslagen! Vid min första åsyn av dom så tänkte jag direkt på Blue Beam-hologram, typ "Norge-spiralen" t ex!

När jag kom hem senare på kvällen så satte jag mig och kollade upp om det här på nätet. Någonstans i bakhuvudet kom jag ihåg att jag hade läst om såna där pekare, när jag sökte svar kring mitt ännu oförklarade fenomen "ljusbåge på natthimlen". Så fick jag förklaring på det och ringde för att lugna grannen!

Ja, på senare år har jag faktiskt börjat uppleva att allt här i Universum inklusive vår överjordiskt vackra planet ÄR faktiskt magiskt, det gäller bara att kunna "se" det! Kolla bara på Jorden genom rymdstationens kameror! Som en blåskimrande ädelsten i rymden!!!!!

Kramar till dig själv du trevliga och proffsiga värdinna!